ostenxx Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hei. For tiden er jeg på utkikk etter en kraftig, stabil og varig strømforsyning som skal mate mitt Z77 - og Ivy Bridge - baserte oppsett med strøm. Dette systemet består for tiden av blant annet i7 3770k, asus p8z77 v-pro, 16 gb minne og et 560 ti. Jeg skal ha en strømforsyning som gir rom for sli - oppsett samt støtte for mange harddisker og tilleggskort. Den må gi rom for klokking av prosessor. Maksbudsjett er på rundt 2000 kr. Til nå har jeg kommet frem til to kandidater; Seasonic platinum 1000w eller Corsair AX 1200. Jeg registrerer at XFX lager gode strømforsyninger, men disse er i følge testene Seasonic psuer innpakket i et annet skall og med et annet viftevalg. Corsair er såvidt jeg vet også "re-brand" av Seasonic psuer, men AX 1200 - modellen som er aktuell for meg skiller seg dog ut ved å være skrudd sammen av Flextronics. Så spørsmålet koker da ned til hva jeg bør velge av de to overnevnte? Seasonic fremfor Corsair, eller motsatt? De ekstra 200 wattene er neppe ekstremt viktige for mitt vedkommende. Det viktigste er at psuen er stabil, holdbar over lang tid og at den er fullmodulær. Kom gjerne med innspill og forslag. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Du kan nok svare ja på alle spørsmålene dine for begge to. Seasonic P-1000 er dog begrenset til 11 sata, mot 16 for Corsair AX 1200. Holder det med 11, så vil en P-860 også gjøre jobben selv med gtx 680 i sli. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Hvorfor så stor PSU? Jeg vil tro / med hjelp av en psu calc ) at 750w holder lenge.. Edit: Leste litt kjapt.. Endret 18. mai 2012 av SLi Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Du kan nok svare ja på alle spørsmålene dine for begge to. Seasonic P-1000 er dog begrenset til 11 sata, mot 16 for Corsair AX 1200. Holder det med 11, så vil en P-860 også gjøre jobben selv med gtx 680 i sli. 11 sata- tilkoblinger er mer enn nok for mitt vedkommende. 1 kW burde også være mer enn nok kraft for et vesentlig stykke inn i framtiden. Alt koker vel ned til hvorvidt jeg skal ofre de 200 ekstra wattene til fordel for litt mer stabile spenningsverdier, og om hvorvidt platinum - sertifisering er "betydelig" bedre enn gold - sertifisering... Ikke vet jeg... Jeg trår vel uansett ikke feil dersom jeg velger en av disse strømforsyningene? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 80plus forteller hvor effektiv en PSU er ved 20%, 50% og 100% last. gull: 87 - 90 - 87 platinum: 90 - 92 - 89 Dette er minimumsverdier målt med 115V, vi vil typisk se noe bedre verdier. Typisk er også at effektiviteten faller en del når PSU'en belastes mindre enn 20%. Det medfører at en overdimensjonert PSU i tillegg til å koste mer, også vil svi av litt mer strøm. Slik ser 80plus rapporten ut for Seasonic P-860. http://www.plugloadsolutions.com/psu_reports/SEA%20SONIC_SS-860XP_ECOS%202467_860W_Report.pdf Om fremtiden vil kreve mer strøm er jeg langt fra sikker på. De siste generasjonene av skjermkort har stort sett krevd mindre effekt enn forgjengerne. Det er også krav i tiden om å redusere effektforbruket på nær sagt alle fronter. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 80plus forteller hvor effektiv en PSU er ved 20%, 50% og 100% last. gull: 87 - 90 - 87 platinum: 90 - 92 - 89 Dette er minimumsverdier målt med 115V, vi vil typisk se noe bedre verdier. Typisk er også at effektiviteten faller en del når PSU'en belastes mindre enn 20%. Det medfører at en overdimensjonert PSU i tillegg til å koste mer, også vil svi av litt mer strøm. Slik ser 80plus rapporten ut for Seasonic P-860. http://www.plugloads...860W_Report.pdf Om fremtiden vil kreve mer strøm er jeg langt fra sikker på. De siste generasjonene av skjermkort har stort sett krevd mindre effekt enn forgjengerne. Det er også krav i tiden om å redusere effektforbruket på nær sagt alle fronter. Det er jo litt derfor Seasonic er aktuell fremfor Corsair. Som sagt er ikke de ekstra 200 wattene så viktige. Men tror jeg gjør litt mer research før jeg kjøper. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Det er alltid lurt å gjøre litt research, jonnyguru er et av stedene det går an å få en relativt god review. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2&reid=264 Andre steder å se er hardwaresecrets.com og anandtech.com. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Hvis ikke AX1200 er god nok mtp spenningsverdier, så vil jeg tro du har krav ingen andre har. Du skal dra et "helt vanlig" oppsett, og AX1200 er MER enn bra nok. Endret 20. mai 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Det er alltid lurt å gjøre litt research, jonnyguru er et av stedene det går an å få en relativt god review. http://www.jonnyguru...Story2&reid=264 Andre steder å se er hardwaresecrets.com og anandtech.com. Ut fra hva jeg har lest til nå (som er en del), kan jeg ikke se at det per dags dato finnes noen mer "komplett" psu enn Seasonic Platinum 1000W. Iallefall ikke innenfor budsjettet på maks 2000 kr. Eneste alternativ for min del er Corsair AX 1200, men jeg prioriterer nok litt mer forseggjorte kabler og noe mer stabile spenninger fremfor en liten watt-økning. Endret 20. mai 2012 av kaffegruff Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 AX1200 er en sikker vinner spør du meg. Makan til PSU skal du lete lenge etter. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) men jeg prioriterer nok litt mer forseggjorte kabler og noe mer stabile spenninger fremfor en liten watt-økning. Så du mener altså att AX1200 ikke leverer stabile nok spenninger til oppsettet ditt? Dette er jo nesten komisk lesning, du er kraftig på bærtur. http://www.youtube.com/watch?v=yAcMsFvTBGE Endret 20. mai 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Så du mener altså att AX1200 ikke leverer stabile nok spenninger til oppsettet ditt? Dette er jo nesten komisk lesning. Nei, nå legger du ord og mening i min munn. Ut fra hva jeg har lest på nett de siste dagene leverer Seasonic mer stabile spenningsverdier, dog av relativt ubetydelig grad. Men litt bedre er bedre enn det motsatte. Og med tanke på at PSUen er laget og kvalitetssjekket av Seasonic direkte (+7 års garanti, kabelstrømper på alle kabler m.m.), så går jeg for den. Endret 20. mai 2012 av kaffegruff Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Om jeg missforsto innlegget ditt så beklager jeg det.. Du kommer nok til å bli fornøyd uansett hvem av de to du velger.. Men å sammenligne spenningsverdier mellom disse to blir litt rart i mine øyne, den forskjellen som ligger der er ubetydelig. Men kabler osv er jo greit. Endret 20. mai 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Om jeg missforsto innlegget ditt så beklager jeg det.. Du kommer nok til å bli fornøyd uansett hvem av de to duy velger.. Jepp, valget mellom de to blir sikkert tatt i selskap med visa - kortet like før bestilling... Men i skrivende stund heller det nok mot Seasonicen. Har fra tidligere en HX - psu fra Corsair og er i grunn særdeles godt fornøyd med den, så det er alltids et alternativ. Endret 20. mai 2012 av kaffegruff Lenke til kommentar
genesis Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) AX1200 = Ingen vifte før 20% load (240W)Plat1000w = Ingen vifte før 40% load (400W)Hadde vært dealbreaker for min del, men det kommer bare på toppen av resten. Endret 8. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 AX1200 = Ingen vifte før 20% load (240W) Plat1000w = Ingen vifte før 40% load (400W) Hadde vært dealbreaker for min del, men det kommer bare på toppen av resten. Enda et argument i favør Seasonic. Takk for den! Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg ville helt klart gått for Seasonic Platinum 1000W. Heller en strømforsyning som ikke har på vifta enn en som veldig mange watt jeg ikke trenger. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Jeg ville helt klart gått for Seasonic Platinum 1000W. Heller en strømforsyning som ikke har på vifta enn en som veldig mange watt jeg ikke trenger. Ok, jeg er overbevist. Endret 20. mai 2012 av kaffegruff Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Jeg ville helt klart gått for Seasonic Platinum 1000W. Heller en strømforsyning som ikke har på vifta enn en som veldig mange watt jeg ikke trenger. Hvis man har behov for en PSU i 1000w+ klassen, hva slags rolle spiller det da når vifta slår inn? og med et slikt behov for PSU, så vil jeg tro man sitter på noe annet en et vifteløst HD 5450 og en uklokka prosessor.. Selv med vannkjøling, så vil vel vifta i en PSU være det siste man hører? Tråstarter har bestemt seg, så jeg er ikke ute etter å lage noe krangleinnlegg her, men jeg må bare spørre. Hadde det vært en stillegående HTPC eller noe slikt så hadde jeg skjønt det. Og jeg tviler meget sterkt på att vifta i en AX1200 vil plage noen, uansett oppsett.. Endret 20. mai 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Med i7 3770K og GTX 560 ti er der nok ikke noe trengsel for PSU i 1000W klassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå