Bibbi80 Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Jeg har skrevet under på en standard leie-kontrakt hos megler. Jeg trodde husleia var på 8000, men så viser det seg at det var skjulte brensel utgifter på 500 ekstra. Dette står selvsagt i kontrakten, og naiv som jeg er skrev jeg under etter å ha skumlest veldig kjapt. Jeg er ei ufør (gammel ) dame som får støtte for leien, men NAV ser jo nå at jeg har for mye i leie og godkjenner ikke kontrakten. Hva gjør jeg nå??? Jeg har rett og slett ikke råd til å leie! Etter å ha vært i kontakt med megler og forklart meg pent, så sier han at jeg må bare finne meg i det og betale leia som vanlig til de finner en ny leietager. I tillegg kommer en utgift på 3000kr for ny visning etc. I kontrakten står det at minimum leietid er 6mnd. Jeg har ikke gitt depositum eller fått nøkkel enda. Har det noe å si? Er det noen angrefrist? Er veldig stressa over det hele og vil nødig havne i mer gjeld. Er det noen som har peil på hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Punktene nedenfor er svar på noen av spørsmålene dine, men dessverre ikke til stor hjelp: Husleieloven § 3-1 tillater at det i tillegg til å betale leie, også kan avtales å betale for elektrisitet eller brensel (oppvarming). Hvis kontrakten er underskrevet av begge parter er avtalen i utgangspunktet inngått og bindende. At nøkkel ikke er overlevert og depositum ikke er innbetalt endrer ikke at avtalen er bindene, det gjør det bare umulig forr utleier å holde igjen depositum. Det er ikke (lovbestemt) angrefrist ved utleie av bolig. Se http://www.lovdata.n...990326-017.html for hele husleieloven. Muligheter: Hvis det nylig har vært visning, og det var flere interessert, kan det være at utleier/megler kan få leid ut til andre uten å holde ny visning, i løpet av kort tid. Hvis alternativet for utleier er at du absolutt ikke er i stand til å betale leien, selv ikke hvis han forsøker å inndrive leien rettslig, kan det være at han aksepterer at du leier til redusert pris inntil han finner andre leiere? En reduksjon fra 8500 kr i mnd til 8000 kr i mnd. er tross alt bedre enn 0 kroner i mnd. Du bør uansett levere en oppsigelse på leieforholdet slik at du ikke risikerer å betale for leiligheten utover oppsigelsestiden/minimum leietid, hvis nye leiere ikke blir funnet. Du bør i etterhånd sjekke opp om det ble holdt visning og når ny leier flyttet inn i leiligheten, slik at du ikke betaler for visning som ikke er holdt eller leie etter at ny leieboer har flyttet inn. Endret 18. mai 2012 av what_no2000 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Jeg har skrevet under på en standard leie-kontrakt hos megler. Jeg trodde husleia var på 8000, men så viser det seg at det var skjulte brensel utgifter på 500 ekstra. Dette står selvsagt i kontrakten, og naiv som jeg er skrev jeg under etter å ha skumlest veldig kjapt. Jeg er ei ufør (gammel ) dame som får støtte for leien, men NAV ser jo nå at jeg har for mye i leie og godkjenner ikke kontrakten. Dette forstår jeg ikke. Er det slik at NAV gir støtte til en husleie på max 8000, men ikke en krone til husleie på 8500? Er du sikker på at NAV forstod at den "egentlige" husleia var 8000? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå