NeEeO Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hei, jeg er sliter med sånne flersiffrede divisjonstykker. Stykker som 500,01 :25,88 . Ja jeg vet jeg skal gange med 100 for å få 2588. da blir det : 500001:2588 ... Men synes det er vannskelig å vite hvor mange ganger 2588 i 500001 ... Prøvde først å tenke at 2588*10 = 25880, også ganger jeg 2588 med 18(for hånd)...men det blir ikke riktig. Kan dere hjelpe meg? evt noen tips? Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Jeg bumper denne tråden, for jeg sliter faktisk med å dividere selv når det er flere desimaler inn i bildet. Hvis noen kan komme med noen enkle tips / forklaringen på dette, ville det vært flottis. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 En liten forklaring: http://www.klever.net/spilikin/arithmetikin/divide#.T7cAN5KQFVU Ellers antar jeg det står i ungdommskoleboka eller barneskoleboka hvordan man gjør skritt for skritt. Kan du metoden så spiller det fint ingen rolle hvor store tall det er snakk om. Ikke det at jeg aner HVORFOR man ønsker å så store tall med papir og blyant, vel og merke. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 En liten forklaring: http://www.klever.ne...de#.T7cAN5KQFVU Måtte bare teste, men ble liksom ikke helt overbevist. 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 22. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) Ikke jeg heller, nei. :/ Jeg har lyst til å kunne dividere stooore tall, ettersom det er nyttig i dagliglivet. Endret 22. mai 2012 av ZPAS Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 99 % av alle personer i Norge har som regel en kalkulator i umiddelbar nærhet, mens det er ganske langt færre som har papir og blyant. Ikke at jeg skal se ned på noen som er gode i hoderegning. Jeg regner på tall alle dager i uka og ser fordelen med å kunne dividere store tall, men særlig praktisk er det ikke og samtidig noe som er vanskelig å holde ved like. (grunnet at du sjelden har behov for så store divisjoner) Og spesielt ikke med høy nøyaktighet. Stoler mer på kalkulator eller penn+papir når overslag skal gjøres. Finnes mer enn nok matematikk som er godt å kunne, og tross at jeg holder på med 16 året jeg driver med det så har jeg bare skrapt overflaten. Dividering av store tall ligger egentlig ganske langt ned på listen som jeg ser på som nyttig. Uansett, for min del så ga linken noen flashback til barneskolen hvor man drev med slik, og selv om vi stilte oppstykkene litt annderledes så var det akkurat dette vi gjorde more or less. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå