SimonHL Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Jeg har tenkt til å bygge en ny pc nå, og sliter litt med å velge et kabinett. Jeg har sett på litt forskjellige tester rundt omkring, og vil helst ha et som kjøler ganske bra. I følge HW.no sine tester virket NZXT Phantom som et bra kabinett med tanke på kjøling. Jeg likte også at det hadde en 200/230mm vifte på siden. Problemet er at CPU-kjøleren jeg vil ha, ikke kommer til å passe. Jeg har også sett litt på Xigmatek Elysium, men der oppstår det samme problemet tror jeg. Jeg vil ha et kabinett som kjøler bra uten vannkjøling, og er så stille som mulig uten at det påvirker kjølingen for mye. Det er også et ganske viktig punkt at det er støvfiltre eller mulighet for å montere det i alle hull. Kabinettet bør helst være litt stilrent også Lurer også på om det har stor betydning hvor jeg plasserer kabinettet? Mitt nåværende Cooler Master CM 690 II Advanced, står under skrivebordet mitt som kun er 73,5 cm høyt og 70cm bredt. Her skal det også være plass til to bein, så jeg føler plasseringa ødelegger litt for kjølinga. For det legger seg en del varm luft under bordplata. Legger ved hva jeg foreløpig tror blir oppsettet mitt: HK: Asus P8Z77-V DELUXE CPU: Intel® Core i7-3770K CPU-kjøler: Thermalright Archon GPU: Asus GeForce GTX 680 2 GB GPU-kjøler: Thermalright Shaman PSU: Corsair AX 850W RAM: Kingston HyperX DDR3-1600 16 GB SSD: Intel 520 Series SSD 120GB og 240GB HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB Opt. Enhet: LiteOn iHBS212 Kommenter gjerne oppsettet hvis det er noe jeg burde endre. Har ikke altfor mye erfaring med dette Endret 18. mai 2012 av SimonHL Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Ang oppsettet ditt. Viss du kjøper ASUS sitt kort med ASUS sin 3rd parts kjøler så får du et veldig stille kort. Å har du bruk for Deluxe versjonen av det hovedkortet ? Ang kabinettet du tenkte på, Phantom så er det ikke støvfilter på det. Hva med dette, bare et eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630838 Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 19. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2012 Takk for svar Kjøler det ikke litt dårlig når det er dekket til så mye? Så på noen tester, og la merke til å skjermkortet lå på rundt 80 grader mens resten av temperaturene så fine ut. Det er mulig jeg ordla meg litt feil, men jeg vil ha et kabinett som fokuserer mest på kjøling. Og så gjøre det mer stille ved hjelp av større og mer stillegående vifter, vibrasjons-demping osv. Støvfilter er også ganske viktig, men jeg trodde dette var noe som også lett kunne sette på selv? Har du en link til den Asus-kjøleren? Vil den være mer stillegående enn Shaman? Er en stund siden jeg leste om forskjellen mellom Delux og ikke, men er det bluetooth og viftestyring? Vil gjerne ha noe av det beste jeg kan få, så tror jeg er villig til å bruke de ekstra kronene på det. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 (endret) her har du skjermkortet: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa er er overklokkede versjonen av samme kort: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Kabinett: Det kommer helt av på hvorda vifte oppsettet er. Feks dette kabinettet her kommer dårlig ut med de viftene som står i, men med en gang du setter i 1 ekstra vifte så er tempene ganske god. http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Finnes så mange forskjellige kabinett. Jeg liker dem stilrene, støysvake og grei kjøling. Sitte selv med dette kabinettet og det er ganske så bra: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Men det beste miditoweret hører jeg av andre er dette, med tanke på støy, stilrent og god kjøling: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Hovedkort: Her kan du se sammenligningene av hovedkortene: http://www.dustinhome.no/ProductCompare.aspx?CompareProdID=5010625155,5010625160,5010625157, som du ser, er det ikke noe vesentlig forskjell, eneste er at det er flere USB kontakter o.l. Endret 19. mai 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 19. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2012 Takk for gode forslag til kabinett. Jeg er litt usikker på om jeg skal satse så mye på støydemping hvis det går utover kjølingen. Det frister mest med et big tower, for å ha litt plass. Er det generelt noe bedre kjøling i big eller midi? Eller kommer det helt an på kabinettet? Jeg lurer litt på om jeg skal gå for NZXT Switch 810. Det ser ut til å ha støvfiltre over alt, og jeg får mange muligheter til å sette inn ekstra vifter, men det blir kanskje mindre attraktivt hvis det kommer til å bråke en del mer. Jeg tenkte å evt. bytte ut viftene og sette på vibrasjons-demping hvis det kommer til å hjelpe? Er det i det hele tatt mulig å bytte vifter til hvilket som helst merke? Jeg leste en gang at kun NZXT sine vifter passet til Phantom eller noe. Jeg leste i en tråd her inne at Shaman var betydelig mer stillegående enn DirectCU II, så tror kanskje jeg går for den. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Switch 810 hører jeg skal være et bra kabinett Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 19. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2012 Så bra Har du noen kommentarer på de andre spørsmålene jeg stilte også? Jeg leste akkurat at thermalright archon tillater meg å bruke minnebrikker med kjøleribber, i motsetning til NH-D14 og muligens silver arrow. Burde jeg velge noen andre minnebrikker da? Vil helst ha 16gb og hvertfall 1600MHz, men bryr meg ikke så veldig mye om hvor hardt de kan overklokkes. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Thermalright archon, har ikke lest så mye om akkurat den kjøleren. Viss du er usikker, så spør Nizzen her på forumet, trur han bruker den selv. Ang minnebrikkene så er det egentli bare å gå for de billigste 16GBene du finner, da det ikke har noe å si. Ang skjermkortet, her velger du så klart selv. Viss du gidder å montere ny kjøler på osv, å trur du mister garanti. Så kjøper du slikt du ville. Viss ikke så går du for ASUS kortet med ASUS sin 3rd parts kjøler Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Ja, neida, så... Man skal høre mye før ørene faller av Mye å ta tak i her. Først og fremst er det et meget godt utgangspunkt du har, men en del feilinformasjon er det jo, som vanlig. Ang oppsettet ditt. Viss du kjøper ASUS sitt kort med ASUS sin 3rd parts kjøler så får du et veldig stille kort. To 80mm vifter bråker desidert mer enn én 140mm vifte. Selv på 10%. Greit nok at DCUii er en av de bedre, om ikke den beste medfølgende non-stock kjøleløsningen, men den falmer i forhold til Thermalright og Arctics' løsninger. Trådstarter nevner støy som en viktig faktor, og det skal godt gjøres å slå aftermarket-løsninger som Shaman og Accelero. Hovedgrunnen til å kjøpe et DCUii-kort er bedre strømtilførsel (10+2 om jeg ikke husker helt feil), høyere kvalitet på flere nøkkelkomponenter, høyere boost clock out of the box, fancy bakplatet som holder kortet rett, etc. Dog skal det nevnes, om man har kabinettet proppet fullt av mekaniske harddisker og standard kabinettvifter vil ikke støyen fra DCUii-kjøleren merkes nevneverdig. MEN, og det er et stort men, med en PSU som ikke starter vifta før loaden er oppe i 170W (og da kun spinner ved 300rpm), kabinettvifter ala Noiseblocker Multi-Frame eller Gentle Typhoons (600~ rpm), og få/ingen mekaniske harddisker, vil DCUii være den primære støykilden, selv på sitt laveste nivå (10%, 1000~ rpm). Å har du bruk for Deluxe versjonen av det hovedkortet ? Nå må det bli slutt med å kritisere trådstarternes valg. Trenger du virkelig 32GB ram? 8GB holder i massevis. Har du bruk for deluxe-versjonen av kortet? Eneste du får er flere USB kontakter. Er det nødvendig med 850W strømforsyning? I enkelte tilfeller tror jeg faktisk trådstarter har gjort mer research enn du har, og er bedre skikket til å ta et godt overveid valg. Deluxe har mange forbedringer over -V Pro. Bedre strømtilførsel til CPU (16+4 faser, kontra 12+4 for Pro), Blåtann, bedre integrert lyd-chip, to ethernet-tilkoblinger, ingen legacy PCI-spor, ikke VGA/DVI på bakplata (erstattet med flere USB-innganger), PLX chip for ekstra overføringskapasitet mellom kontrollerne på hovedkortet, ekstra Marvell-kontroller. Vil gjerne høre hva du tenker om Pro vs Deluxe. Ut i fra hva jeg har lest av dine tidligere innlegg vet du knapt hva du snakker om. Mark Twian har et berømt sitat som passer godt her, men du skal få lov til å søke det opp selv. Men det beste miditoweret hører jeg av andre er dette, med tanke på støy, stilrent og god kjøling: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Her er du definitivt inne på noe! Hovedkort:Her kan du se sammenligningene av hovedkortene: http://www.dustinhom...5160,5010625157, som du ser, er det ikke noe vesentlig forskjell, eneste er at det er flere USB kontakter o.l. Ref. paragrafen ovenfor. Ang skjermkortet, her velger du så klart selv. Viss du gidder å montere ny kjøler på osv, å trur du mister garanti. Så kjøper du slikt du ville. Viss ikke så går du for ASUS kortet med ASUS sin 3rd parts kjøler Ja, man mister garantien, og det innebærer jo alltids en viss risiko å montere ny kjøler, men er man forsiktig vil ikke dette være et stort problem. Klart, å bryte garantien på et splitter nytt kort til 4000 kroner er kjedelig, men man kan alltids bytte beite til EVGA, hvor garantien gjelder selv om man demonterer kjøleren. Til trådstarter: Du har et godt utgangspunkt her. Jeg ville bytta harddisk til Hitachi, da de har desidert lavest feilprosent We are constantly looking at new hard drives, evaluating them for reliability and power consumption. The Hitachi 3TB drive (Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3030ALA630) is our current favorite for both its low power demand and astounding reliability. The Western Digital and Seagate equivalents we tested saw much higher rates of popping out of RAID arrays and drive failure. Even the Western Digital Enterprise Hard Drives had the same high failure rates. The Hitachi drives, on the other hand, perform wonderfully. Uten at jeg vet hva du skal bruke lagringsdisken til, og om du ønsker 7200 eller 5400rpm, er 3TB 5400rpm disken fra Hitachi et soleklart førstevalg. De koster litt mer enn ekvivalentene til Seagate og WD, men med så mye data er det vel bedre å være safe, enn sorry?! Lykke til med investeringen din, det ser ut som du er på riktig spor! PS! Archon passer i Obsidian 550D Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Klart, å bryte garantien på et splitter nytt kort til 4000 kroner er kjedelig, men man kan alltids bytte beite til EVGA, hvor garantien gjelder selv om man demonterer kjøleren. Jasså? Da burde jeg jo absolutt velge et EVGA kort istedenfor. Er gtx 580 og 680 ganske likt bygd opp? Vil Shaman i det hele tatt passe på et 680? Fant bare utdatert informasjon om det på siden demmes, og fant ikke noe info om noen som har prøvd det ut enda. Sendte produsenten en mail, men tviler på at jeg får svar med det første Jeg så i en at noen satt på heatsinks på minnechipene. Følger det med kjøleren, eller er det noe ekstrautstyr jeg burde ta med? Til trådstarter: Du har et godt utgangspunkt her. Jeg ville bytta harddisk til Hitachi, da de har desidert lavest feilprosent Uten at jeg vet hva du skal bruke lagringsdisken til, og om du ønsker 7200 eller 5400rpm, er 3TB 5400rpm disken fra Hitachi et soleklart førstevalg. HDD'en skal kun brukes til bilder, musikk, filmer og evt. store programmer jeg sjeldent bruker. SSD'ene mine gir meg 360GB i RAID0, så det burde holde for mitt bruk av programmer og spill. Jeg tenkte også på å gå ned til 5400rpm for å få den så stille som mulig. Ser denne bra ut? Hvordan er de støymessig, egentlig? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Ja, kanskje jeg er litt på dypt vann noen få plasser. Jeg har ikke lest ekstremt mye om absolutt alt. Men lest hvertfall en del. Jeg er bare en slik person at jeg vil anbefale billigst mulig uten å miste noe særlig ytelse. Jeg pleier å se på ytelse vs pris. Så beklager dette her da. Du har jo så klart rett ang det med hovedkortet når du snakker om strømtilførsel. Skjermkortet, det sier seg jo selv ang støy. Ang strømforsyning så har jo Anri90 en fine tråd om dette, om hvor mye du faktisk trenger. Men TS har valgt en veldig god og stillegående PSU. Så dette har jeg ikke sakt noe på. Hadde TS valgt et merke av dårlig kvalitet, så hadde jeg sakt noe på dette. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Er gtx 580 og 680 ganske likt bygd opp? Vil Shaman i det hele tatt passe på et 680? Fant bare utdatert informasjon om det på siden demmes, og fant ikke noe info om noen som har prøvd det ut enda. Sendte produsenten en mail, men tviler på at jeg får svar med det første Jeg så i en at noen satt på heatsinks på minnechipene. Følger det med kjøleren, eller er det noe ekstrautstyr jeg burde ta med? Jeg så samme video som deg hehe. Jeg *tror* Asus' GTX 680 (DCUii) er likt som 580-versjonen. Den må jo nesten være det, i og med at den bruker eksakt samme kjøleløsning. PCBen ser hvert fall veldig lik ut. Det følger med små kjølere til minnet, ja. HDD'en skal kun brukes til bilder, musikk, filmer og evt. store programmer jeg sjeldent bruker. SSD'ene mine gir meg 360GB i RAID0, så det burde holde for mitt bruk av programmer og spill. Jeg tenkte også på å gå ned til 5400rpm for å få den så stille som mulig. Ser denne bra ut? Hvordan er de støymessig, egentlig? Jeg var av den oppfattningen at man måtte ha lik størrelse på harddiskene i raid0. Har du en som er større enn den andre vil den med lavest lagringskapasitet sette begrensningen på den store, altså, du får bare 240GB effektiv lagring om du kjøper en 240 og en 120 og setter dem i raid0. Uansett er det ikke noe jeg personlig anbefaler, da du mister trim-støtte. I praksis vil du ikke merke mye forskjell før du kommer opp i fire til åtte disker. Kanskje RevoDrive (3) er noe for deg? Det er PCIe-basert SSD, i faux-raid med trim-støtte. StorageReview er en fin side å lese seg opp på SSD-informasjon. Buying an SSD - The Top 10 Brands That Matter (mai 2012) SSD reviews Kort fortalt er det Intel 520, Samsung 830, OCZ Vertex 4, Crucial M4, Corsair Force GT og Kingston HyperX som gjelder. Intel og Crucial er de med lavest feilprosent. Vertex 4 har ny controller, så selv om tidligere Vertex (stort sett 2-ern) har vært plaget med høy feilrate er ikke det nødvendigvis tilfellet for 4-ern. Ang. mekaniske harddisker blir det støy uansett hvordan du vrir og vender på det, selv når de "spinner ned". I mitt system var det den siste støykilden jeg eliminerte, ved å flytte dem over i en egenkomponert filserver. Det fungerer helt ypperlig, og med "mapped network drive" er det som om harddisken var montert i PC-en enda Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg var av den oppfattningen at man måtte ha lik størrelse på harddiskene i raid0. Har du en som er større enn den andre vil den med lavest lagringskapasitet sette begrensningen på den store, altså, du får bare 240GB effektiv lagring om du kjøper en 240 og en 120 og setter dem i raid0. Uansett er det ikke noe jeg personlig anbefaler, da du mister trim-støtte. I praksis vil du ikke merke mye forskjell før du kommer opp i fire til åtte disker. Kanskje RevoDrive (3) er noe for deg? Det er PCIe-basert SSD, i faux-raid med trim-støtte. Det er vel RAID1 som kun bruker kapasiteten til den minste disken. Jeg er ganske sikker på at 120gb + 240gb vil gi meg "en" disk på 360gb. Jeg har ingen konkret kilde å referere til nå, men har blitt fortalt at det skal gå. I følge andre brukere her på forumet, virker det også som at intel(og andre) sin garbage collector er god nok til at man ikke trenger TRIM. Revodrive 3 er nok litt over mitt budsjett Denne er vel den eneste jeg fant som virket som et bra kjøp, men jeg føler 240gb blir litt lite. Skal jeg ha en større disk til en akseptabel pris, blir de jo like "trege" som Intel sine. Ang. mekaniske harddisker blir det støy uansett hvordan du vrir og vender på det, selv når de "spinner ned". I mitt system var det den siste støykilden jeg eliminerte, ved å flytte dem over i en egenkomponert filserver. Det fungerer helt ypperlig, og med "mapped network drive" er det som om harddisken var montert i PC-en enda Åja, så det er ikke mulig å velge en spesielt stille HDD? Jeg leste at Barracuda green visstnok skulle være veldig stillegående, men det så også ut som den hadde en litt høy feilrate Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 (endret) La meg se om jeg har forstått alle tipsene. Jeg burde velge: Et EVGA kort istedenfor Asus, for å beholde garantien når jeg bytter kjøler. En Hitachi disk istedenfor barracuda, fordi de er mer driftsikre og HDD'er er ikke mer stillegående uansett. Beholde minnebrikkene fordi det ikke har noe å si om jeg velger noen med kjøleribber (selvom jeg har plass til det) Jeg har forresten ingen store planer om å overklokke. Hvis det skjer, blir det nok bare litt. Jeg går for et NZXT Switch 810, og setter inn tre ekstra vifter. Valgte NZXT sine bare fordi de så bra ut og det virker som de er greit stillegående. Er usikker på om jeg burde velge de regulerbare da. Hovedkortet har jo en viftestyring, så jeg tenkte å stappe så mange som mulig inn i det (miks av inn/ut) og koble resten til "HUB'en" bak Hk-plata til kabinettet. Jeg tenkte å sette inn viftene sånn. Det er kanskje litt dumt at det ikke er flere vifter som blåser inn enn ut, men kan jeg kompensere for det ved å sette ned hastigheten på ut-viftene i BIOS? Jeg setter også inn et støvfilter der det er plass til den tredje vifta på toppen, for å unngå at støv "faller ned" i maskinen. Tenkte på noe som dette. Tror det også var fester til 120mm vifter der, så håper det filteret dekker bra nok. Med mindre noen andre har noen gode ideer? Videre kunne jeg godt trengt noen tips for å gjøre ting mer stillegående. Burde jeg bruke noen slags silikon-pinner istedenfor skruer, eller vil ikke det ha så stor effekt siden viftene fortsatt ligger inntil kabinettet? Jeg mener å huske at jeg har sett en slags silikon-"ramme" du kan sette akkurat mellom viften og kabinettet. Klarer ikke finne den igjen da. Jeg lurer også på om jeg kommer til å merke noe til vifta til PSU'en? Så i dag at Seasonic Platinum 1000W ikke starter vifta før 40% load. Jeg trenger nok ikke 1000W, men hadde vært deilig om vifta ikke gikk når jeg ikke spiller. Hvis jeg ikke kommer til å legge merke til vifta til AX'en over alle kabinettviftene, vil jeg ikke legge de ekstra pengene i Seasonic'en. Jeg har ganske mange spørsmål jeg prøver å få klarhet i, så setter stor pris på all hjelp *Edit: Byttet hitachi disk til en med 5400rpm Endret 29. mai 2012 av SimonHL Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Du kan ikke kjøre RAID0 med 120GB + 240GB og forvente 360GB, det blir isåfall JBOD som er totalt meningsløst. Det er også meningsløst å kjøre RAID0 på en forbrukerdatamaskin, du merker ikke forskjell siden det er tilgangstidene som er flaskehalsen. PCIe-SSD er også noe som er totalt meningsløst for privatpersoner. Virker som du har en solid plan ved kabinett og kjøling. Om du setter vifter i HDD-burene så du får direkte luft på skjermkort vil du nok kutte støy litt mer. Har ingen erfaring med gummifester eller rammer, spør 1776 om det for han har mer peiling enn meg. Min AX850 er ikke det jeg hører, men så har jeg 1850RPM-vifter som kjører på ca 1300RPM ved load. Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Jasså? Så 120GB + 240GB i RAID0 vil ikke gi meg 360GB som er raskere enn en enkelt 360GB SSD? Var en fyr som anbefalte det til meg, for å få "en" kjappere disk på 360GB. Jeg har ingen erfaringer med RAID selv. Eneste poenget er vel bare at det blir deiligere at ting går fortere, men hvis jeg ikke kommer til å merke noe forskjell i det hele tatt, er det jo ikke stort vits. Jeg tror det følger med én vifte til HDD-buret. Holder det med denne, eller foreslår du at jeg setter inn begge to? Jeg kommer jo til å bytte GPU-kjøleren, så forhåpentligvis blir skjermkortet litt stillegående. Ja, jeg tenkte meg at AX850 var stille i seg selv, så da går jeg bare for den *edit: Burde jeg da gå for en enkelt 360gb disk, eller to 180gb i RAID0? Jeg leste et sted at tilgangstidene øker jo flere disker du har, men jeg vil jo få en økt lese/skrive-hastighet med RAID0. Eller er 360gb'en sin "interne RAID" så bra at jeg såvidt merker forskjell? I en test så jeg at lese/skrive-hastigheten fordoblet seg med 240gb i RAID0 vs. én enkelt 240gb. Endret 30. mai 2012 av SimonHL Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Ikke gå for SSD i raid. Du skal ha ganske ekstreme behov for å kjøre systemdisk i raid0. Min gamle vertex3 240GB starter photoshop cs6 på 2~ sekunder, om det gir deg en liten pekepinn på non-raid SSD. Selv om OCZ har et litt frynsete ryktet ville jeg ikke avfeid nye Vertex 4. Du får søke opp tester. Hadde jeg ikke en lenke over her til en forum post med linker til tester av så å si alle SSDer i alle mulige størrelser?! Veldig kort om vifter; 120mm er det kun Schyte GT og Noiseblocker som gjelder. Schyte GT har en mer behagelig lyd ved høyere rpm. Begge har 100 000t ++ MTBF. 140mm er det Thermalright TY-140 og X-Silent-ettellerannet, eller schyte slipstream. Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Hva er negativt med å sette de i raid, egentlig? Prisen blir jo nesten identisk om jeg kjøper en 360gb disk eller to 180gb. Etter en liten prat med Nizzen, anbefalte han meg å kjøpe 2x 240gb Plextor m3p i RAID0. Det blir egentlig litt over mitt budsjett, men jeg tenkte jeg evt. skulle gå for 2x 180gb Intel 520, eller da én 360gb plextor. Men igjen, hva er fordelene ved å velge en enkelt disk i forhold til RAID0? takk for tipsene om vifter Jeg vurderte litt å gå for Thermalright TY-140, for jeg mener å huske at jeg så den ble kåret til den mes stillegående vifta i en eller annen test. Ulempen er at de er ganske stygge X-silent 140mm ser ut til å bare gå på 900rpm, så den kjøler kanskje ikke like godt som TY-140? Edit: Fant ut noe mer om x-silent, så tror ikke jeg går for den til det kabinettet jeg har valgt. Der skal jeg jo ha 3 horisontale vifter. "Ticks and vibrates when pointed up. I love this fan, but I'd never use it for bottom intake or top exhaust." Endret 31. mai 2012 av SimonHL Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Den største negativen er at du får høyere sjanse for å miste datene dine. Om hver disk har 0.1% sjanse for feil i løpet av første år vil et RAID0-oppsett med to disker ha 0.2% sjanse for feil, om hver disk har 4% sjanse for feil vil RAID0 ha 8% sjanse for feil. Om et RAID0-oppsett dør mister du alle data, og SSDer egner seg heller ikke for å lagre data over lengre tid av flere grunner som gjør store SSDer i stasjonære bortkastet. Kort sagt, kjøp en 120GB SSD, installer Windows, dine tyngste programmer og kanskje et MMO på den, og la alt av spill kjøre fra HDD. 1 Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 For øyeblikket har jeg en 60gb SSD som systemdisk og en HDD til alt annet. Jeg syns det er litt stress å passe på at alt går der det skal hele tiden, så det hadde vært deilig med en større SSD som jeg kunne slengt alt unntatt bilder, musikk og filmer på. Virker som folk har forskjellige meninger om RAID0 eller ikke, så jeg tror det nesten bare for gå på magefølelsen når jeg skal bestille. Hovedargumentet for ser ut til å være at jeg får økt/dobbelt sekvensiell skrive/lese-hastighet. Ulempen er at flere disker som fungerer som én øker sjansen for feil på systemet. Tilbake til valg av vifter. Jeg tror muligens at jeg vil gjøre noen endringer på oppsettet mitt hvis jeg skal velge TY-140 viftene. Lagde et pro bilde i ps for å se hvordan det ca. kom til å se ut: Forskjellen er at jeg evt. går for det sorte kabinettet, beige corsair vengeance minnebrikker og Sabertooth Z77 Hvis jeg i tillegg hadde sleevet kablene beige/grå, hadde det nok sett ganske bra ut. Har ikke helt oversikt over hva jeg mister ved å velge sabertooth isteden for P8Z77, men virker som det er mest ekstra utstyr som forsvinner. Som trådløst nett, bluetooth, automatisk OC-knapp og den ekstra strømkabelen eller noe, som ble nevnt av noen andre her i tråden. Er det noen som har litt mer peiling på forskjellen på de to? Det er ytelse som egentlig står i fokus, men hvis jeg kan gjøre kabinettet veldig mye penere ved å gjøre noen endringer som ikke påvirker ytelsen, hadde det vært fint. Spørsmålet er jo også om jeg i det hele tatt finner beige minnebrikker i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå