Gå til innhold

Asus G51J Problem med vifte?

Anbefalte innlegg

Hei!

For 1 år tilbake kjøpte jeg min Asus G51J.

Har i lang tid nå hatt problemer med at pcn jobber seg varm og ikke klarer å drive optimalt. Er det noen som har peiling på om dette er mulig å fixe?

Hadde stor lyst til å kjøpe Diablo 3, men ettersom jeg har problemer med at pcen jobber seg varm og blir treig når jeg gamer så vet jeg ikke om den blir å drive spillet så bra... Noen som har noe tips?

Takk på forhånd

Raymond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Du kan jo se om det har kommet ny bios og legge den inn. Videre oppdatere drivere, spesielt til gpu. Du kan jo også rense den for støv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jo, men bios og slikt trenger du ikke åpne pc for å gjøre. Du kan også stikke en pinne inn slik at du låser viftebladet, og støvsuge rett inn i inntaket med forsiktighet. Ike full effekt på støvsugeren.

Lenke til kommentar

I motsetning til Asus' G53 og G55 serie, som er et vellykket design, så er Asus' forrige generasjon av "gaming" laptoper mye plaget av overoppheting. Du bør åpne den og rense den for støv, det ligger sikkert mye oppsamlet foran eller innimellom lamellene i kjøleribben og andre steder. Viftebladene bør også helst grundig renses for skitt. Folk overser ofte dette siste, men det skal ikke legge seg mye skitt på viftebladene før effektiviteten til vifta blir drastisk redusert.

Garanti - skal ikke uttale meg for skråsikkert i ditt tilfelle, men det er oftest helt greit å åpne sin egen laptop for rensing. Du får høre med forhandleren/importøren. Siden du kjøpte den for 1 år siden regner jeg med at det er en brukt maskin vi snakker om - G53 var forlengst ute på markedet da.

Jeg tviler sterkt på om eventuell ny BIOS vil hjelpe på temperaturene.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vet at HP har gitt ut bioser med andre settinger på viftestyringen for å få viftene til å gå mer for å kjøle bedre. I sin tid så ga de også ut bios som klokket ned gpu fordi nvidia hadde levert dem brikker med feil som ble alt for varme. HP sin løsning var da å klokke ned gpu, til manges irritasjon, men fikk byttet mitt hovedkort gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...