Gå til innhold

Ingeniør etter TIP?

srine

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ei jente på 15år som har kommet inn på TIP til høsten. På TIP har jeg tenkt å utdanne meg som prosessoperatør. og det jeg lurer på da er:

- Kan jeg ta ingeniørutdanning innen prosess etter to år i lære og fagbrev?

- Hvis ja, hvor mange år må jeg gå på ingeniørskolen?

- Og hvor høyt karaktersnitt må jeg ha for å komme inn?

På forhånds takk :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noe spesifikt karaktersnitt for ingeniørutdannelser. Det varierer fra utdanning til utdanning, og fra institusjon til institusjon. Den raskeste måten å gå fra TIP til ingeniørutdanning er nok å ta et 1-årig forkurs (dette kan du begynne på etter at du er ferdig med VG II), og så enten begynne på en 3-årig bachelorutdanning ved en høgskole eller ved et universitet. Alternativt kan du begynne på en 5-årig masterutdanning i ingeniørfag ved i hovedsak NTNU (og noen andre steder), men da er poenggrensen for å komme inn en god del høyere.

Hvordan det der y-veigreiene fungerer for folk med fagbrev vet jeg ikke, men tror du er ganske begrenset med hvor du kan starte i så fall (tror du bare kan begynne ved noen høgskoler hvor de har egne studieløp for folk med fagbrev).

Endret av Quent
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe spesifikt karaktersnitt for ingeniørutdannelser. Det varierer fra utdanning til utdanning, og fra institusjon til institusjon. Den raskeste måten å gå fra TIP til ingeniørutdanning er nok å ta et 1-årig forkurs (dette kan du begynne på etter at du er ferdig med VG II), og så enten begynne på en 3-årig bachelorutdanning ved en høgskole eller ved et universitet. Alternativt kan du begynne på en 5-årig masterutdanning i ingeniørfag ved i hovedsak NTNU (og noen andre steder), men da er poenggrensen for å komme inn en god del høyere.

Hvordan det der y-veigreiene fungerer for folk med fagbrev vet jeg ikke, men tror du er ganske begrenset med hvor du kan starte i så fall (tror du bare kan begynne ved noen høgskoler hvor de har egne studieløp for folk med fagbrev).

Ok takker og bukker ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...