Splitter Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Det begynner å bli på høy tid å bytte ut litt (eld)gammel hardware igjen, og i den forbindelse kjenner jeg at det står en liten nerd på skulderen min og skriker inn i øret mitt at jeg trenger en Revodrive. Problemet er jo selvfølgelig at disse skjønnhetene koster både skjorte og bukser. Hvis jeg derimot f.eks setter to av DISSE i RAID 0, så vil jeg teoretisk sett få omtrent samme ytelse og kapasitet som en REVODRIVE, men over 1000 kroner billigere. Vil dette fungere i praksis, og er det andre fordeler/ulemper med å velge den ene løsningen framfor det andre? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 2x Plextor M3p på intel sata 6 portene = Veldig bra ytelse. Faktisk ikkje noe som er bedre (mener jeg) for generell bra ytelse. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Du mister TRIM ved RAID 0, så ytelsen vil reduseres over tid. Dette kan fikses, men krever reinstallasjon. I tillegg vil du redusere diskenes levetid. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Redusere diskenes levetid ved å sette dem i RAID ? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 (endret) Redusere diskenes levetid ved å sette dem i RAID ? Ja, siden du ikke har TRIM. Edit: Gjelder SSD, ikke vanlig snurredisk. Endret 17. mai 2012 av Omnithunder Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Nå er Garbage collection såpass brta at TRIM blir nærmest unødvendig. Diskens levetid kommer du ikkje til å merke nei... Ikkje tenk på at du kommer til å skrive 1 PB eller noe i den duren.. Hvis noen her har hatt noen nyere ssder som Crucial c300 eller enda nyere og har hatt dem i raid-0 og fått merkbar redusert ytelse så si ifra ! Jeg tror ikkje det er mange som har fått det nei Nå har jeg hatt SSD i raid-0 siden de første jmicron ssdene, og har ikkje hatt noe problem med degradert ytelse etter C300 kom. Vertex 1 derimot var det degradert ytelse i evigheten, da den hadde elendig GB og null trim på begynnelsen. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Redusere diskenes levetid ved å sette dem i RAID ? JEg ville sagt at levetiden blir lengre, siden man har potensielt mere kapasitet. Men har ikkje noe bevis for at de får kortere eller lengre levetid. Levetid er ikkje noe å bekjymre seg over UANSETT for normalbruk. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 (endret) TRIM will result in fewer writes to the flash, reducing write amplification and increasing drive life. http://www.anandtech...port-for-raid-0 http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM Endret 17. mai 2012 av Omnithunder Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Les også gjerne denne testen her på hardware.no: http://www.hardware.no/artikler/ssd-er-i-raid-0-del-1/98995 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Her på forumet har vi selvsagt vårt eget bevis for at SSD levetiden ikke er noe å tenke på: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355298 Vi tikker snart inn på 1 år med en daglig skriving som du aldri klarer å komme i nærheten av ved vanlig bruk... Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Her på forumet har vi selvsagt vårt eget bevis for at SSD levetiden ikke er noe å tenke på: http://www.diskusjon...owtopic=1355298 Vi tikker snart inn på 1 år med en daglig skriving som du aldri klarer å komme i nærheten av ved vanlig bruk... Fra samme tråd: Observasjoner så langt: Skrivehastigheten på en ssd med TRIM aktivt opprettholdes bra under en ekstrem skrivebelastning Skrivehastigheten på en ssd utenTRIM krevet mye vedlikehold for å opprettholdes bra under en ekstrem skrivebelastning Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 2x Plextor M3p på intel sata 6 portene = Veldig bra ytelse. Faktisk ikkje noe som er bedre (mener jeg) for generell bra ytelse. Så hvis jeg går for en RAID 0 løsning vil 2x Plextor være bedre enn 2x Intel? Du mister TRIM ved RAID 0, så ytelsen vil reduseres over tid. Dette kan fikses, men krever reinstallasjon. I tillegg vil du redusere diskenes levetid. Var det ikke noe problemer med TRIM sammen med Revodrive også? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 2x Plextor M3p på intel sata 6 portene = Veldig bra ytelse. Faktisk ikkje noe som er bedre (mener jeg) for generell bra ytelse. Så hvis jeg går for en RAID 0 løsning vil 2x Plextor være bedre enn 2x Intel? Du mister TRIM ved RAID 0, så ytelsen vil reduseres over tid. Dette kan fikses, men krever reinstallasjon. I tillegg vil du redusere diskenes levetid. Var det ikke noe problemer med TRIM sammen med Revodrive også? 2x plextor M3p er bedre enn 2x intel 520 ja. Revodrive støtter TRIM, men det fungerer ikkje i windows 7. Så altså ingen trim. RevoDrive 3 X2 Sadly TRIM doesn't work in Windows 7, due to a limitation in the operating system that can't send the TRIM command to a SCSI/SAS controller and this is a problem that only Microsoft can solve. There will be a fix for this wit the next generation Windows Server, but when the TRIM command will work on RevoDrive 3 with Windows 7 is uncertain. The TRIM command should work with Linux-based operating systems as long as they can send it to a SCSI/SAS controller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå