Gå til innhold

Hovedkort med støtte for rambus

CableNett

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell Dimension 8200 med P4 2,53 GHz og 1024Mb PC800 Rambus minne. Dette er er jo en ramtype som er ganske dyr, så jeg hadde håpet på å bruke den forsatt...

Jeg har tenkt til å bytte hovedkort i maskinen og er usikker på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe som støtter rambus.

Noen som har peiling på dette?

Har lett litt på Komplett, men finner ikke noe om jeg kan se at passer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort som har støtte for rambus er de med Intel 850 chipsett. De er ganske sjeldne for tia, men du finner noen under demovarer på komplett.no, de er som regel merket med I850 på første underlinje.

I850 hovedkort ble aldri noen stor hit, siden Rambus rammen er så dyr. Men det vil igjen si at I850 korta som regel er veldig billig. Ett lite tips: P4 2,53 har bare 533 mhz fsb (front side bus), dvs. at du ikke vil få utnytta rambus rammen fullt ut allikevel. Men siden du nå har det så....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Ett lite tips: P4 2,53 har bare 533 mhz fsb (front side bus), dvs. at du ikke vil få utnytta rambus rammen fullt ut allikevel. Men siden du nå har det så....

Lykke til!

Men da kan du jo overklokke en god del. Hvis det går an å overklokke på det kortet da...
Lenke til kommentar

Eller så kan du jo selge den rambusen din, og kjøpe deg et hovedkort med ddr-ram. Da får du et mye bedre hovedkort, og du vil oppleve ganske mye bedre ytelse, både fordi rdram har høy latency og du uansett ikke får utnyttet hastigheten til ram'en fordi cpu kjører på en har tregere fsb enn det ram'en din er spesifisert for. Hvis du da ikke skal overklokke, som nevnt tidligere.

Hvis du får en bra pris for ram'en så ville jeg absolutt ikke tvilt på hva jeg skulle gjøre...

Lenke til kommentar

PC800 Rambus er vel forsåvidt mest egnet til Intel P4 med PC400 bus, mens PC1066 Rambus er best egnet til P4 med PC533 bus... Altså 2x bus'en... Men uannsett... Rambus begynner å bli avleggs. DDR har nå endel bedre ytelse enn Rambus minne...

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Men uannsett... Rambus begynner å bli avleggs. DDR har nå endel bedre ytelse enn Rambus minne...

1158898[/snapback]

Det det var feil da du skrev det, men i dag er dette dessverre sannheten for de av oss som nå sitter på Rambus :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...