Sensorium Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hei. Jeg har sittet noen timer med en oppgave som jeg rett og slett ikke greier. Som et siste forsøk håper jeg at noen her på diskusjon.no kan hjelpe meg med denne oppgaven (altså, jeg har gitt opp å løse denne oppgaven selv) Oppgave: Finn distansen mellom linjen y=2x+2 og parabelen x=y^2 ved å minimere distansen mellom et punkt (x1,y2) på linjen og et punkt (x2,y2) på parabelen. Jeg har funnet ut at det er mulighet å løse denne oppgaver i teorien på flere måter. Man kan finne en tangent til parabelen som er paralell med linjen, eller å finne en perpendikulær til linjen y=2x+2 som treffer parabelen på kortest avstand. Men jeg greier det ikke/får feil svar. Jeg er usikker på formler som skal brukes. Fasiten sier at svarert er = (3 Sqr5)/8 =0,838... Noen smarte folk som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Du skal finne den minste avstanden mellom linjen og parabelen? Skriv et uttrykk for avstanden mellom to vilkårlige punkter på parabelen og linjen, og minimer denne. Du kan sikkert bruke lagrange multipliere eller "calculus of variation". Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Mulig jeg misforstår, men avstanden vil da være gitt ved og da er det bare å sette inn for for eksempel og og derivere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå