FrihetensRegn Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Har en bærbar jeg kjøpte i 2010 med Windows 7 installert. Hvordan sletter jeg absolutt alt (inkludert BIOS og drivere) på harddisken for så installere Windows på nytt? Jeg har tenkt å sende inn maskinen til reparasjon men vil prøve å slette alt og installere på nytt for å se om det fikser problemene. Jeg fikk ingen Windows 7 CD med på kjøpet. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 (endret) Du kan ikke slette BIOS. For det første ligger ikke BIOS på harddisken, og for det andre - hvis du sletter BIOS vil ikke maskinen fungere i det hele tatt. For å slette harddisken, trenger du bare å formatere den. Det gjør du ved å høyreklikke på stasjon C: (hvis det er det harddisken heter), og velge "Formater". Da vil alt som ligger på harddisken forsvinne. Er det flere stasjoner enn C: på samme harddisk (partisjoner), så går du heller via "Disk Management" eller "Diskbehandling" (skriv det i søkefeltet til Windows-knappen). Hvis du har en egen Windows Recovery/Installasjons-partisjon eller -folder på harddisken du vil slette, vil jeg sterkt anbefale å ikke formatere denne - hvis du har ambisjoner om å installere Windows på nytt, mener jeg Har du en Windows 7 DVD - noe jeg anbefaler å ha uansett - kan du via denne både formatere og installere Windows på nytt, og da slipper du å tenke på Recovery. Jeg har svært liten erfaring med å bruke Windows-installering direkte fra recovery-partisjon, men det er mulig at du kan gå via denne også både for å formatere og foreta ny installasjon? Du hører sikkert fra andre her snart, om det er mulig. Endret 17. mai 2012 av thomit Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Hvis du forteller nøyaktig hvilken PC du har blir det lettere å hjelpe deg. PC'en din er enten levert med recovery partisjon eller med programvare for å brenne ut installasjonsmedie, eventuelt begge. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 17. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2012 (endret) Jeg har to harddisker. De er begge på 500 GB, men den ene er tom. Kan jeg overføre/kopiere alt over til den andre harddisken, og så ha den som en slags backup itillfelle jeg får problemer med å reinstallere den andre? Det er en Acer Aspire 8943G. Endret 17. mai 2012 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
thomit Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 (endret) Ja, det kan du. Gjøres best med skikkelig kloneverktøy, men du kan jo også få det gjort manuellt, så lenge plassen på den andre harddisken er stor nok. Endret 17. mai 2012 av thomit Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Du kan klone disken med et klone-program. Her er et gratis alternativ: http://www.easeus.com/disk-copy/home-edition/ Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Acer har recovery partisjon som du starter med ALT + f10 rett etter du har trykket "power on". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå