G Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Jeg føler meg snytt av artikkelens proklamering om at dette er et stort tastatur. Det fordi med "stort og myntet på spillere"-merkelappen, så forventet jeg meg at det var ekstra mange taster. Tastaturet ser ut som et svakt utvidet normaltastatur. Og forresten hva er så supert med at tastaturet tar enormt stor plass? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hvor har det blitt sagt det er supert at det tar stor plass? Ellers så er det litt irriterende at man ikke klarer å lage ett skikkelig mekanisk tastatur Dette har media-taster, og ser bra ut, men MX black er uaktuelt Andre tastaturer med brown har stort sett ikke media-taster. Mangelen på lys plager meg lite, det er bare dill. AtW 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Har ikke funnet det perfekte mekaniske tastaturet selv ATWindsor. Preferansene mine er egentlig ikke så spesielle, men jeg er litt streng på utseende. - MX Brown - Minimalistisk design (og ikke glossy plastikk) - Ikke masse flashy leds (evt. med mulighet til å fjerne) - Helst laser printing - Tenkeyless - Shippes til EU Føler jeg finner noe å pirke på alle jeg har kikket på hittil dessverre. Hovedsaklig de forbannede leds'a alle skal putte på tastaturene sine. Noppoo Choc Mini hadde vært fin om den ikke var, vel, stygg. Filco Majestouch-2 Tenkeyless har ikke laser printing. Vurderer og Ninja-varianten, men ser liksom... "feil" ut. Er andre modeller og som har gjerne flere irriterende faktorer. Når jeg først skal kjøpe et dyrt tastatur og mekanisk som jeg må vente lenge på så føler jeg det er greit å være litt kresen! Tar gjerne imot tips. Das Keyboard er ikke aktuell pga. glossy plastikk og det stort. Forresten - mediataster kan du vel gjøre via software? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Kan ha mediakeys via software ja, men på hvilke keys? På ett vanlig keyboard-oppsett er det ikke så mange taster å kaste bort. AtW Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Du må nok nesten dra frem ctrl, alt, shift og kombinere en eller flere med andre taster. I Linux er dette dog et sjeldent problem da man har super-tasten (Windows-tasten) til gode til mye rart og er ofte veldig enkel å binde til mediafunksjoner. Veit ikke om man kan gjøre noe med den i standard Windows, men det er sikkert mulig igjennom programmer om ikke i Windows i seg selv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Du må nok nesten dra frem ctrl, alt, shift og kombinere en eller flere med andre taster. I Linux er dette dog et sjeldent problem da man har super-tasten (Windows-tasten) til gode til mye rart og er ofte veldig enkel å binde til mediafunksjoner. Veit ikke om man kan gjøre noe med den i standard Windows, men det er sikkert mulig igjennom programmer om ikke i Windows i seg selv. Jeg er ikke så interessert i å bruk komboer til det. Vil heller ha en dedikert tast. AtW Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Da er mulighetene drastisk minket ja. Ikke helt at jeg personlig forstår at det kan være så veldig viktig om man trykker en tast vs. to taster, men det er nå så. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Da er mulighetene drastisk minket ja. Ikke helt at jeg personlig forstår at det kan være så veldig viktig om man trykker en tast vs. to taster, men det er nå så. hvilken funksjon en enkelt tast har vil man vanligvis huske . noen tastatur har faste taster til enkelte funksjoner. Problemet er å huske alle taste kombinasjonene . jeg vet ikke om alle kombinasjonene fungerer men hvis man kombinerer funksjonstastene med control, shift og alt så har man 12 x 3 x 3 = 108 |kombinasjoner der i tillegg kan man kombinere det med bokstavtastene : 26* 9 = 324 . Man kan også bruke home,end ,pg upp og page down til dette. da blir det enda 36 kombinasjoner. Å holde styr på mere en 460 taste kombinasjoner er lit drøyt noen av dem er jo allerede i bruk av systemet. nå har jeg bare nevnt de mulighetene man har på et normalt tastatur Skal man definere egne så er det ikke alltid så enkelt å finne noen som er logiske og ledige på samme tid . Da er egen knapper et must selv om jeg verken spiller eller har noe eget spille tastatur så synes jeg det er helt umulig å huske alle standard kombinasjonene som hører til Windows. hvis man driver med spilling blir det ikke enklere. her vil også hurtig respons ( hvor kjapp man er på tastene ) ha mye å si for spillet Endret 18. mai 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Du er ikke sann Elgen! Selv om man kan enkelt kombinere f. eks ctrl, alt og shift med andre taster på tastaturet ditt så betyr det jo ikke at du bør kombinere for alle tastene! Du trenger sannsynligvis kanskje bare 5stk for media som f. eks next, previous, play/pause, volum+, volum-. Om du har et mønster på det så er det virkelig ikke så vanskelig å huske, hvertfall ikke hvis du bruker de daglig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Du er ikke sann Elgen! Selv om man kan enkelt kombinere f. eks ctrl, alt og shift med andre taster på tastaturet ditt så betyr det jo ikke at du bør kombinere for alle tastene! Du trenger sannsynligvis kanskje bare 5stk for media som f. eks next, previous, play/pause, volum+, volum-. Om du har et mønster på det så er det virkelig ikke så vanskelig å huske, hvertfall ikke hvis du bruker de daglig. der tar du feil . Noen har kontroll over det , men ikke alle. nå husker jeg ikke hvor mange som er innebygget i Windows . jeg karer ikke å huske mere en noen ytterst få. de 5 som du nevner for media er på lengt vei nok. man vil også ha noen for hurtigstart av enkelte av programmene. jeg har et media tastatur. der er det 8 kun beregnet til media 1 for hjelp 3 for de tre vanligste kontorprogrammene forrige og neste side i nettleseren en egen for utskrift en for lagring en for startsiden og start av nettlserer en for kalkulatoren en for epost programmet 3 for zom en for favoritter en for dvalemodus ( den er lit begrenset angående hva man vil bruke den til) Da har jeg bare 24 taster som er standard konfiguert . Det er 4 valgfri i tillegg det som kan være et problem er å få media tasten til å virke samme med det media programmet som til en hver tid er aktivt dette blir vanskelig å kunne holde kontroll over ve taste kombinasjon Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Nå gjør du virkelig saken veldig mye vanskeligere enn den er. Selv om du kan bruke andre snarveier på tastaturet så betyr det ikke at du må det. Om du føler det for det kan du droppe kunne snarveiene for å lagre ting, logge av og alt mulig annet rart til fordel for å kun huske 5 mediasnarveier. Det kan være ctrl+win+1-5 f. eks, ikke akkurat veldig vanskelig å huske. Sliter du med det kan du skrive det ned. Endret 18. mai 2012 av Occi Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Tja: -Scroll Lock -Pause | Break -Num Lock Disse er taster som godt kan brukes som media taster da. For det andre så er det ikke så mange tastekombinasjoner man kan sette opp, fordi de skal være i området hvor du bruker dem. U til ¨, J til ', 3x3 område mellom Q og C, og Shift, Super, Ctrl og Alt. 6x2=12, 3x3=9, og 4 modifikatorer: 4*3*2*21=504 tastekombinasjoner som er "brukbare", men du setter bare opp 1-4 stykker, så det eneste som er viktig er at man kan nå dem. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Nettopp . det er ikke så enkelt som enkelte skal ha det til. For all del , man må ikke. Vill man nå likevel bruke det så kan nok noen klare seg med 5 taster , andre må bruke 20 taster eller enda flere . Problemet er egentlig å huske hva hver kombinasjon gjør. Å huske 5 gar nok greit , men å huske 20 blir lit verre Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Tja, default vi bruker jo en del da. -Ctrl+C -Ctrl+X -Ctrl+V -Ctrl+Shift+Esc -Alt+F4 -Alt+Tab -Ctrl+Alt+Tab -Ctrl+Tab -Ctrl+Shift+Tab -Alt/Super+ Høyre/Venstre/Opp/Ned -Shift+Home/End --> Delete -Alt+F2 eller Super eller Super+R Default så bruke vel de fleste de 7 grunnlegende? Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Occi, jeg var også sykt kresen før jeg kjøpte mekanisk. Skulle ha 105-oppsett, laser etched, ikke noe flashy gamer piss, media keys, you name it. Problemet var bare at det perfekte tastatur ikke finnes. Det vil alltid være noe å utsette på. Jeg endte som sagt på das keyboard silent ultimate eller hva det heter. Det har "norsk" layout, uten print på knappene, ingen media keys. Har også prøvd Qpad MK85. Det har "matt" utseende. Ulempen med dette er at knappene blir seende veldig fettete ut i lengden, med mindre man har helt tørre fingre og/eller vasker tastaturet støtt. Ta det tastaturet som er nærmest dine krav, og kjør på! Du vil ikke angre Høres ut som bruksområdet ditt er ganske likt mitt også. Skriving 70% av tiden, lett spilling 20-30%. Til dette er browns helt ok! Merket dog i dag at jeg ble litt sliten i håndleddet etter extended BF3-spilling hehe. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 (endret) Har vel mer eller mindre nå endt opp med å bestemme meg for at jeg skal ha Filco Ninja Majestouch-2 Tenkeyless Swedish/Finnish Layout med MX Brown, evt. med US layout (fortsatt litt usikker). Om jeg vil ha med skandinavisk layout så har jeg jo helst lyst på norske keycaps, og de er ikke på lager, skal ikke være enkelt! Endret 19. mai 2012 av Occi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå