Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ikke bilde, og 3 pin styr

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bygde i dag min første PC, og det var ganske så moro, helt til jeg kom mot slutten og til kablene.

Kan først ramse opp mine edle deler som har betydning.

HK: Asus P8Z77-V LX

PSU: NZXT Hale 90 650W

GPU: Gigabyte GTX 670

Kabinett: NZXT Phantom 410 Midi

Resten tror jeg ikke har noen betydning på dette.

Først, etter sammensatt kabinett står jeg igjen med 4 3-pin kontakter, som jeg regner med skal til strøm, men problemet er at jeg ikke finner noen måte å koble det til PSU eller HK i det hele tatt. Disse kablene kommer fra kabinettet. Kan fikse ett bilde av dem om dere ikke skjønner hvilke jeg mener.

Det andre er bilde på skjerm. Til tross for at jeg ikke fikk til de kablene, ville jeg prøve å starte opp PCen uansett. Måtte starte ved å bruke skrutrekker på det systembordet, ettersom jeg ikke helt fikk til å koble til kablene der med en gang, så jeg ble utålmodig. Men PCen startet opp og gikk som bare det. Problemet var bare at jeg ikke fikk noen signaler til skjermen. (Skal nevnes at jeg "tjuvkoblet" den før jeg puttet delene inn i kabinettet, for å se om alt virket, og da hadde jeg signaler fra innebygde GPUen.)

Så er det noen tanker om dette? Noe jeg kan ha gjort feil? Fullt mulig jeg bare er såpass sliten etter en lang dag at jeg ikke koblet til noe innlysende, men det får jeg sjekke senere isåfall.

Men uansett, noen idéer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er kabler som går til på-knapp, reset-knapp, USB, lys/lyd osv i fronten av kabinettet. De skal vanligvis kobles til nederst på hovedkortet, det står i manualen til HK.

2. Får GPU nok strøm? Koblet i alle strømkablene til det?

Lenke til kommentar

1. Det er kabler som går til på-knapp, reset-knapp, USB, lys/lyd osv i fronten av kabinettet. De skal vanligvis kobles til nederst på hovedkortet, det står i manualen til HK.

2. Får GPU nok strøm? Koblet i alle strømkablene til det?

1. Det er jeg fullt klar over, men etter det jeg så i manualen til HK, stod det ingen ting spesifikt om hvilke av dem som skulle hvor. Er det isåfall mulig jeg har bladd forbi det?

2. Det skal få nok strøm ja. Det er en 6- og 8- pin som er tilkoblet. Og uansett første gang jeg startet den fikk jeg signaler gjennom den innebygde GPU i prosessoren, det gjorde jeg ikke nå.

Lenke til kommentar

For å ta de 3 pins kablene: De er mest sannsynlig viftekabler, og skal i viftekontaktene på hovedkortet.

Hvis du ser ved RAMen, og ved på/reset knappen bør det være 3 pins... De er små, men det står som oftest "sys_fan" under/over dem. Det er også flere av dem, men de er spessielt ofte ved RAMen/24 PINen til HK og ved på/reset, som nevnt.

Ang. bilde på skjermen, bør du nok koble alt til på vanlig måte, for så å prøve å starte opp. Hvor på-knappen osv skal kobles til, står veldig godt beskrevet i manualen til hovedkortet. Se der, og gjør deg ferdig med alle kabler der før du prøver å starte PCen. Sjekk også alle kabler til ting som harddisk, 8 pin til CPU, 24 pin til HK, på/reset kabler, at RAM er ordentlig i osv... DU HAR NOK BLADD FORBI SIDENE HVIS DU IKKE FANT DEM. :)

PS: fungerer den innebygde GPUen? Da er det somoftest bare å gå inn i windows når du har innstalert det, og deaktivere den innebygde, og aktivere det eksterne skjermkortet.

Oh btw; Håper du husket avstandsskruene under hovedkortet.. :p

En ting til: 6 og 8 pin? hørtes rart ut.. Sikker på at det ikke er 2 x 8 pins?

Lykke til!

Endret av NeBlix
Lenke til kommentar

For å ta de 3 pins kablene: De er mest sannsynlig viftekabler, og skal i viftekontaktene på hovedkortet.

Hvis du ser ved RAMen, og ved på/reset knappen bør det være 3 pins... De er små, men det står som oftest "sys_fan" under/over dem. Det er også flere av dem, men de er spessielt ofte ved RAMen/24 PINen til HK og ved på/reset, som nevnt.

Ang. bilde på skjermen, bør du nok koble alt til på vanlig måte, for så å prøve å starte opp. Hvor på-knappen osv skal kobles til, står veldig godt beskrevet i manualen til hovedkortet. Se der, og gjør deg ferdig med alle kabler der før du prøver å starte PCen. Sjekk også alle kabler til ting som harddisk, 8 pin til CPU, 24 pin til HK, på/reset kabler, at RAM er ordentlig i osv... DU HAR NOK BLADD FORBI SIDENE HVIS DU IKKE FANT DEM. :)

PS: fungerer den innebygde GPUen? Da er det somoftest bare å gå inn i windows når du har innstalert det, og deaktivere den innebygde, og aktivere det eksterne skjermkortet.

Oh btw; Håper du husket avstandsskruene under hovedkortet.. :p

En ting til: 6 og 8 pin? hørtes rart ut.. Sikker på at det ikke er 2 x 8 pins?

Lykke til!

Mye tyder på at jeg er litt sliten og trøtt. Fant det i manualen etter å skumme gjennom innholdfortegnelsen. :p Så da fungerer på knapp som den skal.

Og tro det eller ei, etter inn og ut-plugging fikk skjermen også signaler.

Visste jeg skulle begynt med dette i morgen når jeg er opplagt. ^_^

Men, da er det de viftekablene igjen. Jeg har sett over HK, og det er noe cha-fan, eller hva det nå enn var, 3-pin tilkoblinger. En ved siden av CPU vifte tilkobling og en litt lenger ned. Men problemet er da, disse har tagger, og det har de kablene også. Noe annet sted kunne jeg ikke finne å plugge dem i, så mulig det er hovedkortet som er for "dårlig" med for få tilkoblingsmuligheter. Vil det da være ett alternativ å skaffe en viftestyrer jeg kan sette i PCen, så jeg kan koble dem alle til det, og få det lettere å koble til HK? Eller er det noen andre muligheter?

Og ja, det er 6 og 8. Stusset litt på at det ikke var like, men det var nå faktisk så.

Lenke til kommentar

Nå begynte jeg virkelig og lure.. Hvis alle vifter går, men du sitter igjen med 3-pins kontakter, hva i hel***** er de til da? Lys osv eller?

Finner du noe som ikke funker forran på kabinettet eller noe, hvis du ikke har koblet i 3-pinsa?

EDIT: TROLOLOLOL... Ikke bry deg om de kablene... Er nok bare for å koble vifter inn i, antageligvis en viftestyring eller noe.. :) De er ikke nødvendige.. :p

Endret av NeBlix
Lenke til kommentar

De går ikke til noe lys eller noe slikt noe sted i kabinettet da?

Power led lyser oppe mot toppen, og det eneste andre lyser jeg finner er ett bittelite rundt ett rett over. Hadde isåfall vært ett til ved vifta framme, men da hadde ikke alle kablene gått mot toppen.

Ellers er det bare USB innganger, mic/høytaler og lysstyrer til vifta bak (den virker allerede).

Lenke til kommentar

Virker som det er for kontrollering av viftene. Den styrte bare lyset første, men det er sikkert fordi de ikke er koblet til.

Sitat fra en review: "On the top, you still have the audio, mic, and 2 USB 2.0 ports, but the Phantom 410 only has 1 fan controller which toggles 3 settings, as opposed to the standard Phantom’s 5 fan controllers which freely slide to your desired speed. However, NZXT did provide enough 3-pin connectors that you can run all of your fans with the one fan controller."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...