Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg i russebil

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal være russ til neste år og lurer på litt om anlegg.

Vi har tenkt og legge mye penger i det rundt 60-70 tusen for og få noe som spiller skikkelig bra og vill gjerne spille for mange mennesker så da er vell PA-anlegg det beste og velge? Vi kommer nok til og måtte kjøre med tilhenger for og få med oss aggregat og høyttalere. Men vi er veldig usikker på hvilket anlegg vi skal kjøpe, hva kommer til og spille best?

Har noen her noe forslag på hva som vill fungere bra?

Lønner deg seg og kjøpe nytt, brukt eller kanskje leie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, vill ikke ha buss

For å si det sånn, i den prisklasssen så holder ikke en liten van. Billigere anlegg (dvs mindre) eller buss. med mindre dere er 2 stk og dere sitter foran og anlegget tar opp resten av vanen.

Leie anlegg? Si ifra om du finner en fyr som er villig til å leie til russe folk som fester hardt og drekker mye...

Lenke til kommentar

Denne var under bilstereo, men du er vel ute etter et PA anlegg?

Isåfall..

Hvor kraftig aggregat har du tenkt å bruke?

Skal PA anlegget brukes mye ute?

Får mye bra på brukten, for eksempel Turbosound som er et godt merke.

Dap audio har også gode høytalere, forslag på en god PA rigg.

2stk Fulltonekasser

http://www.ljudia.no...lt-215-p581366/

2stk Bunnkasser

http://www.ljudia.no...t-21hl-p581379/

2stk Effektforsterkere

http://www.ljudia.no...sc-gx7-p564122/

1stk Høytalerprosessor

http://evenstadmusik...oducts_id=12557

+strøm og XLR kabler.

Om du ikke har mixer og spillere så trenger du det også

Endret av ShyFx
Lenke til kommentar

Ble akkurat ferdig med egen russefeiring og vi i vår bil la inn gode summer på vårt anlegg for å spille best mulig. vi samarbeidet med en annen bil men vi hadde fortsatt et anlegg som dro godt, men den andre bilen hadde bedre og dypere bass enn vi hadde.

Dette hadde vi:

2x

http://www.soundshop.no/cerwin-vega-pro-cvp2153x-p-2418-c-402.aspx

2x

http://www.soundshop.no/cerwin-vega-pro-cva118-aktiv-sub-p-2462-c-227.aspx

og drev fulltonene med en 2x1250w PA forsterker. det ble fantastisk lyd av dette!

MEN hvis dere VIRKELIG vil få mest mulig ut av anlegget deres. bare kjøp 2 fulltoner type de vi hadde med forsterker på dem. er jo heller ikke noe problem med å bruke disse til alle vors dere måtte holde fra nå i sommerferien til dere setter anlegget inn i bilen. det gjorde vi for å spille de inn, masse liv og trykk med slikt anlegg på vorsa!

disse fulltonene tar dere på hver sin side bakerst, mens mellom dem skaffer dere 2 gode 18" bilstereo elementer som gir dere tilstrekkelig bass! dette skaper LIV! bilstereo drar som regel langt dypere bass enn PAene klarer, selv om PA kan gi klarere lyd, men det merker ingen når du har fått litt i kroppen.

da vil det jo ikke være dumt å skaffe noe ala 2 av denne, fyren som driver stedet er veldig kundevennlig av seg! så han fikser noe for dere da han bare har en av den på lageret (om dere spør pent kan det jo fort hende at dere får rabatt på tinga og!) driv subbene men en slik per element, det skal drive dem veldig greit i 1 ohm.

ut over anlegget så skal jeg love deg at lyd ikke er den eneste faktoren når det kommer til liv bak bilen! vi har brukt en røykmaskin, en strobe og en laser hos oss som har hjulpet masse!! ser sykt fett ut når det er litt liv der!

dytt litt røyk med denne som er større enn den ser ut til og dekker fort et område med røyk om dere kjøper medium / tykk fog juice. det er samme maskin som vi brukte.

noe stilig å ha en slik også. Deimosen trekker knapt strøm, og er en kul ekstra ting som lyser godt opp i røyken som gir en nesten star wars space travel effekt. den har dessuten mikrofon, så mønsteret bytter etter takten på bassen om dere stiller den riktig!

kort sagt gir vel alt av sånn festlys en stilig effekt bak bilen.

og til miksebord/spiller, så var denne noe av det smarteste vi noen gang kunne kjøpt! vi kuttet litt i treverket mellom førersetene (snakk om en chevy 87' G20) og skrudde den inn der, så fett ut i samme slengen! Om dere da kobler riktig, subbene opp til spilleren i bilen og noen gode høyttalere inni bilen kan dere bruke subbene inni bilen, en switch til forsterkeren til høyttalerenes remote så den kan skrues av når dere bare spiller bak, kobler utsignalene fra miksebordet til jacken i spilleren, vil subbene spille sammen med fulltonene bak når de er på.

om dere skulle gå for noe slikt oppsett. husk batterier til bilen!! slike subber krever gode mengder strøm! så sørg for at de får nok, ellers spiller dere ikke lenge med de.

dersom dere vil gjøre det lettere og ha alt i PA for eksempel. så vil jeg anbefale å skaffe noe(!!) ala disse. da mener jeg at dere ikke nødvendigvis trenger å velge AKKURAT de subbene da de ikke er heeelt legit, har i hvert fall jeg fått inntrykk av. 2*21" gir langt bedre effekt enn 2*18" som sier litt seg selv da det er et større areal av luft som beveger seg i hvert slag,

Håper det hjalp! si ifra om det var noe du lurte på. er trøtt, så kan ha gått litt fort i svingene noen steder.

Lenke til kommentar

De cv subene du linker til øverst, kan jo knapt nok kalles sub, fulltonekassene du linker til spiller jo lavere i frekvens enn det suben gjør...

hmm, har du hørt de spille før? for de subbene treffer ganske dypt, langt dypere enn fulltonekassene. nå har jeg hatt det anlegget stående på rommet mitt fra oktober til april, og jeg kan med trygghet si at de subbene gir langt mer trykk og dype toner enn det fulltonekassene gjør. etter å ha hørt det i et par hundre timer vil jeg si jeg har grei peiling på det.

på den andre siden skal jeg si meg enig i at jeg har hørt bedre subber enn de, vi ville egentlig ha de folded horn subbene, men de passet ikke inn i bilen, desuten trengte de ekstra forsterkere som ville gjort kjøpet langt dyrere enn vårt budsjett kunne strekkes.

Lenke til kommentar

sier ikke at du ikke har peiling på hvordan disse låter, og jeg har ikke hørt dem, men når det står 47hz i spesifikasjonene, så pleier det å være riktig når det gjelder cv. Og er det riktig, så spiller den jo ikke frekvensene under 47hz spes høyt, noe en 18" burde klare med glans ;)

Men hvis man tenker på trykk, så vil den nok trykke ganske bra ved rundt 50hz, men det er jo ikke veldig dypt da.... Du kan jo prøve å søke opp en lydfil hvor man hører en T-rex som brøler, og spiser en stor fugl, finner du rette filen, så er den spillt inn ned i 10hz, og burde få litt av hvert til å ramle ned fra vegger og ut fra skap i huset ditt.... hvis den klarer å spille det av ;)

Lenke til kommentar

Hadde Turbosound bunner (2x18"?) og JBL 15 + Horn topper. LAB 1000 og 2000. 2 veis aktiv deling, Pioneer DJM300. Biltemaforsterker med 6x9" inni bilen som monitor og når generatoren ikke var i gang. Valgte 2 stk. Pioneer bilspillere i stende for CDJ100 pga. vibrasjoner og montering i dash på passasjerside forran.. Takmontert 4,5kw generator. Detter var 2001 så cder var tingen og MP3 var en radiokanal! Alt utstyr brukt/leid/lånt utenom cdspillere. Tror vi hadde budsjett på 25 -30 og satt igjen med ca. 10 etter salg.

Tips: Se på konkurssalg som en del advokater fra tid til annen har. Her kan en gjøre gode kjøp på kurant PA-utstyr. Skal dere på død og liv ha helt nytt, så er denne fabrikken i Danmark et tips: http://www.cadaudio.dk/

PS: Kjøp en eske øreplugger til bilen, øresus er noe dritt!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...