Eirik.s Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hei, jeg tenkte jeg skulle åpne opp en ny tråd for de som har kommet opp i Spansk Eksamen i år! Gjerne legg ut besvarelser, notater eller tips til hva jeg/vi kan gjøre for å oppnå best karakter som mulig Lenke til kommentar
Eirik.s Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 I fjor fikk de en oppgave hvor de skulle skrive en e-mail til en kompis. Legger ved en fil som er et forslag til en e-mail "mal" som du kan følge hvis dette kan bli aktuelt på eksamen. e-mail mal.docx Legger også ved en pdf-fil som gjelder verbtidene, som er noen notater jeg har laget selv. Verbtidene.pdf Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Her er noen eldre eksamener det være lurt å se på dem, så du vet hva slags type oppgaver vi kommer til å få! Eksamen Vår 2008 Eksamen Vår 2010 Eksamen Vår 2011 Også lurer jeg på om det er tillatt med alle hjelpemidler utenom kommunikasjon? Altså tillatt med tidligere tekster, Clue dictionary, Ordnett dictionary, og lærebøkene? Endret 18. mai 2012 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
Eirik.s Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Takk, litt kjedlig at vedleggene er fjernet på oppgavene.. Noen som har besvarelser på oppgavene? Skal begynne å løse eksamens oppgaver nå, hadde vært greit å hatt noen å sammenligne med! Lenke til kommentar
Eirik.s Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Her er noen eldre eksamener det være lurt å se på dem, så du vet hva slags type oppgaver vi kommer til å få! Eksamen Vår 2008 Eksamen Vår 2010 Eksamen Vår 2011 Også lurer jeg på om det er tillatt med alle hjelpemidler utenom kommunikasjon? Altså tillatt med tidligere tekster, Clue dictionary, Ordnett dictionary, og lærebøkene? Alt er lov utenom internett, du bør også være ops på å ta med deg tekster fra nettet på eksamen, i form av plagiat! Men så lenge du oppgir kilder, eller omskriver så er det ingen problem Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Noen som har forslag til hva man bør øve på? Har gått igjennom alle eksamenene før vi hadde tentamen i Spansk.. Føler jeg ikke kommer så langt ved å øve på verbbøyinger... Er det smarteste jeg kan gjøre å lese (forstå/oversette) tekster, og skrive litt lengre tekster? Lenke til kommentar
Eirik.s Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Noen som har forslag til hva man bør øve på? Har gått igjennom alle eksamenene før vi hadde tentamen i Spansk.. Føler jeg ikke kommer så langt ved å øve på verbbøyinger... Er det smarteste jeg kan gjøre å lese (forstå/oversette) tekster, og skrive litt lengre tekster? Det siste du skrev var det læreren min anbefalte meg! Så ja! Lenke til kommentar
Eirik.s Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Noen som har noen tekster liggendes som er om deg selv? Tenkte jeg skulle ha med meg noen slike tekster siden det kan være aktuelt på eksamen! Legg gjerne inn noen stiler, kommer til å legge ut tekster på denne tråden etterhvert! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Her legger jeg ved det jeg har skrapet sammen så langt av grammatikk og spanske uttrykk på norsk. Grammatikk.zip Lenke til kommentar
Martin D. Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Har lest litt gjennom reglene for PC-bruk på eksamen (jeg er privatist vel og merke), og beit meg merke i at det står "Du velger selv hvilket program du vil skrive besvarelsen i". Betyr dette at man i teorien (et lite smutthull i reglene?) kan benytte seg av et oversettelsesprogram ala Word Magic? Programmet funker jo som et hvilket som helst skriveprogram, bare at det gir deg muligheten til å oversette det du skriver til spansk Reglement: http://stfk.no/no/Tjenester/Opplering/Eksamen/Datareglement/ Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Slik jeg ser det er det helt tillatt, men du må belage deg på en god debatt med overordnede hvis du blir tatt, men du kan gjøre det med god samvittighet. Jeg gjorde noe liknende på nynorsktentamen og ble "busted" men fikk medhold i saken. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Da er eksamensøvingen over for min del, så da gjenstår det bare å ønske alle lykke til med fremmedspråkeksamen i morgen! : ) Lenke til kommentar
Martin D. Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Har sett litt nærmere på det nå, viser seg at det dessverre står i reglene hos UDIR at det ikke er lov med oversettelsesprogrammer Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Har sett litt nærmere på det nå, viser seg at det dessverre står i reglene hos UDIR at det ikke er lov med oversettelsesprogrammer Jepp, det stod det på dette årets eksamen. Men takker uansett masse for tipset, jeg brukte dictionaryen til Word Magic 6.3, noe av det mest fantastiske jeg har vært borte i! Bøyde alle verb i alle former med alle oversettelser, helt utrolig :O Sjekket med eksamensansvarlig om det var lov først, og det var det! Så da var det ikke noen sak med spansk eksamen Lenke til kommentar
Gillette Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Hvor mange riktige / gale var det på oppg. 2? Tror bare en av alternativene var riktig, stemmer det? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg fikk 4 gale og 1 riktig Lenke til kommentar
Gillette Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Du mener vel 5 gale? For det var 6 delspørsmål til sammen. Lenke til kommentar
Martin D. Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Har sett litt nærmere på det nå, viser seg at det dessverre står i reglene hos UDIR at det ikke er lov med oversettelsesprogrammer Jepp, det stod det på dette årets eksamen. Men takker uansett masse for tipset, jeg brukte dictionaryen til Word Magic 6.3, noe av det mest fantastiske jeg har vært borte i! Bøyde alle verb i alle former med alle oversettelser, helt utrolig :O Sjekket med eksamensansvarlig om det var lov først, og det var det! Så da var det ikke noen sak med spansk eksamen Word Magic funker som bare juling det ja. Brukte det selv på eksamen i dag (ikke oversettelsesprogrammet vel og merke!). Fant også et annet program som heter Rosetta Stone. Virker som en lett måte å lære seg spansk på! Finnes i diverse piratbukter... Lenke til kommentar
Draned Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Har noen fått eksamenskarakteren ? Har fått alle andre, men det står ingenting på Spansk 2. Lenke til kommentar
Amancio Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Har lest litt gjennom reglene for PC-bruk på eksamen (jeg er privatist vel og merke), og beit meg merke i at det står "Du velger selv hvilket program du vil skrive besvarelsen i". Betyr dette at man i teorien (et lite smutthull i reglene?) kan benytte seg av et oversettelsesprogram ala Word Magic? Programmet funker jo som et hvilket som helst skriveprogram, bare at det gir deg muligheten til å oversette det du skriver til spansk Reglement: http://stfk.no/no/Tj.../Datareglement/ Hei! Kunne en av dere sendt meg en link til hvordan man laster ned Word Magic? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå