srine Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Hei jeg er ei jente på 15år som har kommet inn på TIP til høsten. På TIP har jeg tenkt å utdanne meg som prosessoperatør. og det jeg lurer på da er: - Kan jeg ta ingeniørutdanning innen prosess etter to år i lære og fagbrev? - Hvis ja, hvor mange år må jeg gå på ingeniørskolen? - Og hvor høyt karaktersnitt må jeg ha for å komme inn? På forhånds takk Lenke til kommentar
Quent Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 (endret) Det finnes ikke noe spesifikt karaktersnitt for ingeniørutdannelser. Det varierer fra utdanning til utdanning, og fra institusjon til institusjon. Den raskeste måten å gå fra TIP til ingeniørutdanning er nok å ta et 1-årig forkurs (dette kan du begynne på etter at du er ferdig med VG II), og så enten begynne på en 3-årig bachelorutdanning ved en høgskole eller ved et universitet. Alternativt kan du begynne på en 5-årig masterutdanning i ingeniørfag ved i hovedsak NTNU (og noen andre steder), men da er poenggrensen for å komme inn en god del høyere. Hvordan det der y-veigreiene fungerer for folk med fagbrev vet jeg ikke, men tror du er ganske begrenset med hvor du kan starte i så fall (tror du bare kan begynne ved noen høgskoler hvor de har egne studieløp for folk med fagbrev). Endret 17. mai 2012 av Quent 1 Lenke til kommentar
srine Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 Det finnes ikke noe spesifikt karaktersnitt for ingeniørutdannelser. Det varierer fra utdanning til utdanning, og fra institusjon til institusjon. Den raskeste måten å gå fra TIP til ingeniørutdanning er nok å ta et 1-årig forkurs (dette kan du begynne på etter at du er ferdig med VG II), og så enten begynne på en 3-årig bachelorutdanning ved en høgskole eller ved et universitet. Alternativt kan du begynne på en 5-årig masterutdanning i ingeniørfag ved i hovedsak NTNU (og noen andre steder), men da er poenggrensen for å komme inn en god del høyere. Hvordan det der y-veigreiene fungerer for folk med fagbrev vet jeg ikke, men tror du er ganske begrenset med hvor du kan starte i så fall (tror du bare kan begynne ved noen høgskoler hvor de har egne studieløp for folk med fagbrev). Ok takker og bukker ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå