Fortvila Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Da min 5/6 år gamle pc begynner å få massivt med bluescreens, henger seg opp etter 10 min spilling. Så da tenker jeg det er på tide med ny datamaskin. Jeg er litt data interessert, men er fremdeles helt grønn når det gjelder hvilke komponenter som er best der ute. Greia er at jeg ønsker en veldig nøytral kabinett. Noe alla http://www.komplett....aspx?sku=489882 Det jeg lurer mest på er hva slags ram er best, solide og kvalitets hovedkort, beste SSD samt hvilken socket er best og er det noen stor forskjell mellom full towers og midi towers ? Her er mit forslag(oppdatert): http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1083411&su=EF388F36-4487-45D1-AE73-FAB66B62218A HDD på 1 TB, DVD reader og nvidia gtx 570, skjerm, tastatur og mus har jeg fra før Forslag blir tatt imot med stor glede =) Endret 18. mai 2012 av Fortvila Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Listen din funker ikke. Du trenger egentlig ikke et så høyt budsjett. 8-9k holder i massevis. Her er ett forslag fra Dustin.no. Siden du kommer det så langt under budsjett har jeg lagt til en Core i7 3770k. Hvis du føler at du ikke har bruk for det går du ned til Core i5 2500k eller 3570k. Endret 18. mai 2012 av Tastatur Lenke til kommentar
Fortvila Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1083347&su=C884D529-AD82-418B-AD12-4926D374F27D Denne skal funke. Jeg tenker at jeg ønsker litt top end hardware, når jeg kjøpte min pc så kjøpte jeg den rett før i7 kom ut. hadde jeg ventet da og kjøpt i7 føler jeg at pcen hadde vart/ytet litt bedre. =) Dvd reader, og min HDD 1T føler jeg at jeg kan bruke på nytt, og jeg tenker at jeg kjøper 850W så muligheten for SLI/Crosfire er der uten at jeg kan få problemer med lite strøm =) altså, når jeg har pengene hvorfor ikke ? er det ikke like greit å kjøpe en litt bedre pc som varer litt lengre og ikke trenges å byttes ut, men bare oppgradere noen deler etterhvert som årene går=) Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) OVERKILL Hvordan har du tenkt å få utnyttet kraften i den CPUen? Hva skal du med 24 GB RAM? Hva skal du med et så insane heftig hovedkort? 240 GB SSD? Endret 18. mai 2012 av Tastatur Lenke til kommentar
Fortvila Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Hvorfor er det overkill ? Folk sa nøyaktig det samme on quad core en periode, Men så etter 1 år når spillprodusentene optimaliserte spillene for quad core viste seg at de var mye bedre og varte lengre en dual core. 240g SSD slik at jeg får installert OS og spill på den =) hørt at SSD mister en del av futten etter 2-3 ukers tid når man setter flere sammen i RAID 0 eller hva nå det heter =) Dette er en pc som skal være fremtidsrettet, er ikke interessert i å kjøpe gårsdagens hovedkort og prosessorer, jo mindre deler jeg trenger å bytte ut, jo bedre er det for meg. Derimot det jeg er interessert i er om, rammen og ssd diskene vill bli utnyttet eller om psu blir for svak til å dra sli/crossfire. Også om noen av komponentene er av dårlig kvalitet er også det jeg er ute etter. Endret 18. mai 2012 av Fortvila Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Ja jeg hører du er ute etter en fremtidsretta maskin, men saken er at eneste gode måten å ha en PC som er god i fremtiden er å ha penger til oppgraderinger. 2 Lenke til kommentar
Fortvila Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 jeg har penger nå men ikke da. Starer å studere på NTNU etter sommeren så da kommer jeg til å ha 0 kroner til oppdateringer lang tid fremover. 24g ram er en del, 16 eller 8 holder sikkert, men jo mer ram du kjøper jo billigere blir det per gig ram =) Lenke til kommentar
Sitoy Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 "jeg har penger nå men ikke da. Starer å studere på NTNU etter sommeren så da kommer jeg til å ha 0 kroner til oppdateringer lang tid fremover." Dette gir ingen mening. Om du sparer penger på PC nå og ikke kjøre overkill, vil du ha penger til oppgraderinger i fremtiden. Pengene vill jo ikke bare forsvinne helt uten videre. F.eks å kjøpe 24 GB ram for 1,5k nå er idiotisk, istedenfor 8 GB for 400kr og heller oppgradere i fremtiden om du faktisk trenger mer. Bare fordi du kan bruke masse mer penger enn nødvendig betyr ikke at den vil yte ELLER vare lenger enn en PC til en mindre pris. 1 Lenke til kommentar
Fortvila Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Jeg har endret til 8g ram. Muligens jeg kjøper 16 i og med at jeg liker å mange programmer oppe samtidig. For øyeblikket har jeg 8g og jeg bruker 5g konstant og nesten all 8 når jeg spiller. Jeg bruke alle 8 når jeg programmerer og driver med numeriske regne program. Å kjøpe 1366 socket og prossesor er "no go" for meg, har lest en del og det virker som om LGA 2011 og Intel 3930k skal kunne vare i mist 5 år frem i tid =) 3920 og lavere vill ikke gjøre det. PGA 2011 ekstremt gode utnyttelse av 6core til redigering og encoding =) Pluss har jeg lest at LGA 2011 er bedre optimalisert for SLI og det er den eneste oppgraderingen jeg har settfor meg at jeg kommer til å gjøre før jeg kjøper meg en ny maskin. Og det jeg mener med at jeg har penger nå og ikke da er at jeg kommer til å bruke de pengene på andre ting, isteden for å spare de opp =) Er det noen spesielle RAM brikker man burde gå for eller er det det samme ? Lurer på det samme når det gjelder SSD disker, hva er det som egentlig bestemmer ytelsen til SSD diskene ? Endret 18. mai 2012 av Fortvila Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Det er heller ingen automatikk i at en dobbelt så dyr maskin yter dobbelt så godt eller holder dobbelt så lenge. Om du frykter for økonomien din i fremtiden er det ikke noe sjakktrekk å bruke ufornuftig mye penger nå. Du har heller ikke spesifisert hva du skal bruke maskinen til. Skal du spille? Hvor mye bedre tror du en i7 til 4500 kr er kontra en i5 til 1700 kr hvis du bare skal spille? Lenke til kommentar
Fortvila Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Nå har jeg sett mange tester og jeg føler meg nesten litt dum. Det virker som om I7 3770k scorer like bra som I7 3960k som koset 8k. Er det noe grunn til at LGA 2011 og 6-core prossessorene scorer så dårligt (i forhold til pris ) i de fleste tester. Da ser det ut som jeg dropper LGA 2011 og heller kjøper LGA 1155 =) Sorry hvis jeg virket som jeg var sta, men jeg skjønner ikke hvordan 2 extra prossessorer og nyere teknologien er dårligere en de nåværende prosessorene =/ Da har jeg en ny handleliste. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1083411&su=EF388F36-4487-45D1-AE73-FAB66B62218A Jeg tenker å kjøpe en noe større SSD slik at jeg får alle spillene og OS på den, jeg har en 1T Greenpower HDD som har 7200RPM som er ok å lagre filmer og dokumenter på. Jeg prøver med 8G først og holder det ikke kjøper jeg 2 til. Det jeg er usikker på er om min CoolIT E.C.O får plass på hovedkortet, og hva er egentlig forskjellen mellom http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748566 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746651 Endret 18. mai 2012 av Fortvila Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Om programmene du kjører klarer å utnytte de to ekstra prosessorkjernene kommer an på hvordan programmene er utformet. Som du var inne på tidligere kan ikke endel eldre spill utnytte mer enn 2-3 kjerner. CS 1.6 for eksempel, som er et spill som virkelig begynner å dra på årene, kan ikke utnytte mer enn én. Om du utelukkende skulle spilt CS 1.6 hadde det dermed hatt lite å si om du hadde en Pentium 4 3 GHz fra 2004 eller en 2.4 GHz Core 2 Quad fra 2009. Selv om sistnevnte er en klart bedre prosessor all over, er det visse programmer den ikke klarer å kjøre bedre enn en eldre prosessor rett og slett fordi programvaren ikke er laget for å kjøre på den nyeste utgaven. På samme måte er f.eks. i7-2600K kun marginalt bedre til spill enn i5-2500K på tross av en betydelig prisforskjell. i7 støtter hyperthreading, noe spill ikke kan utnytte, dermed er det mindre forskjell på prosessorene til den bruken. Som sagt, det er ingen automatikk i at en mye dyrere prosessor fungerer bedre enn en billigere variant til akkurat din bruk, akkurat som at en traktor til 200.000 er bedre til å slå marken med enn en sportsbil til 3 mill Spesifikasjonssammenligning av hovedkortene du nevner: http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=746651&sku=748566 Det ser ikke ut som det er så mye forskjell egentlig. Litt ulik fordeling av porter mellom SATA-kontrollerne, ellers mye det samme. Merk at kjøleribbene på de RAM-brikkene du har valgt stikker mye ut og gjør liten nytte. Om du har en stor tredjepartskjøler kan disse komme fysisk i veien. Kjøper du f.eks. to av denne så er du på den sikre siden, skjønt, det har neppe så mye å si dersom du bruker vannkjøling. Lenke til kommentar
Fortvila Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Fikk litt hjelp av en venn og endte med dette her =) http://postimage.org/image/5sronzhjn/ Jeg veit at 16g ram er overkill, men ønsker ram raskere en 1600mhz slik at det er større marginer når jeg overclocker(eneste rammen på dustin jeg fant som var 1866mhz). Fant også ut at min dvd reader ikke har sata så endret den =) Endret 18. mai 2012 av Fortvila Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå