Elvis Plesly Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Tittel sier stort sett alt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Men du kan kanskje redigere til filmredigeringspc og 40k? For den summen får du mye gøy. Er vel bare å sette sammen en pc med stort kabinett, kraftig psu, bra hk, kraftig prosessor, 2-3 fete skjermkort, fylle opp ramslottene, stappe inn vifter eller vannkjøling osv. og ha en ssd til os og programmer samt en hdd eller tre til å fylle opp med filmredigeringsmateriale. Snakker vi firewire 800 og slikt også? Har du skjerm og slikt? Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Nå vet jeg ikke hvor mange tråder du har opprettet med at du skal ha ny PC, men dette er ihvertfall den tredje, og med en ny prislapp. De forrige trådene dine har vært ny pc til mellom 6 og 9000, nå en til 40 000 - er du her for å kødde eller skal du virkelig ha ny pc? Tråd 1 Tråd 2 1 Lenke til kommentar
handir Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 seems legit altså.. han driver å spør hvordan p-piller og solkrem fungerer i andre innlegg. Han har ikke 40k til en pc. Men det er vel til en "venn/far/bekjent/bror/krigshelt" eller noe finurlig da Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Hvorfor så negativ tilbakemelding? Jo jeg har spart opp 40k. Jo jeg har flere tråder, hvorfor? Nemlig ved å tenke over om jeg faktisk skal bruke de pengene. Og nå har jeg vestemt meg for det i og med at jeg ikke har fått et svar med valgalternativer helt ordentlig på de andre trådene. Ellers, så spurte jeg om hjelp, noe som jeg tydeligvis ikke får bortsett fra første post (takk ! ) så da kan dere holde dere unna siden dere ikke holder dere til emnet. seems legit altså.. han driver å spør hvordan p-piller og solkrem fungerer i andre innlegg. Han har ikke 40k til en pc. Men det er vel til en "venn/far/bekjent/bror/krigshelt" eller noe finurlig da Ja, tenk to ganger vær så snill. Er på ferie, blir solbrent, fester. Men det vet vel ikke du noe om. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Når jeg skal plukke deler så lager jeg et enkelt regneark og fører opp ting jeg plukker ut og så lar jeg regnearket legge sammen og så ser jeg hva jeg får for den summen jeg har satt av. Da kan man leke seg med å sette sammen deler. Har holdt meg til gigabytekortene, delvis fordi de har hatt mange kort med gode testresultater og delvis fordi de har hatt endel gode løsninger (god kjøling, mer kopperbruk, flere tilkoblinger, backup bios osv). Drivere har også fungert greit, og har kort sagt ikke hatt noe tull. Minne plukkes fra qualified vendors list, og har valgt kit. Holdt meg til xfx skjermkort før, fordi de hadde gode garantier. Vet ikke om de har det ennå, men de jeg har brukt har vært feilfrie så ser ingen grunn til å bytte merke. Det er jo litt smak og behag om man velger nvidia eller ati. Siste gang jeg valgte var det kun ati som støttet directx 11 og de hadde også dvi, hdmi og displayport på samme kort så da valgte jeg ati. Nå har nvidia kommet med mye bra, og de har vel en mer brukt 3d støtte samt phys-x så hadde vel satt i de som gav mest ytelse for pengene med mindre du ønsker 3d...da hadde jeg valgt nvidia. SSD er kjekt, men store disker til videoredigering er dyrt. Nå har du jo endel å bruke, så det blir en prioriteringssak. Satte selv inn en vanlig 10000 rpm disk til os og programmer i sin tid, men da var ssd for dyrt og for små. Skal du drive med videoredigering så fylles disken fort. Først overføre rådataene, så redigere og deretter kompilere osv. Vet ikke om du MÅ ha det aller raskeste eller om det hadde vært like greit å fylle opp med store terrabyte disker (eventuelt i raid). Strømforsyningen velger jeg alltid overkill på. Har sett for mange som ikke prioriterer den, og ender opp med ustabil pc eller at den dør etter kort tid. Har man dyrt utstyr kan en psu som feiler ødelegge annet utstyr også. Velger derfor å betale mye for store med høy kapasitet og mange beskyttelsesløsninger. Har corsair selv. Kabinett. Liker kabinetter med psu i bunn, gjerne i adskilt kammer, med luftehull med filter under psu. Driter i om jeg må skru komponentene fast, heller det enn flimsete klikkløsninger. Har ikke kjempeerfaring, men leste endel tester og valgte solid kabinett med god kjøling og som hadde lite støy. Varmen stiger opp, så jeg liker de med luftehull på toppen. Foretrekekr også de med tilkoblinger (usb, lyd osv) foran og ikke på topp. Dette fordi man kan stappe kabinettet under en skrivepult og fortsatt få tilgang til kontaktene. Vil også ha direkte tilgang til brennere uten å åpne dører. Synes også det er greit med stort kabinett da det er bedre plass til å putte deler inn og så slipper man å bøye seg om man skal brenen en disk eller noe. Valgte i sin tid corsair obsidian 800D fordi det da var det eneste på markedet som hadde det jeg så etter. Det har også hotswap som jeg hater (dårlig erfaring) men heldigvis mer enn nok plass til å montere harddisker utenom også. Nå er det kommet mindre utgaver uten hotswap som hadde vært mer aktuelt, men da så var det alene på markedet. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Når jeg skal plukke deler så lager jeg et enkelt regneark og fører opp ting jeg plukker ut og så lar jeg regnearket legge sammen og så ser jeg hva jeg får for den summen jeg har satt av. Da kan man leke seg med å sette sammen deler. Har holdt meg til gigabytekortene, delvis fordi de har hatt mange kort med gode testresultater og delvis fordi de har hatt endel gode løsninger (god kjøling, mer kopperbruk, flere tilkoblinger, backup bios osv). Drivere har også fungert greit, og har kort sagt ikke hatt noe tull. Minne plukkes fra qualified vendors list, og har valgt kit. Holdt meg til xfx skjermkort før, fordi de hadde gode garantier. Vet ikke om de har det ennå, men de jeg har brukt har vært feilfrie så ser ingen grunn til å bytte merke. Det er jo litt smak og behag om man velger nvidia eller ati. Siste gang jeg valgte var det kun ati som støttet directx 11 og de hadde også dvi, hdmi og displayport på samme kort så da valgte jeg ati. Nå har nvidia kommet med mye bra, og de har vel en mer brukt 3d støtte samt phys-x så hadde vel satt i de som gav mest ytelse for pengene med mindre du ønsker 3d...da hadde jeg valgt nvidia. SSD er kjekt, men store disker til videoredigering er dyrt. Nå har du jo endel å bruke, så det blir en prioriteringssak. Satte selv inn en vanlig 10000 rpm disk til os og programmer i sin tid, men da var ssd for dyrt og for små. Skal du drive med videoredigering så fylles disken fort. Først overføre rådataene, så redigere og deretter kompilere osv. Vet ikke om du MÅ ha det aller raskeste eller om det hadde vært like greit å fylle opp med store terrabyte disker (eventuelt i raid). Strømforsyningen velger jeg alltid overkill på. Har sett for mange som ikke prioriterer den, og ender opp med ustabil pc eller at den dør etter kort tid. Har man dyrt utstyr kan en psu som feiler ødelegge annet utstyr også. Velger derfor å betale mye for store med høy kapasitet og mange beskyttelsesløsninger. Har corsair selv. Kabinett. Liker kabinetter med psu i bunn, gjerne i adskilt kammer, med luftehull med filter under psu. Driter i om jeg må skru komponentene fast, heller det enn flimsete klikkløsninger. Har ikke kjempeerfaring, men leste endel tester og valgte solid kabinett med god kjøling og som hadde lite støy. Varmen stiger opp, så jeg liker de med luftehull på toppen. Foretrekekr også de med tilkoblinger (usb, lyd osv) foran og ikke på topp. Dette fordi man kan stappe kabinettet under en skrivepult og fortsatt få tilgang til kontaktene. Vil også ha direkte tilgang til brennere uten å åpne dører. Synes også det er greit med stort kabinett da det er bedre plass til å putte deler inn og så slipper man å bøye seg om man skal brenen en disk eller noe. Valgte i sin tid corsair obsidian 800D fordi det da var det eneste på markedet som hadde det jeg så etter. Det har også hotswap som jeg hater (dårlig erfaring) men heldigvis mer enn nok plass til å montere harddisker utenom også. Nå er det kommet mindre utgaver uten hotswap som hadde vært mer aktuelt, men da så var det alene på markedet. Lekkert skrevet, var til stor nytte Men jeg trenger pcen før 20 juni, så trenger ting som er på laget. Bør jeg vente med gtx 690x2 eller kjøpe det beste keg finner som er på lager? Ang regneark, lurt, men man ser jo også pris med frakt på handlekurven(e)? Når jeg skal plukke deler så lager jeg et enkelt regneark og fører opp ting jeg plukker ut og så lar jeg regnearket legge sammen og så ser jeg hva jeg får for den summen jeg har satt av. Da kan man leke seg med å sette sammen deler. Har holdt meg til gigabytekortene, delvis fordi de har hatt mange kort med gode testresultater og delvis fordi de har hatt endel gode løsninger (god kjøling, mer kopperbruk, flere tilkoblinger, backup bios osv). Drivere har også fungert greit, og har kort sagt ikke hatt noe tull. Minne plukkes fra qualified vendors list, og har valgt kit. Holdt meg til xfx skjermkort før, fordi de hadde gode garantier. Vet ikke om de har det ennå, men de jeg har brukt har vært feilfrie så ser ingen grunn til å bytte merke. Det er jo litt smak og behag om man velger nvidia eller ati. Siste gang jeg valgte var det kun ati som støttet directx 11 og de hadde også dvi, hdmi og displayport på samme kort så da valgte jeg ati. Nå har nvidia kommet med mye bra, og de har vel en mer brukt 3d støtte samt phys-x så hadde vel satt i de som gav mest ytelse for pengene med mindre du ønsker 3d...da hadde jeg valgt nvidia. SSD er kjekt, men store disker til videoredigering er dyrt. Nå har du jo endel å bruke, så det blir en prioriteringssak. Satte selv inn en vanlig 10000 rpm disk til os og programmer i sin tid, men da var ssd for dyrt og for små. Skal du drive med videoredigering så fylles disken fort. Først overføre rådataene, så redigere og deretter kompilere osv. Vet ikke om du MÅ ha det aller raskeste eller om det hadde vært like greit å fylle opp med store terrabyte disker (eventuelt i raid). Strømforsyningen velger jeg alltid overkill på. Har sett for mange som ikke prioriterer den, og ender opp med ustabil pc eller at den dør etter kort tid. Har man dyrt utstyr kan en psu som feiler ødelegge annet utstyr også. Velger derfor å betale mye for store med høy kapasitet og mange beskyttelsesløsninger. Har corsair selv. Kabinett. Liker kabinetter med psu i bunn, gjerne i adskilt kammer, med luftehull med filter under psu. Driter i om jeg må skru komponentene fast, heller det enn flimsete klikkløsninger. Har ikke kjempeerfaring, men leste endel tester og valgte solid kabinett med god kjøling og som hadde lite støy. Varmen stiger opp, så jeg liker de med luftehull på toppen. Foretrekekr også de med tilkoblinger (usb, lyd osv) foran og ikke på topp. Dette fordi man kan stappe kabinettet under en skrivepult og fortsatt få tilgang til kontaktene. Vil også ha direkte tilgang til brennere uten å åpne dører. Synes også det er greit med stort kabinett da det er bedre plass til å putte deler inn og så slipper man å bøye seg om man skal brenen en disk eller noe. Valgte i sin tid corsair obsidian 800D fordi det da var det eneste på markedet som hadde det jeg så etter. Det har også hotswap som jeg hater (dårlig erfaring) men heldigvis mer enn nok plass til å montere harddisker utenom også. Nå er det kommet mindre utgaver uten hotswap som hadde vært mer aktuelt, men da så var det alene på markedet. Lekkert skrevet, var til stor nytte Men jeg trenger pcen før 20 juni, så trenger ting som er på laget. Bør jeg vente med gtx 690x2 eller kjøpe det beste keg finner som er på lager? Ang regneark, lurt, men man ser jo også pris med frakt på handlekurven(e)? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Se her: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1083339&su=1470D777-1E2D-4957-BE5A-5179499BD18C Ble litt over budsjettet ditt, men det fikser du sikkert. Takler nok multitasking og filmredigering ganske akseptabelt. 2 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Se her: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1083339&su=1470D777-1E2D-4957-BE5A-5179499BD18C Ble litt over budsjettet ditt, men det fikser du sikkert. Takler nok multitasking og filmredigering ganske akseptabelt. Siden det er pakke, blir det et lite tilbud? Som om heg hadde bestilt alle delene hver for seg i handlekurven så ville heg da fått en større sum? Lenke til kommentar
okwepeokwe Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Se her: http://www.komplett....5A-5179499BD18C Ble litt over budsjettet ditt, men det fikser du sikkert. Takler nok multitasking og filmredigering ganske akseptabelt. Siden det er pakke, blir det et lite tilbud? Som om heg hadde bestilt alle delene hver for seg i handlekurven så ville heg da fått en større sum? Det er en handlekurv og ikke et pakketilbud. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Se her: http://www.komplett....5A-5179499BD18C Ble litt over budsjettet ditt, men det fikser du sikkert. Takler nok multitasking og filmredigering ganske akseptabelt. Siden det er pakke, blir det et lite tilbud? Som om heg hadde bestilt alle delene hver for seg i handlekurven så ville heg da fått en større sum? Er ikke et pakketilbud nei. EDIT: Poenget er å fremheve at du ikke har den fjerneste anelse om hva du driver med, å bruke 40 000 kr på en PC når du mangler de mest grunnleggende basiskunnskapene er å kaste penger ut av vinduet. Endret 18. mai 2012 av arni90 2 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Se her: http://www.komplett....5A-5179499BD18C Ble litt over budsjettet ditt, men det fikser du sikkert. Takler nok multitasking og filmredigering ganske akseptabelt. Siden det er pakke, blir det et lite tilbud? Som om heg hadde bestilt alle delene hver for seg i handlekurven så ville heg da fått en større sum? Det er en handlekurv og ikke et pakketilbud. Åja, men da så. Men jeg kan nok om basiskunnskapene jo, bygde min forrige filmredigerings PC selv og kjøpte deler. Men er bare ikke oppdatert på deler pris akkurat nå og heller ikke deler generelt. Men tror jeg velger ut noe selv. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Skal du ha med skjerm? En eller flere? Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Skal du ha med skjerm? En eller flere? Trenger bare selve maskinen/deler. Har 3x32" LED TVer. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Se her: http://www.komplett....5A-5179499BD18C Ble litt over budsjettet ditt, men det fikser du sikkert. Takler nok multitasking og filmredigering ganske akseptabelt. Siden det er pakke, blir det et lite tilbud? Som om heg hadde bestilt alle delene hver for seg i handlekurven så ville heg da fått en større sum? Er ikke et pakketilbud nei. EDIT: Poenget er å fremheve at du ikke har den fjerneste anelse om hva du driver med, å bruke 40 000 kr på en PC når du mangler de mest grunnleggende basiskunnskapene er å kaste penger ut av vinduet. Åja, beklager, fikk aldri sjekket linken. Var på mobil. Ser nå at det sikkert er du som har laget handlelisten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå