Telefonsvarer Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Jeg har to maskiner. Den ene har flere 20-50GB filer. Tilsammen, rundt 4-700GB. Disse vil jeg overføre til den andre maskinen. Via LAN, med 12MB/s, ville dette ta flere timer. Jeg vil ha en måte som tar under en time. Uten å flytte over harddisker. Må være en "skjult" løsning, ikke masse kabelrot. Er dette mulig? Vil overføre relativt ofte. Begge maskinene har ASUS P8Z68-V PRO/GEN3. Og begge er koblet til internett via en Gigabit switch. Kan gjerne ha noen MacGyverløsninger, så lenge PCene fungerer fint til vanlig bruk også (helst under overføring også, men ikke krav). Er villig til å bruke litt penger på dette, men helst under 500kr. Om det spiller noen rolle, er den ene maskinen en server, som stort sett er til lagring av ting, og vise filmer etc. på TV. Det andre er en "vanlig" PC. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hvorfor bare 12 MBs på LAN? Gbs skal klare 120 MBs.. Skal gå unna da.. Lenke til kommentar
droidy Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hvorfor bare 12 MBs på LAN? Gbs skal klare 120 MBs.. Skal gå unna da.. Å overføre opptil ~700 GB betyr fortsatt lang ventetid, selv om nettverket overfører 1 Gbit/s. --- Om jeg hadde trengt å overføre så mye data, hadde jeg satt i flere nettverkskort (1 Gbit/s), samt lagt opp kryssede kabler (CAT5e/CAT6) mellom PC-ene - for å få flere LAN-nettverk mellom disse. (Da kan halvparten kopieres via hvert nettverk - manuelt) Lenke til kommentar
thomit Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) LAN overføringshastighet 1 GB/s Skal overføre 700 GB Vil ta 11,66 minutter .... Hadde vært greit med 1 GB/s LAN ja gitt. Endret 18. mai 2012 av thomit Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Det enkleste, og mest brukervennlige over lengre tid er vel lett vanlig kablet nettverk. Du sier at begge maskinene har hovedkort som har 1gigabit, og at du har en 1gbit switch. Da bør du ha alt du trenger for optimal overføring. Noe raskere enn 1gbit krever spesialløsninger. Det er mulig å linke flere gbit porter via software om du absolutt må, men høyere enn det krver spesiell hardware og er enda dyrt. Du må også ta med i betraktningen at det hjelper ikke å ha raskere entterk enn harddiskene klarer å følge med på. En typisk tradisjonell lagringsharddisk takler et sted mellom 80-100MB/sek. Dette er også rundt det du kan forvente å dra unna med et gigabit nettverk i praksis. Ergo er det som regel helt unødvendig å gå for noe raskere. Da måtte du i så fall ha mye data på SSDer, eller raske RAID oppsett. Spørsmålet her er vel egentlig hvorfor du bare får 12MB/sek. Dette er jo bare omtrent 10-15% av det du skulle kunne ta unna via et gigabit nettverk. Hvis du får rettet dette til å fungere som det skal så burde jo det fikse problemet - da det vil gjøre det til en rimelig rask job å overføre selv en TB. -Stigma Lenke til kommentar
xRun Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 LAN overføringshastighet 1 GB/s Skal overføre 700 GB Vil ta 11,66 minutter .... Hadde vært greit med 1 GB/s LAN ja gitt. Er det ikke en kommafeil her, eller en mixup mellom gigabyte og gigabit? Vil tro 1Gb/sec gir ca. 102,4 MB overført pr sec sustained, hvis vi sier 10-gangen pga. trafikal overhead og hvis diskene holder følge over tid, evt. raid. Datamengden 700GB = 716800MB. 716800/102,4=7000 sec, eller 116,67 minutter. For å få over 700GB særlig raskere måtte en brukt flere LAN-interface i begge maskinene, krysskoblet uten ruter mellom. Enda raskere enn det: fysisk flytte harddiskene over. Jeg er i en lignende situasjon selv, med flere filer på over 120GB som ideellt sett burde vært behandlet på andre maskiner i nettverket her. Har prøvd forskjellige løsninger, men er tilfreds med 20 minutters tid på disse filene over gigabit nettverk. Noe av greien er å starte overføringen så snart som mulig, sånn at det ikke hoper seg opp et antall store filer som deretter skal overføres. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Jo, du har rett - det var derfor jeg sa at 1 GB/s overføringshastighet ville ha gjort seg Ikke 1 Gb/s. Men nå er det vel ikke mange harddisker, selv ikke kjappe SSD'er, som klarer den farten heller ... kanskje ca. halvparten? RAID's not included. Endret 18. mai 2012 av thomit Lenke til kommentar
xRun Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Det vil ikke være mulig å overføre en datamengde på 700GB særlig raskere enn en times tid selv med et RAID0 på to disker og evt. 2 stk. gigabit nettkort i hver maskin krysskoblet til den andre maskinen. Prisen på et sånt oppsett er langt mer enn 500,- Hvis vi ignorerer prisrammen kan man kutte tid mye med 3 stk. SSD i RAID0, og kablet 10 GbE i fiber mellom de to maskinene. Da er vi nede i 11.67 minutter pr. 700GB. Med 3 stk. 256GB SSD i hver ende (totalt 6 stykker), og 10GbE-kort i hver ende, samt fiber, vil investeringen i utstyr ligge rundt 20500 kroner. Da er 6 stk. 256GB SSD inkludert, og 2 stk. RAID-kontrollere med Sata-6 støtte og minst 3 porter, 2 stk. 10GbE-kort, og 10 meter fiber mellom dem. Alt etter rimeligste alternativer i prisguiden. Forøvrig ser det ut som TS kjører 100Mbit ethernett-hastighet, også kalt fast ethernet, så det er nok der det lugger mest. Høyeste teoretiske hastighet på 100Mbit gir deg bare ca. 12MB overført pr sec. Endret 18. mai 2012 av xRun Lenke til kommentar
Telefonsvarer Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Harddisken det skal overføres fra, har 5400RPM. Harddisken som skal motta dataen, er på 5900RPM. Det jeg har, som er mest utdatert, vil jeg tro et kablene. Har hatt de fleste lenge, så de er neppe det kjappeste. Vet selv lite om dette, untatt det helt generelle. Da det er 12MB/s jeg får nå, burde noen nye kabler (CAT5e/CAT6)som droidy nevnte, få farta opp til 60-80MB/s iallefall? Ettersom filene er delt opp, kan jeg uansett begynne å behandle filene tidlig, så det er ikke så veldig nøye om hele prosessen tar over en time. Update: Fant ut at jeg har en kabel som er CAT5e. Resten var bare CAT5. Skal alt begynne å gå fortere om jeg kjøper en ekstra CAT5e/CAT6 kabel, slik at de 2 PCene det gjelder har dette? Endret 18. mai 2012 av Telefonsvarer Lenke til kommentar
xRun Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) 12MB overført pr sekund er så mye lavere enn hva som er vanlig på 1Gbps at jeg mistenker at gigabit-støtte kan være deaktivert i ruteren eller et annet sted i kjeden. Det er helt i toppsjiktet for hva en kan få med 100Mbit. Selv med litt langsomme disker og diverse varianter av Cat5-kabler burde du fått rundt 30-50MB over pr sekund. Jeg har sett sånne hastigheter i situasjoner hvor den ene maskinen var en laptop med Gb nettverk, og vanlig laptop snurredisk. Når jeg overfører mellom to av mine stasjonære får jeg normalt ca. 80-110MB overført pr sekund. Der er det Cat5, Gb nettkort i begge ender, en Gb ruter, og en Gb switch ved clusteret. Endret 18. mai 2012 av xRun Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Noe raskere enn Ethernet til tåligere priser får du ikke er jeg redd. Men 12 Megabyte per sekund er tregt, alt for tregt for kablet nettverk, da har du enten en kabel som er såpass dårlig at ruteren / switchen smeller ned hastigheten, eller så har du en for gammel ruter / switch som uansett må ha en oppgradering til Gigabit. Riktignok har jeg enda til gode å se en enkelt harddisk kunne makse ut ett Gbit LAN, har kommet til grensa med RAID 6 til og fra serveren, men begge sidene må håndtere datahastigheten, så en billig gammel snurredisk på ene siden og SSDer på det andre siden vil ikke hjelpe deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå