Gå til innhold

Lege eller siv.ing?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg. Jeg kan kalle meg datakyndig, for jeg kan ganske mye om hvordan ting og tang fungerer..serre.. .Er kjent som datanerden på trinnet. Vel, liker å lære meg nye ting om operativsystem, programmeringsspråk...osv

 

På den andre siden har jeg alltid hatt lyst til å vite om kroppen, og hvordan den fungerer. Har på en måte ambisjoner som går ut på å hjelpe folk i livstruende situasjoner, og være den som kan hjelpe, og ikke bare stå der å stirre.

 

Jeg har mest lyst til å bli lege, mn jeg er redd data intressene mine kan ødelegge dette. Spessielt hvis jeg blir for mye opp i IT, programmering...sitte mye foran skjermen for å oppnå noe IT stuff.

 

Har dere noen tanker? Hva bør jeg?

 

Btw går ut av 10.klasse i år.

Har skrevet fra mobil, derfor kan innlegget oppleves rotete.

 

Anonym poster: a6b90b553b76aa0418fd9ecc0e8c8c90

 

Anonym poster: a6b90b553b76aa0418fd9ecc0e8c8c90

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjølv om du har stor interesse for noke så treng ikkje det å bety at du skal gjere det til eit yrke. Av og til er det greit å ha ein hobby som er heilt urelevant til jobben din. Så dersom du klarer å halde datainteressen som rein hobby så er det ikkje eit problem å studere til å bli lege (sjølv om det kanskje høyrest ut som at du hadde passa betre innanfor medisinsk forskning).

Lenke til kommentar

Ikke bli lege.

Unngå offentlige regulerte yrker, hvis du ikke vet at du aktivt forsøker å finne en posisjon hvor du underpresterer, og blir lønnet av skattebetalerene for å underprestere.

Unngå offentlige yrker, fordi det gir misunnelige folk en gylden mulighet til å ta rotta på deg, om du ikke er taktisk flink nok.

Unngå yrker hvor mange damer befinner seg, fordi arbeidsmarkedet er ikke liberalistisk, og damene vil jobbe for å tvinge alle til å ha mye ferie, jobbe lite, og forhindre at du får bruke dine fortrinn som mann.

Ikke bli dataingeniør, fordi Norge vil bli utkonkurrert av indere og chippere.

Bli noe med olje, eller noe med økonomi. Du kan bruke IT kunnskaper i sånne bransjer også.

Lenke til kommentar

Wow, det var mye bitterhet i posten over meg. Forhindre at du får bruke dine fortrinn som mann? Hvilket århundre lever du i, mann? For noe sprøyt.

 

Uansett, jeg var i omtrent samme situasjon som deg for noen år tilbake, veldig interessert i data (og hadde i utgangspunktet tenkt å studere noe innenfor data), men hadde karakterene og lyst til å studere medisin. Endte opp med å studere medisin, og angrer ikke på det et sekund.

 

Som datakyndig medisinstudent vil du bli frustrert over de løsningene som brukes i den medisinske verden. Det er ofte helt håpløse, utdaterte og tunge systemer som kjører på urgamle PC-er. De fleste leger (og egentlig helsepersonell generelt) har svært begrensede dataferdigheter, og innimellom vil du bli stående og trippe mens du må se på at en lege skriver et journalnotat i tyve minutter med bare pekefingrene... Men til gjengjeld er de fleste nyutdannede leger rimelig teknologibevisste, så det blir bedre, selv om de er slaver til det store Eplet.

 

Hvis du studerer medisin i Norge vil du sannsynligvis ha masse tid til overs, i alle fall hvis du har gode studieteknikker og lærer deg ting forholdsvis lett. Den vanskeligste delen av medisinstudiet i Norge er å komme inn; hvis du kommer deg gjennom det nåløyet, er du mer eller mindre safe. Dermed kan du følge din lidenskap for data uten at det trenger å gå nevneverdig utover studiene dine.

 

(Hvis du ender opp med å studere medisin i utlandet, vil situasjonen være en annen. Etter det jeg har hørt, er medisinstudiet strengere der, særlig i Øst-Europa.)

 

Men, som de andre har sagt: Du har god tid til å bestemme deg enda. Du kan trygt senke skuldrene og heller fokusere på å gjøre så godt du kan på videregående. ;)

Lenke til kommentar

Ikke bli lege.

Unngå offentlige regulerte yrker, hvis du ikke vet at du aktivt forsøker å finne en posisjon hvor du underpresterer, og blir lønnet av skattebetalerene for å underprestere.

Unngå offentlige yrker, fordi det gir misunnelige folk en gylden mulighet til å ta rotta på deg, om du ikke er taktisk flink nok.

Unngå yrker hvor mange damer befinner seg, fordi arbeidsmarkedet er ikke liberalistisk, og damene vil jobbe for å tvinge alle til å ha mye ferie, jobbe lite, og forhindre at du får bruke dine fortrinn som mann.

Så man skal ikke bli lege, fordi det er et "offentlig yrke"? Har du noen gang hørt om private sykehus, eller privat praksis? :eek:

 

Forøvrig høres det ikke ut som du har jobbet mye i det offentlige, det har jeg. Innlegget ditt bærer preg av frykt, uvitenhet, hat og mer til.

 

Ikke bli dataingeniør, fordi Norge vil bli utkonkurrert av indere og chippere.

Vås. Svært mange indere lager makkverk av kode - de klipper & limer, og tar seg ikke bryet med å gjøre ting skikkelig. Dessuten blir det noe mer bryderi om man skal lage større og kompliserte systemer - som gjerne skal samarbeide med systemer et firma kan ha fra før.

 

De har dessuten ikke alltid kompetansen som trengs, f.eks. er utvikling for Android og iOS helt fremmed, det spørs også hvor god peiling de har på nyere Java-teknologi, som f.eks. JSF.

 

Når det gjelder "chippere", / "gulinger", asiatere eller hva nå enn du kaller det, jeg tviler på at disse er velrenommerte når det gjelder f.eks. .NET (bare for å ta et eksempel).

 

"Borte bra, men hjemme best..?"

 

Bli noe med olje, eller noe med økonomi. Du kan bruke IT kunnskaper i sånne bransjer også.

"Bli ditt og datt..", man må jo ha en interesse for det da.. Og har man ikke akkurat de konkrete egenskapene som etterspørres er det vanskelig å få jobb.., IT / IKT er et svært bredt emne.

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Hei, Jeg er en 15år gammel gutt som går ut av ungdomskolen til sommeren. Min drøm er enten å bli lege eller siv.ing innen data. Men jeg er veldig usikker. Jeg liker å holde på med dataen. Jeg er kjent for å være "datanerden", eller datageniet i klassen. Har drevet mye med dataen, funnet ut hvordan virus lages..funker, servere, laget nettsider, kjøpt domener, gjort masse avanserte greier, vps, html, css...Skal til sommeren lære meg PHP.

 

Som dere ser er jeg intenst intressert i PC, og slikt. Men, noen ganger tenker jeg at det ikke ville hvert noe kult å bare drive med masse scripting hele tida, eller sitte inne.

 

Jeg er også intressert i hvordan kroppen fungerer, og kunne hjelpe til nødsituasjoner. Men dette viser jeg ikke mye til i dagliglivet. Har egentlig en veldig sterk følelse av at jeg vil bli dette. Jeg ser på en måte "siv.ingeniør" som ikke så veldig hjelpsomt, som siv.ing kan du ikke hjelpe til med helse..osv. Jeg mener på en måte at det er viktigere å kunne hjelpe andre(familie, venner..), enn å drive med pc hele tida.

 

Problemet er at ofte blir jeg mer og mer intressert i PCen, som jeg har nevnt tidligere ønsker jeg å lære meg PHP. Jeg har til og med nettop kjøpt domene. Jg synes det er kult å ha egen nettside. Alt blir så veldig avhengighetskapende... Jeg får en følelse av at jeg vil ha en mulighet der jeg kan skape en nettside som blir populær. Derfor prøver jeg opp nye ting, kjøper nytt domenet..lager nytt prosjekt...osv

 

Men som sagt vil jeg egentlig bli lege..

Hva går deres tanker ut på?

Endret av Slund
Lenke til kommentar

Sørg for å jobbe hardt på videregående, slik at du holder mulighetene åpne. For å bli lege må du ta noen av de samme fagene på videregående, og det vil hjelpe deg til å finne ut om det virkelig er dette du vil. Dette er uansett noe du ikke bare kan bestemme deg for uten videre, det krever tid og tenking :)

Lenke til kommentar

Når 2. klasse kommer velger du R1 matte, Fysikk 1 og Kjemi 1. Når 3. klasse kommer velger du R2 matte, Fysikk 2 og Kjemi 2. Utenom dette kan du velge som du vil. Dette er alle fagene du trenger for å søke både medisin og alle ingeniørlinjer som fins i Norge. Kan være greit å ha biologi også om du får plass, mtp å ta medisin i utlandet.

 

For å svare på hva du egentlig spør om: Både lege og ingeniør er flotte yrker som vil gi nye utfordringer, gi rom for videreutdanning/utvikling og du vil oppleve mye. Det viktigste er at du har et yrke du trives i. Om det er helt 50/50 ville jeg kanskje valgt ingeniør, da det blir større behov for ingeniører enn leger i fremtiden, slik jeg har oppfattet det.

 

Lege er det nok heller ikke alle som passer til. Du må være flink til å se og analysere mennesker, du skal prøve å forstå hva de sliter med. Du møter alle mulige mennesker, i alle slags livssituasjoner. Syke, gamle, gale, barn, folk som ikke snakker norsk, folk som har det veldig vondt, fysisk eller mentalt. Det er det nok ikke alle som takler.

 

Det eneste du trenger å tenke på nå: jobb godt på videregående, det får du uansett igjen for senere! Fokuser energien på avgangsfagene.

Endret av Sitronsaft
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, merket nå at min forrige anonyme tråd ble flyttet til denne kategorien. Du kan egentlig slette den tråden også overføre innleggene hit. Jeg vil heller beholde denne tråden når jeg mener denne er mer informativ.

 

Tusen takk, jeg kommer til å svare imorgen, for nå skal jeg sove.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...