ventaja Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 Jeg har vært på deres webside, men det står ingenting om deres syn rundt abort debatten. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 (endret) Mot. I følge kristendommen, er abort drap. EDIT: Ved kristendommen er man et menneske når egget er befruktet. Endret 16. mai 2012 av Notelitten Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Dagens biskoper liker best å snakke om miljøvern, da føler de seg på trygg grunn. De formaner ikke menigheten om opprensking av sjelen, men å formane samfunnet om opprensking av naturen, er helt OK. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 I følge kristendommen, er abort drap. Er det ikke det? Hva er det da? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Ja, det må vel være det. Og når du tråkker på en maur er det et drap. Og når du dreper en edderkopp som har tatt seg inn på badet ditt. Og når du smekker en flue. Og så videre. Alt sammen er drap. Vi er alle massedrapsmenn- og kvinner. Millioner av bakterier blir løst opp i magesyra vår, like mange tar immunforsvaret vårt. Så da blir spørsmålet når det er rett å drepe. Uansett. Jeg skrev en etisk drøfting om abortspørsmålet for en tid siden i skolesammenheng, og da forsøkte jeg å finne ut av spørsmålet til trådstarter. Men det virket som den norske kirken ikke har tatt noe offisielt standpunkt i saken. Jeg antar at det ville vært litt dumt om kirken gikk ut og fordømte abort på samme måte som den katolske kirke når faktisk mange medlemmer mener at abort kan være det beste i enkelte tilfeller. Og motsatt. Noen kan vel ende opp med å føle seg stigmatisert hvis kirken går ut med et syn som bryter med det en del av de troende mener. Dette gjenspeiler seg i hva den evangelisk-lutherske kirken i Amerika, ELCA har gjort: De har gått offentlig ut og sagt at de er splittet i synet på abort. Denne kirken er imidlertid imot lover som forbyr abort i alle tilfeller, samt støtter de at kunstig abort skal være regulert. Endret 1. juli 2012 av Ljóseind Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Uansett. Jeg skrev en etisk drøfting om abortspørsmålet for en tid siden i skolesammenheng, og da forsøkte jeg å finne ut av spørsmålet til trådstarter. Hva kom du frem til? Men det virket som den norske kirken ikke har tatt noe offisielt standpunkt i saken. Jeg antar at det ville vært litt dumt om kirken gikk ut og fordømte abort på samme måte som den katolske kirke når faktisk mange medlemmer mener at abort kan være det beste i enkelte tilfeller. Og motsatt. Noen kan vel ende opp med å føle seg stigmatisert hvis kirken går ut med et syn som bryter med det en del av de troende mener. Det kan nok skje, og ikke bare i den saken. Men bør ikke en kirke ha et prinsipielt standpunkt dersom det er det rette, og heller tørre å støte noen? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Vel, altså jeg kom bare fram til det jeg skrev. Det var bare et emne som jeg såvidt kom inn på. Siden det, etter hva jeg har forstått, ikke står noe klart i bibelen om abort, så åpner det for ulike tolkninger i forhold til abortspørsmålet. Hvis man ser på ulike sitater fra bibelen, så kan de åpne for forskjellige tolkninger. F.eks: “Jeg kjente deg allerede før du ble unnfanget,” . Akkurat dette sitatet kan støtte troen på at et menneske allerede som foster er et levende menneske og skal respekteres slik. Andre tekstutdrag kan tyde på det motsatte, for eksempel dette sitatet fra første mosebok (kapittel 2): “Da formet Herren Gud mennesket av støv fra jorden. Han blåste livspust i nesen på det, og mennesket ble en levende skapning.” Dette sitatet kan tyde på at mennesket ikke blir levende før det tar sitt første åndedrett Når de hellige tekstene ikke er helt klare i sin tale kan det bli litt vanskelig å si at noe er helt rett og noe annet er helt galt. Dermed kan det være vanskelig å ta et prinsipielt standpunkt. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Det er forskjell på å være for/imot abort, og å være for/imot individets rett til å velge selv. 1 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Dagens biskoper liker best å snakke om miljøvern, da føler de seg på trygg grunn. De formaner ikke menigheten om opprensking av sjelen, men å formane samfunnet om opprensking av naturen, er helt OK. Naturen finnes, sjelen er ikke påvist. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Naturen finnes, sjelen er ikke påvist. Selv om ateister ser slik på det, burde jo biskopens syn være noe annerledes enn ateistenes. Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Siden det, etter hva jeg har forstått, ikke står noe klart i bibelen om abort, så åpner det for ulike tolkninger i forhold til abortspørsmålet. Hvis man ser på ulike sitater fra bibelen, så kan de åpne for forskjellige tolkninger. Det 6. bud - Du skal ikke slå ihjel - er jo og viktig her, selv om jeg heller ikke kjenner til at begrepet abort er dirkte omtalt i bibelen. Det handler om hvem som er herre over liv og død, Gud eller mennesker. Det er forskjell på å være for/imot abort, og å være for/imot individets rett til å velge selv. Velge selv? Å bli abortert? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Ja, det 6. bud blir veldig viktig. Og så kommer spørsmålet om når noe er et liv. Og om det finnes situasjoner hvor det er ok å ta et liv. Mine egne synspunkter her er vel ikke så aktuelle, men jeg tror de prøver å sette klare regler på dette her innenfor Islam. Men fra land til land og retning til retning varierer det en del. I noen retninger kan abort være tillatt inntil 120 dager ut i svangerskapet. I andre retninger er det snakk om 40 dager. Men ganske felles er det at moren skal kunne ta abort hvis hun vil dø ved fortsatt svangerskap. Da velger man det mindre av de to onder, som det heter, ved å abortere barnet. En sånn tilnærming håper jeg inderlig at selv den katolske kirke kan akseptere. Jeg leste en gang at Iran har åpnet for abort av barn som ser ut til å ha talassemi. Da skal det skje innen 120 dager. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Velge selv? Å bli abortert? Nei. Velge om du vil la et foster okkupere din kropp. Endret 3. juli 2012 av KarlRoger Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Velge selv? Å bli abortert? Nei. Velge om du vil la et foster okkupere din kropp. La okkupere?? Og jeg som trodde at fosteret var den passive part i dette - resultatet av noe som far og - i de aller fleste tilfelle - mor var sammen om? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 (endret) Velge selv? Å bli abortert? Nei. Velge om du vil la et foster okkupere din kropp. La okkupere?? Og jeg som trodde at fosteret var den passive part i dette - resultatet av noe som far og - i de aller fleste tilfelle - mor var sammen om? Hvis du ser på fosteret som et fullverdig individ på lik linje med de fødte, så er det slik du må se på det. Om det dukker opp uinvitert så har det ingen rett til å bli værende. Ei heller om det er invitert, vi har alle full rett til å bestemme over vår egen kropp, og kan ombestemme oss. Noe som er svært rimelig å gjøre når du møter på nye eller ukjente faktorer, og det vil skje uansett, siden dette individet ikke engang eksisterer til å begynne med. Men det kan også skje uten at det har noe direkte med fosteret å gjøre. Og er det ikke et fullverdig individ, så er det irrelevant, da er det den kroppen, den personen fosteret er en del av, som bestemmer uansett. Endret 4. juli 2012 av KarlRoger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå