Gå til innhold

BK: 3,ganger,3.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går ut i fra at de fleste panoreringsprogram også takler bilder i høyden.

Hva er det du oppnår ved å sette sammen flere bilder på denne måten sammenlignet med å ta ett bilde med samme utsnitt?

Bildene er litt preget av det harde sollyset, ja.

Lenke til kommentar

Det er nesten litt merkelig.... hver gang jeg ser bildene dine så kjenner jeg lukta av skog. Det må være noe med lys, kontraster,detaljene og det ekte. :)

Håper noen kan svare på spørsmålene dine :) God helg! :)

Takk og god helg :)

Lenke til kommentar

Går ut i fra at de fleste panoreringsprogram også takler bilder i høyden.

Hva er det du oppnår ved å sette sammen flere bilder på denne måten sammenlignet med å ta ett bilde med samme utsnitt?

Bildene er litt preget av det harde sollyset, ja.

Takk for tilbakemelding,en oppnår større og klarere bilder av mindre detaljer,ikke dei beste eksempel her kanskje,bildene her inneholder 150 MB i tiff format,med et utsnitt vil det inneholde 50-70 MB. :)

God helg :)

Lenke til kommentar

Fint motiv, og bildet ser jo relativt skarpt ut i liten versjon, men så vidt jeg kan bedømme er ingen av versjoene helt skarpe (i hvert fall ikke over hele bildeflaten) når jeg ser på dem i full størrelse.

Du sier ikke om du har brukt stativ, men du sier lukkertiden er 1/80 sekund på 270mm. Jeg greier ikke å holde rolig nok (uten stabilisator) med den brennvidden og lukkertidskombinasjonen.

Hvis du har brukt stativ bør du sjekke fokuseringen, eventuelt fokusere manuelt i Live view mode.

Ellers er jeg enig med ErikNor i spørsmålet om poenget med panorama. En D90 bør kunne gi fine bilder i A3-størrelse, kanskje ennå strørre. Trenger du virkelig større bilde enn det? Panorama kan jo være morsomt for å lære teknikken også, men bare for bildekvalitetens skyld holder 12MP ganske langt.

Jeg har bare prøvd to panormaprogram, det som følger med Canon samt Photoshop og begge håndterer høye, bredde eller kombinasjoner av begge.

Lenke til kommentar

Fint motiv, og bildet ser jo relativt skarpt ut i liten versjon, men så vidt jeg kan bedømme er ingen av versjoene helt skarpe (i hvert fall ikke over hele bildeflaten) når jeg ser på dem i full størrelse. Du sier ikke om du har brukt stativ, men du sier lukkertiden er 1/80 sekund på 270mm. Jeg greier ikke å holde rolig nok (uten stabilisator) med den brennvidden og lukkertidskombinasjonen.Hvis du har brukt stativ bør du sjekke fokuseringen, eventuelt fokusere manuelt i Live view mode.Ellers er jeg enig med ErikNor i spørsmålet om poenget med panorama. En D90 bør kunne gi fine bilder i A3-størrelse, kanskje ennå strørre. Trenger du virkelig større bilde enn det? Panorama kan jo være morsomt for å lære teknikken også, men bare for bildekvalitetens skyld holder 12MP ganske langt.Jeg har bare prøvd to panormaprogram, det som følger med Canon samt Photoshop og begge håndterer høye, bredde eller kombinasjoner av begge.

Takk for utfullende tilbakemelding,har brukt stativ,men følt der er noe som ikke stemmer helt(bare en følelse)skal se på som du skriver,Live veiw mode.Gjør det nok mest for og lære teknikk mot og ta naturbilder med panorama,om eg trenger større,har et mål med denne stubben å få fremkalt et større bilde av heile eller deller av den,så langt eg kjenner den til nå var den finest om høsten.

Eg har ett bilde som eg delte og fremkalte i A 4 i 6 deller fra i høst tatt på denne måten som en test og det ble slett ikke verst(høyde 400 lengde 900 mm).Man kan sei mye om stubben egner seg til dette,min kone liker ikke så godt bildene,men selv har eg nesten ett forhold til den ut over det vanlige.og som treningsobjekt når den står rett utfor døren er det heilt max.

Ha en fin helg.

Lenke til kommentar

Fint motiv, og bildet ser jo relativt skarpt ut i liten versjon, men så vidt jeg kan bedømme er ingen av versjoene helt skarpe (i hvert fall ikke over hele bildeflaten) når jeg ser på dem i full størrelse. Du sier ikke om du har brukt stativ, men du sier lukkertiden er 1/80 sekund på 270mm. Jeg greier ikke å holde rolig nok (uten stabilisator) med den brennvidden og lukkertidskombinasjonen.Hvis du har brukt stativ bør du sjekke fokuseringen, eventuelt fokusere manuelt i Live view mode.Ellers er jeg enig med ErikNor i spørsmålet om poenget med panorama. En D90 bør kunne gi fine bilder i A3-størrelse, kanskje ennå strørre. Trenger du virkelig større bilde enn det? Panorama kan jo være morsomt for å lære teknikken også, men bare for bildekvalitetens skyld holder 12MP ganske langt.Jeg har bare prøvd to panormaprogram, det som følger med Canon samt Photoshop og begge håndterer høye, bredde eller kombinasjoner av begge.

Takk for utfullende tilbakemelding,har brukt stativ,men følt der er noe som ikke stemmer helt(bare en følelse)skal se på som du skriver,Live veiw mode.Gjør det nok mest for og lære teknikk mot og ta naturbilder med panorama,om eg trenger større,har et mål med denne stubben å få fremkalt et større bilde av heile eller deller av den,så langt eg kjenner den til nå var den finest om høsten.

Eg har ett bilde som eg delte og fremkalte i A 4 i 6 deller fra i høst tatt på denne måten som en test og det ble slett ikke verst(høyde 400 lengde 900 mm).Man kan sei mye om stubben egner seg til dette,min kone liker ikke så godt bildene,men selv har eg nesten ett forhold til den ut over det vanlige.og som treningsobjekt når den står rett utfor døren er det heilt max.

Ha en fin helg.

:)
Lenke til kommentar

........ har brukt stativ, men følt der er noe som ikke stemmer helt.....

Motiver i nærmiljøet er jo flott for å trene på. Håper du ikke oppfattet kommentarene for negative, men jeg synes ikke skarpet/detaljnivå helt svarer til forventningene av et panoramabilde. Hva det er er ikke lett å si, det kan være alt fra litt feil fokus til at stativet ikke holder kameraet rolig nok eller at objektivet ikke er på sitt beste på den brennivdden du bruker. Forøvrig enig i at for 40x90 cm kan mer enn 12MP være en fordel.

F14 er forøvrig også litt liten blender. Diffrakasjon vil ta litt skarphet, men det burde ikke gi veldig stort utslag. da kan jo sammsnligne med F11 og kanksje F9 også for å se om det gjør noen forskjell. Trenger du F14 for dybdeskarphet så er jo det eneste alternativ, men jeg prøver å begerense meg til F11 og gjerne F8 der det er mulig.

Har du et annet objektiv an det være verdt å sammenigne med det også. Du har vel neppe noe annet som går til 270mm, men hvis du flytter kameraet for å få omtrent samme utsnitt kan det gi en indikasjon på om telezoomen din er soft.

Lenke til kommentar

........ har brukt stativ, men følt der er noe som ikke stemmer helt.....

Motiver i nærmiljøet er jo flott for å trene på. Håper du ikke oppfattet kommentarene for negative, men jeg synes ikke skarpet/detaljnivå helt svarer til forventningene av et panoramabilde. Hva det er er ikke lett å si, det kan være alt fra litt feil fokus til at stativet ikke holder kameraet rolig nok eller at objektivet ikke er på sitt beste på den brennivdden du bruker. Forøvrig enig i at for 40x90 cm kan mer enn 12MP være en fordel.

F14 er forøvrig også litt liten blender. Diffrakasjon vil ta litt skarphet, men det burde ikke gi veldig stort utslag. da kan jo sammsnligne med F11 og kanksje F9 også for å se om det gjør noen forskjell. Trenger du F14 for dybdeskarphet så er jo det eneste alternativ, men jeg prøver å begerense meg til F11 og gjerne F8 der det er mulig.

Har du et annet objektiv an det være verdt å sammenigne med det også. Du har vel neppe noe annet som går til 270mm, men hvis du flytter kameraet for å få omtrent samme utsnitt kan det gi en indikasjon på om telezoomen din er soft.

Oppfattet ingenting negativt,tvert om!!Har og et Nikon DX AF-S Nikkor 18-105mm 1-35-56G ED,det er dei to eg har,Kommer til og teste det ut som du skriver og sammenligne,får bruke normal på Sigma for og få samme Brennvidde.

Ser du har kortet inn på svaret mitt,hvordan gjøres det så en ikke tenger ta med alt?

Kan ikke hjelpe deg her, dessverre, men må få si jeg liker dette bildet, med alt hva form og farge skaper av uttrykk.

Det var kjekt å høre. :)

Lenke til kommentar

Så supert at du får så mange tilbakemeldinger som vi alle kan lære av:)

Det kan være en mulighet til om du bruker det på manuelt. Det finnes iallefall på mitt kamera en innstilling ved siden av søkeren som brukes til å tilpasse denne til brukerenes øyne. Vi har jo ikke alle likt syn. (Det er det samme som er på kikkerter) Vet ikke om jeg klarer å forklare, men sannsynligvis vet du dette fra før av :) Og det er nok ikke det det handler om. :) Lykke til videre :)

Lenke til kommentar

Så supert at du får så mange tilbakemeldinger som vi alle kan lære av:)Det kan være en mulighet til om du bruker det på manuelt. Det finnes iallefall på mitt kamera en innstilling ved siden av søkeren som brukes til å tilpasse denne til brukerenes øyne. Vi har jo ikke alle likt syn. (Det er det samme som er på kikkerter) Vet ikke om jeg klarer å forklare, men sannsynligvis vet du dette fra før av :) Og det er nok ikke det det handler om. :) Lykke til videre :)

Ja ikke sant skulle vert mye mer av tilbakemeldinger og diskusjoner,,tror vi alle legger ut litt for mange bilder og det blir vanskelig og rekke over alt,forstår hva du meiner,kommer til og se over alt som tenkes kan,

Så supert at du får så mange tilbakemeldinger som vi alle kan lære av:)Det kan være en mulighet til om du bruker det på manuelt. Det finnes iallefall på mitt kamera en innstilling ved siden av søkeren som brukes til å tilpasse denne til brukerenes øyne. Vi har jo ikke alle likt syn. (Det er det samme som er på kikkerter) Vet ikke om jeg klarer å forklare, men sannsynligvis vet du dette fra før av :) Og det er nok ikke det det handler om. :) Lykke til videre :)

Ja ikke sant skulle vert mye mer av tilbakemeldinger og diskusjoner,,tror vi alle legger ut litt for mange bilder og det blir vanskelig og rekke over alt,forstår hva du meiner,kommer til og se over alt som tenkes kan,

:)

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting til jeg leste. Om du bruker stativ og stabilisator på objektivet (VR/IS) samtidig så kan stabilisatoren lete etter uro og ikke finne den og dermed skaper det. Du kan jo prøve å skru av stabilisatoren når du bruker stativ og se om det hjelper :), hvis du ikke alt har gjort det da:)

(Venter en tenåringsønn hjem fra kino - godt å ha noe annet å tenke på :) )

Lenke til kommentar

Om du bruker stativ og stabilisator på objektivet (VR/IS) samtidig så kan stabilisatoren lete etter uro og ikke finne den og dermed skaper det.

Sigmazoomen har vel ikke stabilisator? Da heter den i tilfelle OS også. Forøvrig enig, skru stabilisator av ved bruk av stativ.

Korte ned på det du quoter er ikke vanskelig det er bare å editere bort det du ikke vil ha med. Jeg gjør det nesten bestandig fro å få frem hva jeg svarer på. Det er bedre editeringsmulgheter i forumtråden.

Innstilling av søker heter diopterjustering/korreksjon, men det er lettere å vurdere fokus i Live View med forstørret søkerbilde (tror D90 har det). Ellers er jeg enig at det er viktig å justere diopter ellers er det lett å tro at AFen er feil

Lenke til kommentar

Om du bruker stativ og stabilisator på objektivet (VR/IS) samtidig så kan stabilisatoren lete etter uro og ikke finne den og dermed skaper det.

Sigmazoomen har vel ikke stabilisator? Da heter den i tilfelle OS også. Forøvrig enig, skru stabilisator av ved bruk av stativ.

Sigmazoomen har ikke stabelisator,rett i det,stabelisator sto på i kamera så eg nå,kan vere noe der.

D90 har forstørret søkerbilde i Live Veiw.

Mange gode innspill og teste ut,tror eg får tid i morgen,kommer med tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...