Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc som lager rar lyd.

Anbefalte innlegg

Hei eg har bygget sammen en pc med dei nyaste delane som finnst på markedet og har fått med noen rare lyder på kjøpet. Først så lager min 7970 rare lyder under load. For det andre kan eg høre heille tida en lyd som kommer ifra pcen. Eg har ikkje klart å finne enda kor den kommer direkte fra men eg trur det er hovedkortet. Det er en lyd som er vanskelig å høre men er veldig lys"Mhhhhhhhhhhhhhhzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz" Noke lignande. Eg kan høre den til og med vist pcen er skrudd av. Den slutter etter en stund når eg tar ut kontakkten eller når eg skrur av av/på knappen på hovedkortet.

Skjermkortet skal eg bytte med gtx 670. Men ka kan eg gjøre med den andre lyden? Noen som har erfering med lignande problem stiling? Eg har testet med og uten overklokking så OC er ingen problem. Vidare har eg tatt ut og inn andre kabler som kan forårsake noen lyder uten foranring. Eg veit ikkje ka som kan provosere denne "mhhhhzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz" lyden. Den slutter aldri, men er veldig lav. Skal vere ganske stille for å høre den. Kommer eg nær pcen med øret hører eg den bedre. Her er mine deler.

post-105099-0-89257500-1337202055_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den rare lyden fra skjermkortet er coil whine, og det kommer av at du har klokket kortet. Prøv å kjør på stock spenning, så vil det forsvinne.

Når kortet lager coil whine uten oc, er det irriterende. Mange har returnert kortene nettopp på grunn av hylingen.

Edit: Dessverre så er det litt coil whine fra psu'ene fra corsair ax serien. Kommer litt fra min(ax 850) psu også, men er ikke plagsomt i mitt tilfelle. Kommer coil whine fra mine 7950's, men kun i overklokket tilstand.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

skjermkortet mitt (gtx 580) lager pipelyder og suselyder når jeg kjører benchmarks.Til vanlig lager det null lyd og har ikke giddi bry meg noe med det. Har fungert fint i flere måneder nå.

Til "mhhhzzzz" lyden høres det ut som det er strømforsyninga di? sjelden hørt hovedkort lage sånne lyder.

Lenke til kommentar

Vel min sapphire 7970 laget coil whine under load i noen spel og under testing. Har prøvd GPU med og uten OC. Fortsatt ekkel lyd. Så skal bytte den. Men da er det sikkert PSU som lager den "mmmmmmmhhhhzzzzzzzzzzzz" lyden. Den lyden er litt iriterande siden pcen er ganske stille ellers. Så vist det er stille i rommet og eg surfer kan eg høre den "Mmhhhhhzzzzzzzzz" lyden. Eneste måten å få den vekk er å trykke på av knappen på PSU eller trekke ut strømmen.

Så 2 problemer. GPU og PSU. GPU skal skiftast ut. Skal eg bytte min PSU? Altså eg har hatt pcen i mindre enn 7 dager så kan lett bytte ut flere deler.

Lenke til kommentar

Corsair ax 650 er en veldig god psu, og det er seasonic som har produsert dem. Du kan lese litt rundt på nettet hvilken psu som ikke lager coil whine, men skal litt til å for å finne en bedre psu. Prøv å feilsøke litt til, kanskje er det noe annet som lager lyden. Noen ganger kan hovedkortet også lage sånne høyfrekvent lyd.

Edit: Sapphire kortene er kjent til å klokke over gjennomsnittet, har du prøvd å klokke på maks spenning? Er moro bare for å teste ut potensialet i gpu'en før du sender det inn, hehe.

Endret av samye83
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Corsair ax 650 er en veldig god psu, og det er seasonic som har produsert dem. Du kan lese litt rundt på nettet hvilken psu som ikke lager coil whine, men skal litt til å for å finne en bedre psu. Prøv å feilsøke litt til, kanskje er det noe annet som lager lyden. Noen ganger kan hovedkortet også lage sånne høyfrekvent lyd.

Edit: Sapphire kortene er kjent til å klokke over gjennomsnittet, har du prøvd å klokke på maks spenning? Er moro bare for å teste ut potensialet i gpu'en før du sender det inn, hehe.

slik at han risikerer å miste returretten og garanti dersom han fucker opp kortet? :p

Lenke til kommentar

Har klokket mange kort iløpet av årene, og har aldri klart å ødelegge kort på grunn av overklokkingen. Bare passe på å sette viftene på 70%-80% når man gjør det. Passe godt på temperaturen. Det er jo synd hvis kortet hans er en superklokker, og han bare sender det tilbake ikke sant.

Lenke til kommentar

Så det kan vere en høyfrekvent lyd som kommer fra hovedkortet med? Lurer på ka som blir lettaste å bytte ut. Hovedkortet eller PSU. Er det en måte eg kan teste om PSU lager en slik lyd uten å koble til kortet eller noe lignande? Bare for å finne ka som kan vere feilen? Og eg veit at sapphire kortet kan overklokke bra. Har testet den. Fekk veldig lett 1200+. Men problemet var ikkje overklokkinga problemet var den ekle lyden fra starten. Og eg følger godt med på temperaturen. Høyaste temperaturen var på 81c. Og ja viftene va nær 100% under testinga etc.

Men problemt ligger i PSU og MB kanskje. Lurer på ka eg kan teste for å finne kor lyden kommer fra.

Lenke til kommentar

Kan det hende at moderkortet er defekt? Av og til når pcen restarter seg sjølv og eg får feilmelding om korleis eg skal starte windows i sikkermodus, sikkermodus med nettverk og normal modus får eg følgande problem:

Trykker eg enter fryser skjermen seg, og eg kan ikkje bruke piltastane for å navigere meg opp og ned. Dette har eg hatt fra dag 1. Kan det hende at moderkortet er defekt på noen måte?

Lenke til kommentar

Ja eg skjønner. Men når eg hører på systemet og hører på den lyden blir den sterkare når eg løfter øret over PSU og opp til MB.

Men eg tenkte meg en mulig måte å teste på. Har tenkt å slå av systemet. Og så ta ut strøm kabelen som gir strømm til moderkortet. Vil det vere en bra nok test for å vise meg om det er PSU eller MB som er problemet?

Har hatt AX1200w før og har aldri hatt en lignande lyd. Eg veit at det finst PSU som ikkje vil lage en slik lyd, eller så er det moderkortet. Har som sagt hatt 1 annen problem med moderkortet og det er når eg er i BIOS at skjermen fryser seg når eg trykker på enter der eg kan velge mellom å velge vanlig start av windows og sikkerhets moduser osv.

Lenke til kommentar

Noen ganger kan man oppleve at strømforsyning som lager lyd ikke lager lyd dette skyldes variasjon i spenninga på strømmen.

Mange strømforsyninger må ha perfekt spenning for og ikke lage lyd.

Vist du prøver og koble pcen til en ana veggkontakt å sjekke om lyden er borte eller har endra seg, For det er litt forskjell på spenninga på forskjellige veggkontakter.

Lenke til kommentar

Er samme ekkel lyd alle plasser i huset. Så det er noe med PSU eller MB. Nei eg får teste ulike bios og reformatere hele pcen. Vist denne lyden er der fortsatt skal eg vurdere å bytte ut hovedkortet og psu. Men er det noen måter eg kan få vekk den lyden på?

Lenke til kommentar

Først må du finne nøyaktig hvor lyden kommer fra, dvs hvilken komponent det er. Men det kan være vanskelig hvis det er inne i PSU.

Har ikke hatt slike problemer i en PC, men coil whine var ganske vanlig på de gamle CRT skjermene. Hadde en som jeg klarte å fikse ved å smøre silikon på den spolen som lagde lyd. Fant fram til den rette spolen ved å dytte på de, og lyden forandret seg da jeg fant den rette.

Lenke til kommentar

Har disabla alle C states, forrtsatt ingen enrding. Men når eg får ulike feilmeldinger i windows ved oppstart. Når eg kan velge mellom for eksempel på korleis eg skal starte windows i ka slags modus etc får eg problem. Eg kan ikkje navigere meg opp eller ned og ved trykk av "enter" går eg aldri framover. Er det en problem med hovedkortet eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...