Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Reguleringssløyfe

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt ved et bilde av en reguleringssløyfe, og har to spørsmål angående denne:

1. Hvis TCV 01 er stengt, og det viser i displayet på regulatoren at det er en væskemengde på 5 %. Reguleringsventilen lekker, hva kan då årsaken være og hvordan kan jeg kontrollere lekkasjen i reguleringsventilen?

2. Hvordan kan jeg fåreta en optimalisering av sløyen 01, og idriftsette den?

post-209064-0-87168400-1337338372_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

En lekk reguleringsventil kan være alt fra feilkalibrert, slitte tetninger, pakninger osv til feil på trykktransmitteren (PT), fysisk skade/slitasje osv osv. Hvis du med kontroll mener å sjekke hvor mye, så må den jo stenges helt og så sjekke trykkoppbyggingen. Hvis man med kontroll mener å få kontroll på lekkasjen så må den jo utbedres om den er defekt eller rekalibreres om det viser feil.

Sløyfen må jo kalibreres til ytterpunktene. Dvs når temperaturtransmitteren TT gir økt signal (4-20 mA?) må den sende signal slik at TCV åpner for mer kjølevann. Da går trykket opp og TCV stenger igjen.

Vil anta at PT kalibreres slik at den gir 4 mA ved trykkløst system (stengt TCV) og 20 mA ved helt åpen TCV. TT kalibreres vel etter den temperaturen man ønsker. Om man vil ha 50-80 grader kalibreres den vel til å gi 4 mA ved 50 grader og 20 mA ved 80 grader?

Lenke til kommentar

Tegningen er ikke komplett. Den viser bare en del av prosssen. Det ser ut til å dreie seg om en temperaturregulering der pådraget (av kjølevann) styres vha en reguleringsventil. Desuten er det lagt opp en foroverkobling som kompenserer for endringer i trykket til matevannet.

"Hvis TCV 01 er stengt, og det viser i displayet på regulatoren at det er en væskemengde på 5 %"

Dette gir ingen mening i forhold til den instrumenteringen som er tegnet inn.

Det er ikke tegnet inn noen flowmåler og heller ingen flowregulator som kan indikere 5 %

Man kan for eksempel tolke dette slik: TCV 01 er stengt oe en annen instumentering enn det som er tegnet inn på tegningen viser at det lekker 5 % flow gjennom ventilen, når den er stengt.

Hvis det er slik og man har verifisert at ventilen er stengt, da dreier det seg om en lekasje mellom ventilsete og ventilspindel (tror jeg det heter). Da må ventilen åpnes og man må eventuelt skifte ut løse innsatser eller eventuelt makinere, slik at man får tette flater.

Med "optimalisering" så mens å stille inn riktige verdier for Proporsjonal, Integral og D-parameter. I frohold til denne sløyfa så er det vel tvilsomt om Ziegler Nikhols metoder fungerer noe særlig bra. Det vil heller gå på "sunn fornuft", prøving, øyemål og erfaring.

Forsøkte nå for ordens skyld å Google litt over begrepet "optimalisering" og fant noe beskrivelse på "den najonale digitale læringsarena":

http://ndla.no/nb/node/3199

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Er ikke dette en "fail open" ventil mtp pilen på "stemmen" og tilkoblingen på oversiden av aktuatoren?:)) En enkel måte å sjekke om ventilen lekker er å koble i fra instrumenteringen for så å koble på en pumpe. Man kan da kontrollere om det er lekkasje ved å trykke opp til "stenge trykk". Jeg vil anta at problemet kommer pga dårlig tettningen mellom sete og plugg (pluggen står i enden av stem/spindel, og tetter mot ventilsete), men det kan være så man

Oppgave 2 er godt nok besvart her fra før:)

Lenke til kommentar

TotaltAnonymous:

Tror du har helt rett. Brukte nok ikke øynene godt nok til å legge merke til "pilen". Sjekker man med "kalibrert" trykk (med nøyaktig nok indikator som viser stryretrykket) så har man den jo 100 %). (Dvs man har eleminert andre feilkilder.)

Selvfølgelig så er det "tetningen mellom sete og plugg som lekker". (Her surret jeg visst litt med navnsettingen.)

http://nn.wikipedia.org/wiki/Reguleringsventil

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...