Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan arbeidsgiveren min kreve legeerklæring?

fluff

Anbefalte innlegg

Jeg opererte ut blindtarmen for nesten to uker siden. Jeg jobber deltid i en krevende fysisk stilling. I utgangspunktet blir man sykemeldt i én uke etter en blindtarmsbetennelse.

Ved mitt arbeidssted kan man bruke egenerklæring tre ganger i året. Jeg brukte egenerklæring to skift i forrige uke.

Nå har det seg slik at jeg meddelte arbeidsgiver at jeg ikke ville være i stand til å jobbe på 17. mai, da jeg egentlig var satt opp. Hun sa at siden det var 17. mai, måtte jeg skaffe en legeerklæring. Hva i all verden? Har hun lov til dette?

Jeg forsøkte å ringe og ordne det med sykehuset, som igjen sa jeg måtte kontakte fastlegen min. Fastlegen min er alltid fullbooket og kan kun ringes på umenneskelige tider av døgnet. Det er bare at dette begynner å bli et skikkelig tiltak som jeg ikke tror jeg har tålmodighet til.

Jeg kan forstå at det kan virke litt for "beleilig" å ikke kunne jobbe på 17. mai, men jeg har da operert? Hadde jeg jobbet i en klesbutikk eller et kontor hadde jeg jo like fullt klart å oppfylle arbeidsoppgavene mine, men i en så fysisk stilling som jeg har, som involverer masse løping i trapper, må man da kunne forstå situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å tro at fraværet ikke skyldes sykdom kan du nektes å sykemelde deg via egenmelding, jfr. folketrygdloven § 8-27 første ledd bokstav a.

Det er imidlertid mer sannsynlig at de 16 kalenderdagene arbeidsgiverperioden varer er brukt opp (at det er mer enn 16 dager siden første sykemeldingsdato). Da har du ikke rett til å bruke egenmelding i det hele tatt, jfr. folketrygdloven § 8-23 annet ledd som fastslår at du bare har rett til å bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...