Gå til innhold

Plassering i veibanen MC


Zoop

Anbefalte innlegg

Hei. Har noen spørsmål om hvor man skal plassere seg når man kjører mc.

 

Hvis man kjører rett frem, skal man da ligge litt over midten mot venstre?

 

Hvis man kommer mot en høyresving, hvor skal man ligge da? samme med venstresving

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan du gjere som du vil, det er så vidt eg veit ingen regler om kvar du skal plassere deg i vegbana når du kjøyrer MC.

 

I hovedsak bør du benytte den plassen du har tilgjengelig å legge deg midt i kjøyrefeltet. Du justerer deretter plasseringa etter kva som til ei kvar tid er hensiktsmessig.

Dersom det går fotgjengere langs vegen kan det være hensiktsmessig å legge seg langt til venstre, er det tung trafikk så kan det være lurt å legge deg mot høgre for å få best mulig avstand mellom deg og møtande bilar.

Tenk også på faren for at noke kan komme ut i vegen frå skogen/mørke på høgre side.

 

Dersom du kjøyrer sakte og du derfor blir forbikjøyrt :huh: så bør du legge deg så nært gulestripa som du kan. På denne måten tvinger du bilen som kjøyrer forbi til å vente til det er heilt klart i motgåande kjøyrebane. Dersom du kjøyrer på kvitestripa så vil du risikere å bli pressa av vegen sidan bilistane då ofte prøver å kjøyre forbi sjølv om det ikkje er heilt klart.

 

Dersom du ligger bak ein anna bil så vil det være hensiktsmessig å ligge mot venstre slik at bilisten ser deg i både innvendig speil og i venstrespeilet (venstrespeilet er det som blir brukt mest under vanlig kjøyring sidan det er der du sjekker for biler som eventuellt har starta ei forbikjøyring).

På sykkel kan du være vanskelig å sjå så du bør derfor heile tida tenke på om di plassering gjer deg enklare eller vanskeligare for andre trafikantar å sjå.

 

Når det gjeld svingane så vil det være mest behagelig om du plasserer deg slik at du kan ta slakkast mulig svingar. Vær obs på at du i skarpe svingar ikkje kuttar svingen for mykje. Faren for fronkollisjon vil alltid være til stades når du kutter svingen, enten fordi du krysser gulestripa men ofte også for at bilisten som kjem i mot ikkje svinger skarpt nok til å klare å halde seg på sin side gjennom heile svingen.

 

Det viktigaste er å plassere seg der det til ei kvar tid er tryggast å halde seg, dette er vanligvis der du er lett å sjå og så langt i frå plutselige farar som mogleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

§ 5 seier berre at vi har høgrekjøyring her i landet, ikkje kvar ein skal plassere seg i kjøyrefeltet.

§ 5 seier også at "Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet", dette betyr i praksis at ein motorsykkel skal legge seg midt i kjøyrefeltet så lenge ikkje anna plassering er hensiktsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[..] Kjør som de fleste andre MC'er, 0,3 - 1 meter bak bilen foran, 0,1-0,22 meter fra midtlinjen.

Din agurk. De fleste MC-førere her til lands, kjører slettes ikke sånn.

 

De har riktignok kortere bremselengde, så litt nærmere kan de nok kjøre.

Lenke til kommentar

[..] Kjør som de fleste andre MC'er, 0,3 - 1 meter bak bilen foran, 0,1-0,22 meter fra midtlinjen.

Din agurk. De fleste MC-førere her til lands, kjører slettes ikke sånn.

 

De har riktignok kortere bremselengde, så litt nærmere kan de nok kjøre.

 

Vel, det er ihvertfall mitt inntrykk fra trafikken at generelt så ligger MC'ene klistret opp i bilen foran i påvente av en sjanse til å hive seg forbi uten blinking.

At MC'ene muligens har noe kortere bremselengde er ikke noe bra argument for slik kjøring, faktisk med tanke på at MCførerne sitter helt ubeskyttet når uhellet skjer så burde de legge inn ekstra avstand til forankjørende.

Lenke til kommentar

Vel, det er ihvertfall mitt inntrykk fra trafikken at generelt så ligger MC'ene klistret opp i bilen foran i påvente av en sjanse til å hive seg forbi uten blinking. [..]

Eller så er det kanskje de du har lagt mest merke til?

 

Forøvrig er jeg helt enig i at det er smart å legge seg langt bak, siden man er myk trafikant, jeg mente ikke å forsvare noe annet.

Lenke til kommentar

Javel. Men hva er datagrunnlaget som baserer inntrykket ditt på? Og hvordan har du fått dette datagrunnlaget til å omfatte flere enn de du har gjort selv og ikke minst flere enn du klarer å huske?

 

Vi mennesker har en tendens til å bite oss merke i en del ting, og gi dette større betydning enn det faktisk har. Som for eks ting som skjer i trafikken. Er eg på vei til jobb så husker eg godt den ene bilen som gjorde noe uregelmessig. Eg husker ikke de 70 andre. Og det samme gjelder selvfølgelig MC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine observasjoner baserer seg ikke på enkelttilfeller, jeg opplever generell aggressiv kjøring blant MC'ene.

Dine observasjoner kan ikke sies å være noe annet en anekdoter. De må antas å ha bias, både fordi du har observasjonsbias (garantert), og fordi din egen oppførsel i trafikken er en fellesnevner i alle dine interaksjoner med andre trafikanter og man kan ikke avvise at din opptreden gir en bias på opptreden på de rundt deg. Ytterligere, dine observasjoner er begrenset til de lokaliteter og de tider du kjører og er ikke nødvendigvis gyldige for andre steder og andre tider.

 

Du må elliminere disse feilkildene i observasjonene før du kan si noe mer allmengyldig og MC sjåførers oppførsel.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...