Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HTCPetter: Apple-produkter koster mer fordi man har fokusert på kvalitet i hele produktet, ikke bare i den rekken med specs som nybegynnere og spesifikasjonsnerder ser på.

Min Macbook air har god skjerm, bra tastatur og fantastisk touchpad. Batteritiden i faktisk bruk er på sju timer etter 1,5 år med tung bruk. Det er de specsene som teller. MHz, GB og alt det andre er underordnet, så lenge de er bra nok.

I tillegg appellerer Apple til en kjøpesterk kundegruppe (stort sett eldre folk enn her inne f.eks) som har råd til å betale litt ekstra. Om jeg f.eks hadde hatt to identiske maskiner foran meg, der den eneste forskjellen hadde vært Apple-touchpad på den ene og standard PC-touchpad på den andre hadde jeg glatt betalt et par tusen ekstra for den med Apple-paden. Som nerd bruker jeg maskina mi såpass mye at det er verdt det.

(For ordens skyld; jeg er programmerer og Siving i data, og 50% av de jeg gikk ut sammen med fra NTNU brukte og bruker Mac fordi vi trenger bra verktøy og er villige til å betale for det. Resten bruker stort sett Thinkpads som koster like mye eller mer ift Macbooks).

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er riktig, men det gjør også Dell, Hewlett-Packard, IBM, Lenovo, Motorola, Nintendo, Nokia, Sony og Toshiba. Det blir ikke mange selskaper igjen hvis du skal boikotte alle som benytter seg av Foxconn.

Apple prøver i det minste å rydde opp på Foxconn.

Korrekt.

Apple blir uthengt som verstingen på barnearbeid, men de fleste (alle?) konkurrentene gjør akkurat det samme.

Apple-maskiner koster mer enn Acer Aspire, hvis du sammenligner to likt spesifiserte maskiner med samme minne og prosessor.

Men eplet er bedre skrudd sammen, og består av aluminium i stedet for plast.

I tillegg får du en glimrende touchpad, som er større enn på billige laptoper, og har flere funksjoner.

Har man prøvd det, blir man avhengig.

Jeg savner ikke musetaster under touchpaden. Eple-metoden er mye mer ergonomisk.

Jeg høyreklikker og scroller med to fingre, og for å velge et ikon eller en tekst, kan jeg velge mellom å "tappe", eller å faktisk trykke ned touchpaden så den avgir et klikk.

Jeg syns touchpadeni seg selv er god nok grunn til å velge eple.

Tastaturet har en annen layout enn en vanlig laptop.

Egne taster for volum, lysstyrke, bakgrunnsbelysning i tastene(!), eject CD, og navigasjon i film.

Mye nyttigere enn de tastene som andre maskiner har, som SysRq eller Scroll Lock.

Jeg syns min MacBook Pro er mye mer ergonomisk i bruk enn andre laptoper jeg har.

Den er lett, solid, har godt batteri og godt brukergrensesnitt.

Jeg har opplevd enkelte bugs i operativsystemet, men ikke like mange eller alvorlige som på Windows 7.

Hvis du trodde at alle som kjøper Mac har fått dårlige råd av "den populære jenta i klassen", har du neppe testet en Mac.

Den har mange fortrinn fremfor en PC.

Valg av laptop må være et valg man tar utifra egne behov.

Mac passer utmerket for meg, men ikke nødvendigvis for alle.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Sorry for dette. Men vil bare endre livssynet til folk innen teknologi. Er ikke mange som har åpna øya og skjønt at Apple ikke er noe positivt i det hele tatt.
Anbefaler deg å lese om saken før du kommer med slike utsagn. At laptoper har en brukelig touchpad og bra form er noe nytt. For bare noen år tilbake var Apple de eneste som lagde bra laptoper.
Jeg lurer på hva folk skal med mac? Er ikke de eneste som kjøper mac enten de som ikke noe peil på datamaskiner og tror at det som ser best ut, funker best. Eller så er det bare tenåringer som fikk beskjed av den "populære jenta på skolen" at apple er best og sånn blir det bare?
Er det noe galt med å ikke ha peil på data? Jeg møter tonnevis med intelligente mennesker hver dag som klarer seg fint uten å kunne mye om data. For dem er det veldig mye å like i Macer. De aller fleste kan ikke så alt for mye om data. Er faktisk utrolig sjelden jeg snakker med noen jeg kan forklare en datasak til uten å måtte dumme ned språket. Sånn er det for alle felt. Jeg vil ikke høre masse avansert bilsnakk fra selgeren om jeg skal kjøpe ny bil. Det skjønner jeg meg ikke på uansett.

Samtidig så liker jeg at ting ser fint ut. Jeg vil ha et tastatur som jeg liker å skrive på, en touchpad som ikke irriterer, god skjerm og en kasse som ser bra ut og fungerer bra. Apple skjønner dette.

Det neste eksemplet ditt var tenåringer som prøver å imponere venninnene sine. Burde ikke ta deg på alvor, men føler jeg burde minne om hvor dyre Macer er.

Hvis du ser på de ekte specsa til Apple-produkter og sammenligner dem med andre merker med samme specs ser du at Apple produkter koster mye pga. motefaktor.

Forøvrig passer de også på at det er bra hardware, fremfor at alle nummerene er høye. Noe som ingen andre PC-sammensettere gjør, og er litt vanskelig når man setter sammen sin egen PC som en vanlig konsumer.

Selvfølgelig finnes det andre som gjør dette. Lenovo og System76 for eksempel. Men dette er vanskelig for konsumere å sjekke eller lese seg opp på.

Skal vi ta en test? Kan du si meg hvilken av disse to som gir deg mest for pengene, og hvorfor? Er en ganske vesentlig forskjell på dem som gjør den ene veldig mye svakere.

Det at mac er best på film og musikk er bare sprøyt. Du finner bedre og mer stabile programmer til Windows.
Det er for det meste de samme programmene det er snakk om her, hvor Mac versjonen er utviklet met et spesifikt oppsett i fokus. Uansett åssen du ser på det vil disse programmene kjøre best under Mac. Samtidig har også Macer den fine meny-baren sin som har en søke funksjon som gjør det veldig lett å finne frem til ting. Når det kommer til encoding så er det offisiell Mac støtte av mange CLI programmer som x264, mkvtoolnix og ogg vorbis, som ikke finnes til Windows.

Og dessuten er det mange som bryr seg om sikkerhet og stabilitet. Og på disse frontene er nok Apple lenger fremme. Men igjen, årevis bak den åpne verden.

Lenke til kommentar
Og dessuten er det mange som bryr seg om sikkerhet og stabilitet. Og på disse frontene er nok Apple lenger fremme. Men igjen, årevis bak den åpne verden.

Jeg har Windows 7 på iMacen min, og det er mer stabilt en Lion (min erfaring).

Lenke til kommentar

Begge to er veldig gode operativsystemer, og Apple er tydeligvis flinke til å lage drivere til Windows. Om jeg skulle hatt en Windowslaptop nå ville jeg seriøst vurdert en Mac. Det eller Thinkpad.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke personlig brukt OSX siden noen versjoner siden, men det virker som det er blitt litt bloatete. Men uavhengig av hvor ofte Finder kræsjer vs Explorer kræsjer, så tenkte jeg mer på at Windows er veldig dårlig til å vedlike holde seg selv, og blir tregere og tregere etter som tiden går.

Men det hjelper vel lite om Mac applikasjoner kræsjer stadig vekk. Tror det er Snow Leopard som er det nyeste jeg har. Jeg har ikke lagt merke til at ting kræsjer eller henger seg opp. Jeg bytter vekk fra Mac OS på Macer så straks jeg får dem siden Mac OS sin GUI einer seg veldig dårlig til mine formål. Samtidig er terminal-emulatoren veldig irriterende.

Endret av Sekai-ichi
Lenke til kommentar

Begge to er veldig gode operativsystemer, og Apple er tydeligvis flinke til å lage drivere til Windows. Om jeg skulle hatt en Windowslaptop nå ville jeg seriøst vurdert en Mac. Det eller Thinkpad.

Apple driter i windows, men windows har fine drivere til hardwaren som mac kjører på, siden det er gamle saker som oftest,

edit: du kan i tilleg installere osx på en vanlig pc.. så med andre ord betaler man dobbel pris for designet.. greit med en laptop, men kjøper man en stasjonær mac, så er man bare..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Apple driter i widows, men windows har fine drivere til hardwaren som mac kjører på, siden det er gamle saker som oftest,

Gjør samme jobben det. Jeg vil mye heller ha litt eldre hardware med stabile drivere enn cutting edge med drivere som virker 98%.

Min eneste maskin er i dag en 1,86mhz c2d med 4gb ram, og jeg kan helt ærlig si at jeg ikke har noe behov for mer kraft. Men så spiller jeg jo heller ikke på annet enn xbox. Spiller man på pc kan man glemme å kjøpe mac.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Mac er en ferdigpc, eller ferdigmac som det da blir. Ferdigpcer er hele pcer som er satt sammen slik at de som ikke har peiling på pc slepper å gjøre det. Vanligvis kan man spare mye på dette, i stede for å kjøpe pcen i deler. Men det kommer helt an på merket. Apple legger på flere tusenlapper i denne "motefaktoren", og det er det pc gutta ikke liker.

Jeg sier ikke at Mac er dårlig, jeg sier bare at det er mye dyrere enn det burde være.

Lenke til kommentar
Apple driter i widows, men windows har fine drivere til hardwaren som mac kjører på, siden det er gamle saker som oftest

Windows har ingen package manager, heller ingen systemer i plass for å lete etter drivere. Mac hardware funker dårlig med Windows med mindre man bruker Bootcamp til å installere, hvor den også legger med driverene du trenger. Og Mac hardware pleier å bli oppdatert 2 ganger i året.

Lenke til kommentar

Mac er en ferdigpc, eller ferdigmac som det da blir. Ferdigpcer er hele pcer som er satt sammen slik at de som ikke har peiling på pc slepper å gjøre det. Vanligvis kan man spare mye på dette, i stede for å kjøpe pcen i deler. Men det kommer helt an på merket. Apple legger på flere tusenlapper i denne "motefaktoren", og det er det pc gutta ikke liker.

Jeg sier ikke at Mac er dårlig, jeg sier bare at det er mye dyrere enn det burde være.

Jeg vet ikke hvor lenge du har holdt på med dette, men for min egen del ble jeg lei etter 10-15 år med selvbygg. Nå betaler jeg gladelig "macskatten" for å få noe jeg vet er satt skikkelig sammen og der noen har brydd seg om det som ikke går på "harde specs" også. Om PC er hobby ser jeg helt klart at Mac blir feil - det er jo ingenting å fikle med. For min del vil jeg ha et verktøy jeg kan programmere på, og da passer en Macbook meg perfekt.

Det går ikke bare på peiling, men også på interesse og vilje.

Når det gjelder påstanden om at "Mac er dyrt" er det ikke nødvendigvis helt sant. Apple lager ingen billigmodeller, de konkurrerer bare med toppmodellene til konkurrentene, som gjerne koster like mye som Apples produkter. Men om du skal ha en maskin til 5000 og bare bryr deg om CPU-hastighet, ram og diskstørrelse så er jo en Mac dyrere enn maskiner med tilsvarende specs, det er sant.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

HTCPetter: En Mac gjør da akkurat det samme som en hvilken som helst maskin (med unntak av spill)? Du kan redigere bilder, video, lage musikk, surfe på internett, sjekke e-post, se på video, høre på musikk?

Så at en person kjøper Mac, gjør de automatisk "dumme", med at de ikke har peiling, eller at det som ser best ut fungerer best, eller den såkalte motefaktoren du snakker om? Det finnes faktisk mange IT-proffesjonelle som bruker Mac, har bekjente som har vært på VMWorld i København (stor konferanse og mange foredrag/kurs i VMWare), og der satt fryktelig mange med Mac.

Jeg jobber selv i en organisasjon med over 12,000 brukere, med drift av store Windows-systemer, konfigurasjon og oppsett av disse systemene, i tillegg til support. Er jeg en av de som ikke har peiling på maskinvare, tror at det som ser best ut er det som fungerer best, eller bare på grunn av motefaktoren? Jeg har bygd mine egne maskiner i snart syv år, men denne gangen ble det en Mac som bruksmaskin, kan nevne at jeg kjører dualboot med Windows, samtidig som jeg har en VMWare ESXi server med både Windows, Linux og FreeBSD i daglig bruk.

Betyr rene spesifikasjoner virkelig så mye? Optimalisering er ett nøkkelord, ved å ikke ha så mange forskjellige maskinvarekonfigurasjoner så reduserer man behovet for drivere, samtidig som samme selskap setter sammen maskinene, lager operativsystemet og kan optimalisere det.

I tillegg har du en faktor som heter byggekvalitet, du kan ikke sammenlikne en Mac med HP Pavillion, Acer Aspire og andre maskiner.

En riktig sammenlikning vil være mellom Dell Latitude, HP EliteBook, Lenovo ThinkPad W/T seriene, disse har god byggekvalitet, omtrentlig samme spesifikasjoner og ligger i samme prissjiktet.

Film og musikkredigering skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke driver med slikt.

Barnearbeid via Foxconn? Det stemmer nok det, men er det bare Apple som bruker Foxconn? Om du har så store problemer med det, så kan du i utgangspunktet ikke handle produkter som er lagd fra de, for eksempel Sony, Samsung, HP, IBM, Lenovo, Nintendo, ASUS og Microsoft (dette er bare noen av de store som bruker Foxconn). Apple er de eneste som har gått åpent ut, ved å fortelle som sine planer for å forbedre arbeidsvilkårene, og lønningene til arbeiderne.

Prøver du å lage din egen sannhet om at Apple er så elendige at du bare MÅ hate de?

Legger ved noen eksempler på tilsvarende maskiner til MacBook Pro 15 (modellen jeg valgte), er det virkelig så stor prisforskjell?:

Lenovo ThinkPad T520

Lenovo ThinkPad W520

Fujitsu Celsius H710

HP Elitebook 8560w (1)

HP Elitebook 8560w (2)

Endret av Mortis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hoho.. Man skal da virkelig ikke bruke windows sine drivere uansett. Man skal laste ned nyeste fra hk leverandøren, skjermkort leverandøren og eventuelt andre leverandører av hardwaren man har. Det windows bringer med seg er bare for at det hovedsakelig skal fungere ut av "esken", ikke for at det skal kunne yte max.

Er ganske stor motstander av iProdukter generelt, og det er aller mest pga prisen og motefaktoren.

iPad har f.eks bedre nettleseropplevelse enn min Transformer 300, men vesentlig flere muligheter med mitt androidbaserte nettbrett i forhold til apple sitt. Så vil man ha noe enkelt som funker: apple.. Vil man ha noe som kansje er litt buggete, men i mine øyne mye morsommere og lærerikt = ALT annet..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hvorfor trekker så mange iOS enhetene inn i bildet ved diskusjon av Mac? Det kjører ett helt annet operativsystem, hvor man kan forandre på det meste man ønsker.

iOS (operativsystem for mobile enheter) og OS X (operativsystem for personlige datamaskiner) er ikke det samme.

At man skal hente drivere fra leverandøren av de forskjellige komponentene, hvor mange gjør virkelig det når de kjøper en maskin? Det er stort sett de spesielt interesserte i maskinvare, som mange av oss her i data-delen av forumet, dette er ikke noe Ola Nordmann gjør. Han er opptatt av at maskinen fungerer godt, uten at han skal behøve å holde på i flere timer selv, ved å oppdatere f.eks drivere.

Endret av Mortis
Lenke til kommentar

hoho.. Man skal da virkelig ikke bruke windows sine drivere uansett. Man skal laste ned nyeste fra hk leverandøren, skjermkort leverandøren og eventuelt andre leverandører av hardwaren man har. Det windows bringer med seg er bare for at det hovedsakelig skal fungere ut av "esken", ikke for at det skal kunne yte max.

Er ganske stor motstander av iProdukter generelt, og det er aller mest pga prisen og motefaktoren.

iPad har f.eks bedre nettleseropplevelse enn min Transformer 300, men vesentlig flere muligheter med mitt androidbaserte nettbrett i forhold til apple sitt. Så vil man ha noe enkelt som funker: apple.. Vil man ha noe som kansje er litt buggete, men i mine øyne mye morsommere og lærerikt = ALT annet..

Ang. drivere: Det er klart man laster ned nyeste. Men modne produkter har gjerne modne drivere, nye hardware har oftere driverproblemer.

Og ang. enkelt vs. morsomt og lærerikt så forstår jeg godt hva du mener. Jeg anser ikke data i seg selv lenger som en hobby, det er programmeringen som er interessant. Da vil jeg ikke forholde meg til datamaskinen min mer enn jeg må for å få gjort det jeg vil, ergo kjører jeg Mac. Det samme med telefon; jeg driter i hvor mye jeg får endre så lenge den virker, så jeg har iPhone. Tablet har jeg aldri sett poenget med (har hatt fem-seks stykker, både Android og iPad, men har solgt alle sammen).

Lenke til kommentar

Jeg bruker tablet stadig vekk. Det er kjempenyttig. Jeg ser dog ikke poenget med smart-phones =P

Dette er noe Windows brukere ikke har opplevd enda, så de skjønner det ikke. Forsåvidt ikke Mac brukere heller, men det trengs ikke like mye der siden det meste av det du trenger kommer stock. Altså det med drivere.

I de fleste operativ system, altså, 99% av Linux distroer, Solaris, PC-BSD, FreeBSD og til og med (hypotetisk =P) GNU for å nevne noen, så trenger man aldri å installere drivere. Eller dependencies. Altså, selvfølgelig må man jo det, men ikke manuelt. Det bare skjer, sånn som det bør være.

Når jeg bytter grafikkkort så vil jeg ikke gå til Nvidia sin side for å finne nyeste driver. OSet bør skjønne hva den snakker med, og finne meg de riktige driverne automatisk. Samme med om jeg vil ha et program som trenger en spesiell framework, et dokument med en spesiell font, eller en video fil med en rar codec.

Når du er skjemmet bort med at alt bare funker (For eksempel har jeg en utrolig fin extention til Gnome som gjør slik at når jeg søker etter et program i vindu-oversikten, så selv om jeg ikke har programmet så kommer det opp. Om jeg så trykker enter så blir programmet lastet ned og kjørt, uten at jeg ba package manageren min å gjøre noe manuelt) så er det ekstra irriterende når hardwaren ikke "bare funker".

Dessuten har jo ikke Windows SSH eller Vim, så dere er jo ikke riktig folk å skryte av at det er den ideele platformen for "ekte" jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lyst på iMac, men bør jeg kjøpe det siden jeg kjøpte en macbook air til femten tusen kroner for en måned siden? Eller vente i noen år?

Jeg lurer på hva folk skal med mac? Er ikke de eneste som kjøper mac enten de som ikke noe peil på datamaskiner og tror at det som ser best ut, funker best. Eller så er det bare tenåringer som fikk beskjed av den "populære jenta på skolen" at apple er best og sånn blir det bare? Hvis du ser på de ekte specsa til Apple-produkter og sammenligner dem med andre merker med samme specs ser du at Apple produkter koster mye pga. motefaktor. Det at mac er best på film og musikk er bare sprøyt. Du finner bedre og mer stabile programmer til Windows. Produserer selv technomusikk og redigerer filmer på ei gammal laptop og det går unna. "Det er ikke gull alt som glimrer". I tillegg driver Apple med barnearbeid via Foxconn. Det er tilogmed dokumentert at de tjener noen få kroner om dagen og jobber på tolv timer skift å får bare en liten kaffepause. Så hvorfor da kjøpe Appleprodukter. Sorry for dette. Men vil bare endre livssynet til folk innen teknologi. Er ikke mange som har åpna øya og skjønt at Apple ikke er noe positivt i det hele tatt.

Är du helt allvarlig med denna post eller trollar du bara? Nu är jag jag nära att ge dig en massa märkliga namn, men så lågt skall jag inte gå. Jag kan sätta en årslön på att du har någonting hemma eller kanske på dig som är tillverkat under precis samma premisser som det du beskrev. Skall alla i hela världen bojkotta dig alltså? Sitter du och skriver på en modern datamaskin så har du precis samma sak under skalet som Apple har. Men det går kanske bra då det är du som har det, det kanske bara är fel när alla andra gör det.

Lenke til kommentar

Dere gjør det så vanskelig.

Liker man hvordan er Mac fungerer, så kjøper man det.

Liker man Windows, så kjøper man det.

Nuff said.

Om du skal ha en laptop er det stort sett mer effort, uten at man sparer penger å velge bort en OEM Windows. Om du skal ha en Apple laptop er det jo nesten helt umulig uten en OEM Mac OS =P Det er jo ganske mange som kjører andre operativ system enn Mac og Windows på laptopene sine. For oss er det et litt vanskeligere valg. Macer er jo litt extra dyre, men samtidig er det også litt extra praktiske.

Burde vel nevne at min neste PC antagelig blir en ikke-apple Ultrabook. Mest sannsynlig Lenovo, siden de har gjort PCene sine skikkelig sexy i det siste.

Det med Vim og SSH var ikke en helt alvorlig kommentar =P Det finnes jo Putty og den slags til Windows og. Og det er utrolig mange som foretrekker IDEer over Vim/Emacs/Red. Visual Studio er kjempe kjekt. Mye bedre enn XCode synes jeg. Men så er ikke alt man bruker en text editor til koding heller da. Om jeg måtte vente på at Visual Studio skulle starte opp hver gang jeg skal skrive noe hadde jeg blitt gal =P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...