Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sliter med flersiffrede divisjonstykker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er sliter med sånne flersiffrede divisjonstykker.

Stykker som 500,01 :25,88 . Ja jeg vet jeg skal gange med 100 for å få 2588.

da blir det : 500001:2588 ... Men synes det er vannskelig å vite hvor mange ganger 2588 i 500001 ... Prøvde først å tenke at 2588*10 = 25880, også ganger jeg 2588 med 18(for hånd)...men det blir ikke riktig.

Kan dere hjelpe meg? evt noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

99 % av alle personer i Norge har som regel en kalkulator i umiddelbar nærhet, mens det er ganske langt færre som har papir og blyant. Ikke at jeg skal se ned på noen som er gode i hoderegning.

Jeg regner på tall alle dager i uka og ser fordelen med å kunne dividere store tall, men særlig praktisk er det ikke og samtidig noe som er vanskelig å holde ved like. (grunnet at du sjelden har behov for så store divisjoner) Og spesielt ikke med høy nøyaktighet.

Stoler mer på kalkulator eller penn+papir når overslag skal gjøres. Finnes mer enn nok matematikk som er godt å kunne, og tross at jeg holder på med 16 året jeg driver med det så har jeg bare skrapt overflaten. Dividering av store tall ligger egentlig ganske langt ned på listen som jeg ser på som nyttig.

Uansett, for min del så ga linken noen flashback til barneskolen hvor man drev med slik, og selv om vi stilte oppstykkene litt annderledes så var det akkurat dette vi gjorde more or less.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...