pierce007 Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 (endret) Sitter med en laptop som har 1 SSD og 2 vanlige disker. I tillegg har jeg eksterne usb disker. Bør jeg sette opp de to vanlige diskene som RAID, og evt hvilken type, eller bare kjøre de som to vanlige interne disker på maskinen? Kan kjøre RAID-5, men hørt at det ikke anbefales å kjøre RAID sammen med SSD... Forslag/anbefalinger? Endret 17. mai 2012 av pierce007 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 spørs hva du prøver å oppnå. Du kan kjøre HDDene i Raid1 hvor du får størrelsen til kun en, men om en av diskene dør, har du all infoen på den andre. Eller du kan kjøre Raid0 for ytelse, men om en disk dør, mister du alt. SSDen mister TRIM funksjonen i noe som helst Raid, og kan kun raides sammen med disker av samme størrelse. 1 Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 17. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2012 spørs hva du prøver å oppnå. Du kan kjøre HDDene i Raid1 hvor du får størrelsen til kun en, men om en av diskene dør, har du all infoen på den andre. Eller du kan kjøre Raid0 for ytelse, men om en disk dør, mister du alt. SSDen mister TRIM funksjonen i noe som helst Raid, og kan kun raides sammen med disker av samme størrelse. Ønsker å ha en rask disk som åpner programmer/filer kjapt, rask OS oppstart - kort fortalt god ytelse. Sikkerhet trenger jeg ikke nødvendigvis være høyt prioritert, da jeg kjører backup både gjennom Skydrive og ekstern harddisk. Hva med feks om SSD ikke raides, men kun de 2 interne diskene - vil det ha noen betydning? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 I så fall ville jeg kjørt OS og programmer på SSD, og hva du gjør med HDDene får du bestemme selv. Selv ville jeg kjørt de to diskene uavhengige av hverandre. 1 Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 17. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2012 I så fall ville jeg kjørt OS og programmer på SSD, og hva du gjør med HDDene får du bestemme selv. Selv ville jeg kjørt de to diskene uavhengige av hverandre. Uten noen form for RAID mener du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå