Pseudopod Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Nå tenker ikke alle likt her i verden å sikkert ikke i universet heller om det skulle finnes noen der ute, men om jeg hadde hatt muligheten til å besøke en fremmed planet som var bebodd så hadde jeg kommet i fred uansett hvor teknologisk jeg/min rase har/hadde blitt. Jeg ser på det som en eksotisk mulighet, dessuten så hadde vi ikke visst nok om en annen sivilisasjon uansett hvor mye teknologi vi hadde hatt, man kan jo ikke vite noe om noe eller noen man aldri har møtt. Om det er annet liv der ute så er det heller ikke sikkert de har funnet oss ennda, universet inneholder jo flere milliarder forskjellige solsystem eller trilliarder. Ellers så synes jeg vi mennesker er ganske trangsynte, de fleste forskere menej jo at grunnsteinene for al liv skal kunne ekstistere er at det må være vann. Hva om det finnes liv som ikke trenger vann for å eksistere? ingen kan vite det. Ellers så har jo også forskere funnet ut at man ikke kan reise i lysets hastighet helt risikofritt heller, dessuten ville de ha tatt for lang tid å reise med lysets hastighet, se bare på nærmeste stjerne, dit er det 40 lyssår. Nei, skal man komme seg avsted her i universet er nok den eneste muligheten ett ormehull. Reiser til Mars tar jo 6mnd å gjennomføre, hvordan skal det gå? ser jo bare på idiotene i BB eller Paradise Hotel hvordan de hopper på hverandre etter bare noen uker, er ikke sikkert andre sivilisasjoner er så ulike oss på akkurat det punktet heller. Det at noe er 40 lysår unna har ikke så mye å si dersom man reiser ved lysets hastighet. Tiden for den reisende vil gå saktere for den reisende, så det som oppfattes som 40 år for de som ser på reisen fra jorden, oppleves kanskje kun som et sekund for den reisende. Grunnen til at man ser etter vann når man ser etter utenomjordisk liv er jo ikke fordi man ikke tror liv kan oppstå uten vann, men fordi vann er det eneste man med sikkerhet vet at liv kan eksistere i/rundt. Det blir litt som om at du er sulten og vil ha noe godt å spise. Du har 10 retter foran deg, hvor en av de er livretten din, og de 9 andre er snodige ting som du aldri har sett før. Du kan kun smake på en av de. Er det ikke da naturlig å velge den retten du vet er god, i stedet for å sjangse med noe som kanskje smaker oppkast? Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Er der ikke også en mulighet for at de som er "gode", ville ha hjulpet oss dersom de visste at de "onde" var ute etter å utrydde oss / gjøre oss om til slaver, etc. etc.? Det jeg mener er at om de lander så er det fare på ferde. Enten er de onde, eller så er ett eller annet kritisk i ferd med å skje og de er gode og skal hjelpe oss. Enig i at hvis noen av disse lander her, så er det stor fare på ferde : Her har de bortført et menneske. De har lammet musklene, slik at han ikke engang kan løfte lillfingeren. Personen i midten er av de såkalte reptilene. De er fiendtlig innstilt overfor humanoider. De er kjøttere , og spiser også opp mennesker. Reptilene kan mer enn gjerne tenke seg å utslette oss ( men det får de ikke lov til ). Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) "Lammet musklene, slik at han ikke engang kan løfte lillfingeren". Ca det samme som narkose, med andre ord. Men da høres det med ett ikke like ondskapsfult ut, eller hva? Vi er forøvrig også kjøttetere. Hadde sikkert spist alienkjøtt om det smakte godt. Endret 23. mai 2012 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Nå tenker ikke alle likt her i verden å sikkert ikke i universet heller om det skulle finnes noen der ute, men om jeg hadde hatt muligheten til å besøke en fremmed planet som var bebodd så hadde jeg kommet i fred uansett hvor teknologisk jeg/min rase har/hadde blitt. Jeg ser på det som en eksotisk mulighet, dessuten så hadde vi ikke visst nok om en annen sivilisasjon uansett hvor mye teknologi vi hadde hatt, man kan jo ikke vite noe om noe eller noen man aldri har møtt. Om det er annet liv der ute så er det heller ikke sikkert de har funnet oss ennda, universet inneholder jo flere milliarder forskjellige solsystem eller trilliarder. Ellers så synes jeg vi mennesker er ganske trangsynte, de fleste forskere menej jo at grunnsteinene for al liv skal kunne ekstistere er at det må være vann. Hva om det finnes liv som ikke trenger vann for å eksistere? ingen kan vite det. Ellers så har jo også forskere funnet ut at man ikke kan reise i lysets hastighet helt risikofritt heller, dessuten ville de ha tatt for lang tid å reise med lysets hastighet, se bare på nærmeste stjerne, dit er det 40 lyssår. Nei, skal man komme seg avsted her i universet er nok den eneste muligheten ett ormehull. Reiser til Mars tar jo 6mnd å gjennomføre, hvordan skal det gå? ser jo bare på idiotene i BB eller Paradise Hotel hvordan de hopper på hverandre etter bare noen uker, er ikke sikkert andre sivilisasjoner er så ulike oss på akkurat det punktet heller. Det at noe er 40 lysår unna har ikke så mye å si dersom man reiser ved lysets hastighet. Tiden for den reisende vil gå saktere for den reisende, så det som oppfattes som 40 år for de som ser på reisen fra jorden, oppleves kanskje kun som et sekund for den reisende. Klart det har noe å si for den reisende, 40 lysår er jo den tiden lyset bruker på 40 år, om man reiser i lysets hastighet vil det ta 40 år å reise 40 lysår, når man da kommer tilbake til jorden vil det ha gått mye lenger tid der. http://www.forskning.no/artikler/2002/april/1017504290.23 Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Vi er forøvrig også kjøttetere. Hadde sikkert spist alienkjøtt om det smakte godt. Tror du vi ville reist til en annen planet og spist opp befolkningen der, sålenge de smakte godt? Det tror ikke jeg. Sånn som samfunnet er nå så har vi jo regler for å ikke utrydde en rase. Dessuten, dersom de utenomjordiske var intelligente og vi hadde spist dem, hadde det jo strittet imot etikken vår mtp samfunnet vi lever i nå. Tviler på at det er så mange som hadde spist dem, dersom det viste seg at de tenkte og følte som vi gjør.. Der finnes jo mennesker som liker menneskekjøtt, men det er ulovlig uansett * * Det finnes noen mennesker/grupper/stammer som er kannibaler - som oppholder seg utenfor samfunnet. Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Ang. lysår: Et lysår er ikke et tidsrom men lengden fotonene i en lysstråle tilbakelegger på ett år. Fotoner beveger seg med en hastighet på nesten 300.000 kilometer i sekundet. Et foton kan med andre ord reise frem og tilbake mellom Trondheim og Oslo 550 ganger på et sekund! Avstanden til månen er ca. 380.000 km og et Boeing 747 kan fly oppunder 1000 km/t - en tur til månen ville ta over 2 uker. Armstrong brukte bare 4 dager i 1969... Peker du mot månen med ei lommelykt derimot tar det bare litt over ett sekund før fotonene kommer frem. Sola er mye lengre unna og der bruker lyset over 8 minutter på å reise de 150.000.000 kilometerene. Pluto, den ytterste planeten i solsystemet (så langt ihvertfall), ligger 5.913.520.000 kilometer unna, eller nesten 5 og en halv lystime. Det er ikke før du går ut til de nærmeste stjernene at avstanden kan måles i lysår. Alpha Centauri-systemet ligger 4.3 lysår unna, eller 40.681.000.000.000 kilometer. Får du tilbud om å fly til Alpha Centaury med et Boeing 747 bør du takke nei, turen tar nemlig 4.6 millioner år... Apollo 8 som dro til månen ville brukt 100.000 år. Sola er kun en av mange stjerner som utgjør galaksen melkeveien - en samling stjerner som går i bane rundt det som sannsynligvis er et stort svart hull. Melkeveien er en flat spiralgalakse og måler 100.000 lysår i diameter. Avstanden til Andromedagalaksen, vår nærmeste store galakse, er 2.900.000 lysår, eller 27.436.000.000.000.000.000 kilometer. Lysår er også en praktisk måleenhet fordi den gir deg både en avstand og en tid. Når du ser på månen ser du den slik den var for et sekund siden, fordi lyset bruker et sekund på å nå øyet ditt. Ser du på Alpha Centauri gjennom et teleskop ser du stjernene slik de var for 4.3 år siden. Hvis de gikk supernova i går, vil du ikke se det før om 4.3 år minus 1 dag. Universet har en "radius" på omtrent 13.7 milliarder lysår. Det fjerneste objektet vi noensinne har observert er en galakse og ligger 13.25 milliarder lysår unna. Vi ser med andre ord hvordan universet var bare noen få hundre millioner år gammelt. Og derfor bruker vi lysår, det er utrolig praktisk når vi snakker om objekter laaaangt unna. Kopiert fra denne siden. 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Vi er forøvrig også kjøttetere. Hadde sikkert spist alienkjøtt om det smakte godt. Tror du vi ville reist til en annen planet og spist opp befolkningen der, sålenge de smakte godt? Det tror ikke jeg. Sånn som samfunnet er nå så har vi jo regler for å ikke utrydde en rase. Dessuten, dersom de utenomjordiske var intelligente og vi hadde spist dem, hadde det jo strittet imot etikken vår mtp samfunnet vi lever i nå. Tviler på at det er så mange som hadde spist dem, dersom det viste seg at de tenkte og følte som vi gjør.. Der finnes jo mennesker som liker menneskekjøtt, men det er ulovlig uansett * * Det finnes noen mennesker/grupper/stammer som er kannibaler - som oppholder seg utenfor samfunnet. Det var jo bare en halvseriøs kommentar til konspirasjonsteorien til johome. Så klart hadde jeg ikke dratt til et utenomjordisk samfunn kun for å spise innbyggerene der. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Er der ikke også en mulighet for at de som er "gode", ville ha hjulpet oss dersom de visste at de "onde" var ute etter å utrydde oss / gjøre oss om til slaver, etc. etc.? Det jeg mener er at om de lander så er det fare på ferde. Enten er de onde, eller så er ett eller annet kritisk i ferd med å skje og de er gode og skal hjelpe oss. Enig i at hvis noen av disse lander her, så er det stor fare på ferde : Her har de bortført et menneske. De har lammet musklene, slik at han ikke engang kan løfte lillfingeren. Personen i midten er av de såkalte reptilene. De er fiendtlig innstilt overfor humanoider. De er kjøttere , og spiser også opp mennesker. Reptilene kan mer enn gjerne tenke seg å utslette oss ( men det får de ikke lov til ). Not sure if trolling..or just schizo paranoid.. 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Klart det har noe å si for den reisende, 40 lysår er jo den tiden lyset bruker på 40 år, om man reiser i lysets hastighet vil det ta 40 år å reise 40 lysår, når man da kommer tilbake til jorden vil det ha gått mye lenger tid der. http://www.forskning...l/1017504290.23 Faktisk ikke. På grunn av tidsdilatasjon kan man i teorien reise hvor som helst bare på et øyeblikk. Å reise med 100% av lysets hastighet er ifølge Einstens spesielle relativitetsteori umulig, men med stor nok fart ville det være fullt mulig f.eks å reise til Andromeda galaksen i løpet av et menneskeliv. For de som ble igjen på Jorden derimot, ville turen selvfølgelig ha tatt millioner av år. Hvis noen vil regne på det selv, så ser formelen slik ut. t' = tiden som den oppleves for passasjerene i romskipet. t = tiden som den oppleves for de som ble igjen på Jorden. v = farten til romskipet. c = lyshastigheten. Endret 24. mai 2012 av Splitter Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Hva om de ser på oss som inkompetente dyr? bare ignorerer oss. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Klart det har noe å si for den reisende, 40 lysår er jo den tiden lyset bruker på 40 år, om man reiser i lysets hastighet vil det ta 40 år å reise 40 lysår, når man da kommer tilbake til jorden vil det ha gått mye lenger tid der. http://www.forskning...l/1017504290.23 Faktisk ikke. På grunn av tidsdilatasjon kan man i teorien reise hvor som helst bare på et øyeblikk. Å reise med 100% av lysets hastighet er ifølge Einstens spesielle relativitetsteori umulig, men med stor nok fart ville det være fullt mulig f.eks å reise til Andromeda galaksen i løpet av et menneskeliv. For de som ble igjen på Jorden derimot, ville turen selvfølgelig ha tatt millioner av år. Hvis noen vil regne på det selv, så ser formelen slik ut. t' = tiden som den oppleves for passasjerene i romskipet. t = tiden som den oppleves for de som ble igjen på Jorden. v = farten til romskipet. c = lyshastigheten. Takk, begynte å lure på om det var jeg som hadde misforstått hele greia, men det ser ut som jeg husket rett likevel Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Universet har en "radius" på omtrent 13.7 milliarder lysår. Det fjerneste objektet vi noensinne har observert er en galakse og ligger 13.25 milliarder lysår unna. Kopiert fra denne siden. Alle kilder som gjerne vil fremstå som vitenskaplige er tydeligvis ikke til å stole på. Det er forsåvidt riktig at de fjerneste objektene/fenomenene man kan se fra solsystemet/jorda nå må ha sendt ut lyset sitt rett etter Det store smellet. Og fordi Det store smellet skjedde for ca 13,75 milliarder år siden kan noen sikkert trekke den konklusjonen at den delen av universet som er mulig å observere fortsatt er en kule med 13,75 milliarder lysår i radius. Men: Dette forutsetter at ingenting i universet har flyttet seg på disse 13,75 milliarder årene. Og det har jo ikke vært tilfellet. Universet har hele tiden utvidet seg, og de nyeste supernova-avstandsmålingene (utført siden 2002) tyder faktisk på at denne utvidelsen akselererer, utvidelsen går altså fortere og fortere. Så de objektene som sendte ut sitt lys for 13,75 milliarder år siden befinner seg altså nå mye lengre ute. I følge beregninger befinner de fjerneste objektene som er mulig å observere fra vårt ståsted i universet seg nå ca 46 milliarder lysår unna. Diameteren på den kuleformede delen av universet som vi kan observere fra jorda er altså ca 92 milliarder lysår. Og denne delen, Det observérbare universet, er slett ikke hele universet, slik din kilde påstår, men bare et utsnitt av universet. Strukturen og massefordelingen i den delen vi kan observere tyder på at det totale universet er svært mye større enn det vi kan observere. Hvor stort det totale universet er, hvor langt utenfor den observérbare delen det eventuelt ender, eller om det eventuelt er uendelig, det er det foreløpig ingen som vet. Noen forskere tror kanskje det er mulig å finne en måte å regne det ut på, men foreløpig finnes det altså ingen måltall på hvor digert det totale universet egentlig er. Vi vet bare at det er digert. Voldsomt digert. Ufattelig digert. I det observérbare universet ligger solsystemet/jorda i sentrum. For beboerne på en planet i en fjern galakse f.eks fem milliarder lysår unna, så har de sitt observérbare univers der deres planet ligger i sentrum. Våre to observérbare "bobler" overlapper på en sånn måte at alt det som er mellom oss og dem er observérbart fra begge planeter. Hvis vi kunne sett hverandres planeter hadde vi sett deres planet slik den var for fem milliarder år siden og de hadde sett vår planet slik den var for fem milliarder år siden, hvilket i praksis betyr at de ikke ville sett vår planet, da jorda jo bare er 4,5 milliarder år gammel. Men la oss nå likevel si at de og vi stod å "så hverandre inn i øynene". Bak dem ville de kunne se fem milliarder lysår lengre ut i universet enn vi kan, og de ville fortsatt ikke sett enden på det totale universet. Og bak oss kan vi se fem milliarder lysår lengre ut i universet enn de kan. Tenk på det som et såkalt venndiagram: 3 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Jeg tror ikke de ville kommet til jordkloden - de ville nok bare utvunnet energi fra solen også dratt videre mens hele menneskeheten ligger forfrossen igjen på jorda. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 4. juni 2012 Del Skrevet 4. juni 2012 Om vi greier å "bøye" universet, så kan vi reise kor som helst i løpet av noen timer. Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 4. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2012 Om vi greier å "bøye" universet, så kan vi reise kor som helst i løpet av noen timer. Hva mener du? 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Om du tar papir og tegner to prikker på kvar enden av papiret. La oss sei det er 10cm mellom dei. Du skal reise frå "a" til "b". Og det tar det 1 år pr cm. Dvs 10 år. Om du tar og bøyer/bretter papiret, slik at prikker at avstanden er på 1cm mellom prikka. Då tar det deg kun 1 år å reise. Om du skjønner kva eg meiner? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 (endret) Nå har jeg ikke lest hele tråden, men om Aliens skulle ankomme vår planet så ville det sikkert først og fremst vært vennlig møte. De trenger jo ikke å angripe oss så lenge vi ikke nekter dem noen ressursjer, og de er helt sikkert nyssjerige på vår viten og hvordan vi ligger ann. På samme måte som at vi gjerne skulle visst hvordan Aliens har, og hva de vet. Kanskje har man kommet på visse ting den andre parten ikke har, og dermed kommet lenger i utviklingen på noen partier. Eller så kan det hende de bare ønsker naturressursjer. Ettersom det tvilsomt er særlig verdi for dem å bruke masse bry på å få tak i sjeldne ressursjer, så er kanskje de mer åpenbare litt mer sannsynelige, og her kan man jo sikkert komme til en enighet. Ønsker de ønsker flytene H2O (som jo er ganske sjeldent i flytende form, og noe som vi har veldig mye av, så er dette kanskje den mest åpenbare ressursjen). Av teknologi vi vet om, så er det det desidert viktigste grunnstoffet, ikke bare fordi alle organismer består av det, men også fordi man kan lage drivstoff av det, samt hente ut enorme mengder energi (fusjon), på samme måten som stjerner. Dette er helt sikkert noe Aliens som har kommet lenger enn oss i utviklingen har oppdaget og muligens også tar i bruk. Ettersom folk klager over at vannivået stiger på jorden, så kan jeg umulig se for meg at det er særlig ille om de tar en del. Kanskje i bytte mot materialer som er sjeldene på jorden. Vi har vel også mye silisium på planeten, og dette er jo et verdifullt stoff i alt vi kjenner til rent teknologisk. Et meget potensielt grunnstoff som er ønskelig for Aliens. Bare i vårt solsystem så er det enorme mengder andre grunnstoffer (flytende hydrogen/helium etc.), som vi har mindre av på planeten i ren form, og dette vil Aliens tvilsomt ønske fra oss om de kan samle inn store mengder av det i vår bakgård, mye enklere. Nei, dette tror jeg vil gå så fint så, og spesielt det faktum at vi VET at de er oss overlegne. Har de nok energi til å kunne forflytte seg over større avstander, ja så har de nok energi til å utslette oss. F. eks at de klarer å håndtere kraften til fusjon av hydrogen, aka, burde ikke det å lage en massiv hydrogenbombe være noen sak. Endret 5. juni 2012 av Andrull Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg har ingen tro på at vi noen gang vil komme i kontakt med andre intelligente vesener, men hvis det skulle skje at en overlegen art fant oss, ville det nok blitt et lite trivelig møte. Selv har vi ikke dårlig samvittighet hvis vi kverker en maur eller en edderkopp, og vi ville ikke hatt dårlig samvittighet hvis vi kverket noen insekter vi fant på en annen planet. Ikke en gang i møte med andre sivilisasjoner av samme art har vi kommet i fred opp igjennom historien. Man kan rasjonalisere og konkludere med at det ikke finnes noen logisk grunn til at romvesener skulle ønske å skade et menneske, men det er svært lite sannsynlig at de rasjonaliserer på samme måte eller at kulturen deres likner på vår i det hele tatt. Om du tar papir og tegner to prikker på kvar enden av papiret. La oss sei det er 10cm mellom dei. Du skal reise frå "a" til "b". Og det tar det 1 år pr cm. Dvs 10 år. Om du tar og bøyer/bretter papiret, slik at prikker at avstanden er på 1cm mellom prikka. Då tar det deg kun 1 år å reise. Om du skjønner kva eg meiner? Jeg skjønner at du har sett Event Horizon. Men å "brette" universet lar seg ikke gjøre i virkeligheten, i hvert fall er det lite sannsynlig med tanke på det vi vet i dag, selv om strengteori/M-teori (jeg er usikker på forskjellen her) åpner for at gravitasjon virker på tvers av dimensjoner. Det samme gjelder "ormehull". I litteratur har svarte hull populært blitt tatt for å være dører til andre sider av universet eller tiden, men det er ingen grunn til å tro at sorte hull er noe annet enn en singularitet av gravitasjon. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Jeg har ingen tro på at vi noen gang vil komme i kontakt med andre intelligente vesener, men hvis det skulle skje at en overlegen art fant oss, ville det nok blitt et lite trivelig møte. Selv har vi ikke dårlig samvittighet hvis vi kverker en maur eller en edderkopp, og vi ville ikke hatt dårlig samvittighet hvis vi kverket noen insekter vi fant på en annen planet. Ikke en gang i møte med andre sivilisasjoner av samme art har vi kommet i fred opp igjennom historien. Man kan rasjonalisere og konkludere med at det ikke finnes noen logisk grunn til at romvesener skulle ønske å skade et menneske, men det er svært lite sannsynlig at de rasjonaliserer på samme måte eller at kulturen deres likner på vår i det hele tatt. ... Jeg skjønner at du har sett Event Horizon. Men å "brette" universet lar seg ikke gjøre i virkeligheten, i hvert fall er det lite sannsynlig med tanke på det vi vet i dag, selv om strengteori/M-teori (jeg er usikker på forskjellen her) åpner for at gravitasjon virker på tvers av dimensjoner. Det samme gjelder "ormehull". I litteratur har svarte hull populært blitt tatt for å være dører til andre sider av universet eller tiden, men det er ingen grunn til å tro at sorte hull er noe annet enn en singularitet av gravitasjon. Har aldri sett Event Harizon. Kva er det? Verdt å sjå? Eg har trua på stringteori og at i framtiden vil vi kunne bruke det. Reise i tid går vel også ann, men berre framover:) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Event Horizon er en science fiction-/skrekkfilm. Noe av plottet bygger på at det skal være mulig å hoppe kjapt mellom to punkter i universet. En av karakterene bruker akkurat det samme eksempelet som du gjør for å beskrive det. Etter min bedømmelse er det en god film. http://www.imdb.com/title/tt0119081/ Som en digresjon kan jeg jo nevne at i teorien har antimaterie negativ energi og beveger seg derfor bakover i tid, men det hjelper jo ikke oss som består av normal materie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå