Gå til innhold

Refleksjon: Den unge mannen og det gamle kameraet

Anbefalte innlegg

Fin artikkel. Selv ble jeg bitt av analogfotobasillen for et par år siden. Her er noen bilder jeg har tatt med mitt Twin Lens Rolleiflexhttp://www.flickr.com/photos/erlendmartinsen/6850324306/in/set-72157627662547556Du bør også begynne å fremkalle bildene selv. Det er ikke så alt for vanskelig.

Takk for det! Planlegger å lage en slags oppfølgningsartikkel etterhvert, hvor Eivind og jeg skal teste filmfremkalling på egenhånd. Følg med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner meg om forfattere som sverget til kun skrivemaskin og ikke disse nymotens datamaskinene. Noen som vet om det finnes slike forfattere lenger ?

John Irwing prøvde seg en stund på skrivemaskin, men syntes det gikk for fort, så han er tilbake på penn og papir.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her ironiseres over bruk av gammelt utstyr og sier at "jeg" tar mye bedre bilder med mitt super ss gt kamera.

Og ja det gjør man. Den optiske kvaliteten i Yashica`n er ikke av ypperste kvalitet. Men med Yashicaen må man ta bilder i et annet tempo. Det å roe ned litt er ikke dumt. Med dagens kamera er lett å knipse i vei ..

lagringsplass er billig så det er bare å fylle på.

Å gi seg tid til å se i søkeren, se godt på det en har tenkt å ta bilde av, stille seg noen spørsmål før man trykker på utløseren. Jeg tror noen og enhver kunne ha godt av å stoppe opp litt.

En ting den digitale fotograf ikke får oppleve er feks. det å se et bilde vokse frem i fremkalleren. Prosessen tar tid men er utfordrende på en annaen måte enn å opne Lightroomm ..og trykke print. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her ironiseres over bruk av gammelt utstyr og sier at "jeg" tar mye bedre bilder med mitt super ss gt kamera.

Og ja det gjør man. Den optiske kvaliteten i Yashica`n er ikke av ypperste kvalitet. Men med Yashicaen må man ta bilder i et annet tempo. Det å roe ned litt er ikke dumt. Med dagens kamera er lett å knipse i vei ..

lagringsplass er billig så det er bare å fylle på.

Å gi seg tid til å se i søkeren, se godt på det en har tenkt å ta bilde av, stille seg noen spørsmål før man trykker på utløseren. Jeg tror noen og enhver kunne ha godt av å stoppe opp litt.

En ting den digitale fotograf ikke får oppleve er feks. det å se et bilde vokse frem i fremkalleren. Prosessen tar tid men er utfordrende på en annaen måte enn å opne Lightroomm ..og trykke print. ;)

Det er ikke nødvendigvis noe galt med å ta seg god tid, det tror jeg heller ingen har protestert på. Men man trenger ikke gammelt og, etter dagens standard, dårlig utstyr for å gjøre det. Men det kan være ett redskap for å tvinge seg til å gjøre det for noen, for all del.

AtW

Lenke til kommentar

Nick Cobbing, ambassadør for Canon sier det slik: – Jeg tar fortsatt en del bilder med filmbaserte kameraer. Med digitalt utstyr jobber man så fort at man blir stresset. Å få fotografere analogt i blant gjenoppretter rytmen og balansen. Det er godt å kjenne at bildene mine ikke bare trenger å eksistere i en digital verden, sier Cobbing.

Lenke til kommentar

...

Det over har ingenting med kameramodell å gjøre. Du kan gjøre akkurat det samme med et digitalkamera som med et analogkamera. Hvis du vil.

Selvfølgelig får den digitale fotograf oppleve å se bilde vokse frem i fremkalleren. Riktignok er kjemikalier byttet ut med data, men prinsippet er det samme. Og hvis du bruker LR slik du beskriver det, altså åpne det og trykke print, så går du glipp av veldig mange muligheter. Veldig mange...

Lenke til kommentar

...

Det over har ingenting med kameramodell å gjøre. Du kan gjøre akkurat det samme med et digitalkamera som med et analogkamera. Hvis du vil.

Selvfølgelig får den digitale fotograf oppleve å se bilde vokse frem i fremkalleren. Riktignok er kjemikalier byttet ut med data, men prinsippet er det samme. Og hvis du bruker LR slik du beskriver det, altså åpne det og trykke print, så går du glipp av veldig mange muligheter. Veldig mange...

Den magien og følelsen som oppstår når man legger et hvitt ark i fremkalleren, og man sakte ser et fotografi manifestere seg, får man ikke i det digitale mørkerom. Den følelsen er unik.. Det er selvfølgelig flott og fint at vi i dag har så mange geniale verktøy som gjør at man har uendelig mange valgmuligheter i redigeringsarbeidet. Men man får aldri følelsen av å være magiker/alkymist, som i de analoge dagene. Endret av Kenneth Solfjeld
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Banner jeg i kirka når jeg sier at ikke synes at det er magisk å se bildet komme frem i mørkerommet?

