Scania Hollendern Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Plassering med Mc... Før og i kryss,hvordan skal plasseringan være? Hvis man kommer til en rundkjøring, og skal rett fram eller til venstre, bør man blinke til venstre da for å gi tegn til trafikken bak slik at de vet hvor jeg skal, og der etter slutte blikingen når man kommer til rundkjøringen og begynne med plassering? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Kjør som de fleste andre MC'er, 0,3 - 1 meter bak bilen foran, 0,1-0,22 meter fra midtlinjen. Det er slik de oppfører seg når bilen de vil forbi kjøres av en sinke. Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Billister ligger nå nesten inni ræva mi, men jeg får ikke putra i fartsgrensa en gang... Endret 2. april 2013 av Kabom Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hei. Har noen spørsmål om hvor man skal plassere seg når man kjører mc. Hvis man kjører rett frem, skal man da ligge litt over midten mot venstre? Hvis man kommer mot en høyresving, hvor skal man ligge da? samme med venstresving Er det skarp høyresving der du ikke har sikt gjennom svingen bør du legge deg til høyre i veibanen, står det omvendte i læreboken men både kjørelærer og sensor gikk ut fra at man skulle ligge til høyre i skarpe høyresvinger. Og grunnen? "Hvorfor skal du inn mot midten for å se? Om det kommer en bil i full fart som kutter svingen så blir dette det siste du ser). Har selv testet det ut i praksis og blitt vant med det, og har selv merket hvor mye tryggere det føles. Vanlig kjøring så skal du ligge til venstre i fila di, altså inn mot gulstripen. Kommer det store kjøretøy som buss og lastebil så skal du vike unna litt med å holde høyre spor, da slipper du unna luftskyvet. Var faktisk en ting å stryke på om en ikke gjorde dette når en kjørte opp. Men du må se dette an i god tid, og ikke bare slenge deg over til høyre i siste liten. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Er det skarp høyresving der du ikke har sikt gjennom svingen bør du legge deg til høyre i veibanen, står det omvendte i læreboken men både kjørelærer og sensor gikk ut fra at man skulle ligge til høyre i skarpe høyresvinger. Og grunnen? "Hvorfor skal du inn mot midten for å se? Om det kommer en bil i full fart som kutter svingen så blir dette det siste du ser). Har selv testet det ut i praksis og blitt vant med det, og har selv merket hvor mye tryggere det føles. Vanlig kjøring så skal du ligge til venstre i fila di, altså inn mot gulstripen. Kommer det store kjøretøy som buss og lastebil så skal du vike unna litt med å holde høyre spor, da slipper du unna luftskyvet. Var faktisk en ting å stryke på om en ikke gjorde dette når en kjørte opp. Men du må se dette an i god tid, og ikke bare slenge deg over til høyre i siste liten. Jeg ser det er mye rare teorier om plassering ute å går. Det meste jeg leste over her kan du se bort i fra. Det absolutt viktigste er å kjøre på en slik måte at du føler deg trygg, at du mestrer trafikken og gir deg selv mest mulig spillerom. Det finnes ingen direkte fasit på dette fordi det finnes så mye forskjellig underlag på veier, oppmerking, kvalitet, spor osv. På kjøreskolen vil du likevell lære følgende: Rett fram: Litt til venstre for midten av kjørefeltet. (litt til høyre anbefales om du ligger i venstre felt) Høyresving: Hold litt til venstre for midten, når du har sikt inn i svingen, kutter du så mye som mulig inn mot hvitstripen og legger deg ut mot midten når veien retter seg opp Venstresving: Legg deg i god tid før svingen ut mot høyre, og når du har sikt inn i svingen, kutter du svingen inn mot gulstripen og legger deg tilbake litt til venstre for midten av feltet ditt når veien retter seg opp. Motgående tungtrafikk: legg deg i god tid litt til høyre for midten (så ser bilen bak lastebilen deg lettere) Køkjøring: hold litt til venstre for midten av kjørefeltet Utkjørsel med bil/annet kjøretøy: Bytt til høyre del av veibanen, og så tilbake til plasering litt til venstre for midten. (Det er lettere å observere og vurdere avstanden et objekt som beveger seg) Ellers: unngå å kjøre på veioppmerking. Unngå å kjøre midt på veien (olje fra biler havner ofte her). Reduser farten, og gi gående/syklende god plass. Ellers gjelder regler for plassering i f.eks kryss/rundkjøringer/ved skilting, som ved kjøring av bil. Endret 17. april 2013 av steinrawr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå