Gå til innhold

Fokus problemer Canon 550 D

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd flere objektiv på min Canon 550 D, 85 mm 1.8, 50 mm 1.8 men jeg har veldig ofte bilder ute av fokus. Er dette et velkjent problem med Canon 550 D eller er det mest sannsynligvis brukerfeil, hvilken fokuseringsmetode er sikrest? Finnes det noen metode å sjekke om det er evt noen feil med kameraets fokus-egenskaper?

Legger ved et bilde. Har brukt one shot fokus og prøvd både auto valg av fokus pkt og manuell, og det var ikke ofte kamera treffer klokkerent, får veldig soft shot bilde.

Vedlagt bilde, objektiv Canon 85 mm 1.8, blender 2.2,lukker 1/125

post-99728-0-98649600-1337415707_thumb.jpg

Endret av isrihel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du poste eksempelbilder?

En fin måte er å ta bilder av noe flatt - for eksempel en cornflakes-pakke på et bord med en avis under - så kan du se på avisen om fokus er foran eller bak.

Ellers kommer det også an på hvilke fokuspunkter som er valgt.

Og - fokuserer du med øyet til søkeren eller på skjermen? Hvis sistnevnte - "there's your problem".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Med såpass stor blenderåpning som 1.8 på 85mm og 1.8 på 50mm, har du ekstremt liten dybdeskarphet, og da skal det svært lite til for at delen av bildet du trodde var i fokus blir ute av fokus. Rekomponerer du bildet etter at du har stilt fokus på f.eks. øyet til en person, eller hvis personen beveger seg ørlite (eller hvis du beveger deg ørlite), vil øyet bli uskarpt.

Såpass lyssterke objektiver bruker du kanskje også i dårlig lys, og da kan det være knotete å få fokus akkurat der du vil det skal sitte. Fokuspunktet er også større enn du ser i søkeren, så kanskje fokuserer du på nesa når du tror du fokuserer på øyet. Søkeren til 550D er så liten at det er vanskelig å se hvor fokus ligger. Spesielt vanskelig kan det være hvis du bruker andre fokuspunkter enn det midterste, da kun det midterste fokuspunktet i 550D er av krysspunkttypen.

Det finnes selvsagt muligheter for at kameraet trenger en justering, men oftest er nok sånt brukerfeil.

Andre får komme med tips om hvordan du best kan sjekke ut dette, men det virker som om det kan stilles spørsmål ved de fleste testmetoder man kan gjøre selv.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd flere objektiv på min Canon 550 D, 85 mm 1.8, 50 mm 1.8 men jeg har veldig ofte bilder ute av fokus. Er dette et velkjent problem med Canon 550 D eller er det mest sannsynligvis brukerfeil, hvilken fokuseringsmetode er sikrest? Finnes det noen metode å sjekke om det er evt noen feil med kameraets fokus-egenskaper?

Du må fortelle hvilken blender, lukker og iso du bruker, eller poste et eksempelbilde. Forrige tema hvor dette var et problem var lukkertiden låst på 1/20 sekund og skapte bevegelsesuskarphet som så ut som fokusfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...