Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan, eg har en server med følgende HW som kjører ESXi 5:

2 CPU`er

72GB RAM

Jeg har kun insatllert vSphare klienten på min klient PC for å adminsitrere VM`er som kjører nå.

Spørsmålet mit er: Fungerer både ESXi og vSphare klienten etter 60 dagers evaluerinsg periode er over?

Har prøvd å lese meg til i jungelen av dokumenter og slikt og konkulsjonen er: så lenge enterrpise funksjonene som SAN, cluster etc ikke blir brukt skal vSphare fungere kostnadsfritt. Kan noe bekferete/avkrefte dette? :)

Prisen er ikke gale hvis dette må lisensieres, men eg skal stort sett kunn bygge nye VM`er og har ikke behov for stort mer an å skru de av og på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig det som wsp skriver. Selve klienten du har på maskinen din går ikke ut på dato.

En annen forskjell på gratisversjon og betalingsversjonen, er at StorageAPI og en del mindre funksjoner ikke er aktivert i gratisversjonen, noe som betyr at du ikke kan ta backup direkte mot ESXi hosten, men må ta backup innenfra hver enkelt VM.

Et tips:

Essential Kit er det billigste for å komme i gang, 560$ for 3 hoster og vCenter Foundation.

http://store.vmware....uctID.233860600

Endret av xcomiii
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan jo også ta en titt på XenServer 6 som også er gratis med flere muligheter enn ESXi har i tilby.

Gratisversjonen har ingen hardware restriksjoner, slik at man slipper å tenke på hvor mange prosessorer, ram etc man kan ha. Samt en rekke funksjonaliteter som ikke VMware har i sin gratisversjon.

XenServer bruker samme bare metal teknologien og er minst like bra som VMWare samt at lisensmodellen er enkel å forholde seg til. Man betaler kun en gangs lisens per Xenhost - uten ekstra kostnader ift hardware.

Link: http://store.citrix.com/store/citrixus/pd/productID.180691700/pgm.79879400/ThemeID.9505600

Finnes også alternativ gratis løsning til SAN OS - Open-E. Mener det er noen restriksjoner der ift lagringsplass - men til lab og små formål passer det utmerket.

Link: http://www.open-e.com/

Lenke til kommentar

Har prøvd XenServer også, fant fort ut at VMware ESXI 5 var bedre.

Er flere begrensinger i XenServer enn ESXI 5.

Samt ESXI er mere brukervennlig og enklere oppsett av de forskjellige virtuelle maskinene / oppsett av virtual tools

Endret av slippern
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har prøvd XenServer også, fant fort ut at VMware ESXI 5 var bedre.

Er flere begrensinger i XenServer enn ESXI 5.

Samt ESXI er mere brukervennlig og enklere oppsett av de forskjellige virtuelle maskinene / oppsett av virtual tools

Har brukt begge, men hvilke begrensninger er det som er på Xenserver som det ikke er på VMware? Jeg synes det er motsatt (mer begrensninger på VMware enn på XenServer)

Ble bare litt overrasket over at det skal være flere begrensninger på XenServer, jeg vet en del ting ikke er fullt så rett fram å sette opp i XenServer og man må av og til litt lenger "under panseret" enn man må på VMware, men jeg kan jo ikke akkurat kalle det en begrensning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...