Interessant? Muligens de første fire gangene; men etter det,nei ...

Jeg er glad for å gå over til digitalt - det passer meg så uendelig mye bedre.

Men det betyr ikke at analogt er blæh for alle og at der er kun digitalt som gjelder. Dette er min mening, primært for meg ;)

Det som sjarmen med analogt er jo at det er en anderledes måte å fotgrafere på, og ofte en mer avslappet prosses. Men det er viktig å velge et gammelt analogt hus i såfall. Hadde en stund en EOS 3, og den var like avansert og automatisk som 350D - med to unntak. Ingen skjerm for chimping, og bildene kom først en stund etter ...

Nei, for meg, så er det mer kameramodeller som Fuji X-100 og lignende som frister mest. De har et mekanisk brukergrensesnitt istedet for touchskjerm og bøtte med knapper.

Lenke til kommentar

Banner jeg i kirka når jeg sier at ikke synes at det er magisk å se bildet komme frem i mørkerommet?

Mye enig i det Tomsi42 skriver. Jeg kan godt forstå at det er morsomt å ha prøvd, men jeg er veldig fornøyd med å slippe kjemikaljer, passe temperaturer, fremkalle, fixe, skylle, rødt svakt lys i nesten mørke rom osv osv. Digitalt gir mye bedre arbeidsforhold, mye raskere prosess, bedre kvalitet, mye enklere å få gode resultater. Skal ikke si jeg aldri skal ta en film igjen, men i øyeblikekt ser jeg ikke noe behov for det.

Det jeg har mer forståelse for er at en toøyd speilrefleks eller et annet analogt mellomformatskamera tvinger tempo ned litt. Det er ingenting som hindrer meg i å holde på i et bedagelig tempo med digitalt heller, men i praksis skjer det ikke - og jeg tror en slik øvelse kan ha en verdi for mange. Kanskje jeg må finne frem Nikon 8800 igjen, 15 sekunder mellom bildene gir definitivt et roligere tempo.

Lenke til kommentar

...jeg er veldig fornøyd med å slippe kjemikaljer, passe temperaturer, fremkalle, fixe, skylle, rødt svakt lys i nesten mørke rom osv osv. Digitalt gir mye bedre arbeidsforhold, mye raskere prosess, bedre kvalitet, mye enklere å få gode resultater.

Jeg ser poenget, men personlig var jeg nok mye flinkere i mørkerommet enn jeg noensinne vil bli med Photoshop, så jeg savner gamle dager litt, av og til. I just LOVE the smell of fix in the morning!

Men det er klart, det er fint å slippe å ha rørlegger på huset før du kan sette opp fotoarbeidsplassen din.

Lenke til kommentar

...jeg er veldig fornøyd med å slippe kjemikaljer, passe temperaturer, fremkalle, fixe, skylle, rødt svakt lys i nesten mørke rom osv osv. Digitalt gir mye bedre arbeidsforhold, mye raskere prosess, bedre kvalitet, mye enklere å få gode resultater.

Jeg ser poenget, men personlig var jeg nok mye flinkere i mørkerommet enn jeg noensinne vil bli med Photoshop, så jeg savner gamle dager litt, av og til. I just LOVE the smell of fix in the morning!

Men det er klart, det er fint å slippe å ha rørlegger på huset før du kan sette opp fotoarbeidsplassen din.

Det var alltid fascinerende å se hva som ble manet fram i fremkalleren, og alltid like magisk. Man stod der foran forstørreren, med to skjelvende hender som holder flere tynne pinner med stjerneformede, firkantede, halvmåneformede osv. skiver i enden, i et forsøk på en perfekt dodge eller burn. Ble det bra nå? Nei.. En gang til! Jeg ser jo hvor idiotisk tungvint det egentlig var, i forhold til i det digitale mørkerommet. Men nostalgi er nostalgi!

Lenke til kommentar

Ja mørkeromsarbeid tar tid, det er en omstendig prosess som gir lang vei til et ferdig bilde. Jeg ønsker meg heller ikke tilbake kjemikalier og negativ film. Den tid er definnitivt forbi

Men i lettvintheten er noe gått tapt, etter min mening, og det er det artikkelforfatteren på sitt vis forteller om når han sier "Å åpne konvolutten og ta opp bildene ble nesten som å åpne en presang."

Kenneth, glimtende fortalt.

Det er noe med papirfølelsen, det å holde det i hendene, henge det på veggen, vurdere det i godt lys... En god vurdering av et bilde er om det har kvalitet iseg til at det fortjener en veggplass.

Dagens digitale "veggplass" ala Flickr er utmerket men jeg mener at det å se en fotoutstilling gir meg en

helt annen opplevelse.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...