AnonymDiskusjon Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Jeg har i nesten et års tid levd på ca 1000 kcal om dagen, men har også vært oppe i 1500 da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine (sliter med mat, får prof.hjelp da det er pykisk). Men siden jul har jeg bodd for meg selv, og har da levd på dette lave kaloriinntaket så og si hver dag. Jeg vet dette er altfor lavt, men får som sagt hjelp for disse problemene. Men i de siste mnd har jeg fått overspisingsperioder hvor jeg har spist masse sjokolade. Har spist løsvekt, så vet ikke nøyaktig hvor mye, men kan tenke meg en hel storplate tilsammen. I tillegg andre søtsaker som muffins og boller. Hva er det som skjer med meg? Hadde ikke dette "problemet" før, har kommet i den siste tiden. Mister fullstendig kontrollen, og spiser til jeg er kjempekvalm. Vekten er dog stabil, verken opp eller ned. Har hørt at det har noe med sulthetsfølelsen i hjernen som blir forstyrret, stemmer dette? Er det derfor jeg overspiser? Og hvorfor gjelder dette sukker og ikke vanlig mat? Håper noen tar seg tid til å svare, har googlet litt, men fant ikke ut så mye. Og hvordan kan jeg øke matinntaket på en sunn måte? 200-300 kcal i begynnelsen, eller? Anonym poster: 657f7400101bf6e51226a243e8c45c6e Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 (endret) Nå vet jeg ikke hvordan disse psykiske problemene dine utarter seg, men det virker jo som om du er klar over hva kroppen din trenger. Vil det ikke da være mulig å følge en fastsatt kostholdsplan? Da er det bare viljestyrke som skal til, og du trenger ikke å tenke på hva hjernen din prøver å lure deg til. Selvfølgelig vil det bli vanskelig, men om du innerst inne er overbevist om at planen din er det riktige, så tror jeg det skal være gjennomførbart. Edit: Forbrenningen din tror jeg ikke det har skjedd så mye med. Det tar lang tid å legge på seg. Endret 17. mai 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Det er flere ting som til sammen styrer sultfølelsen, så kompleksiteten i det er stor, men nå har du jo kartlagt at det er snakk om psykiske årsaker, og da prøver man veldig ofte å skaffe seg kontroll igjennom matinntak. Når så kontrollen glipper så overspiser man. Hvis du har bestemt deg for å oppjustere kaloriintaket ditt kan du jo spise litt større porsjoner og/eller f.eks spise noen frukter som mellommåltid. Rent tenknisk er dette ganske enkelt fordi du bare endrer litt på det du er vant med fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå