Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

HIV/AIDS Skolen.


wizhl

Anbefalte innlegg

-hvordan får du HIV/AIDS ( går det an og få det selv om du ikke blir smittet?

-Er det farlig? har vi medesiner mot det?

-på hvilke måter kan man bli smittet? (blod , sæd)

 

Og en ting til- Vi så på film på skolen i dag også snudde jeg meg så var det en i klassen som satt og runka... jeg spurte hva faen er det du driver med også lo jeg.

 

men senere bestemte han seg for og gnu honda si i trynet mitt (haha)

det var ikke direkte sæd men han har sikkert vert borti det. også har jeg hørt at det er farlig og få i øyet, er det sant?

 

Jeg kødder ikke nå. han bryr seg lite om hva han gjør enda hele (10 trinn) så på film.

 

så er det noe farlig ? og få det i øyet?

 

hører rart ut men det er sant...

 

takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikkje blir smittet kan du per definisjon ikke få det heller, sidan ein faktisk må vere i kontakt med sjukdommen for å få den..

ja, hiv/aids er farlig, ein kan ikkje kurere sjukdommen, men det finst medisinar som kan utsettje sjukdomsforløpet.

 

sæd er ikkje direkte farlig å få i øyet foruten om at det svir voldsomt,

Lenke til kommentar

Har han HIV da? Hvis han ikke har det vil du nok ikke få det. Men hvis du tenker på sæd generelt så vil jeg ikke tro at det er mer farlig enn å få f.eks. vann eller melk i øyet ditt.

 

mest sansynelig har han ikke det, har ingen anelse :o ganske sikker på at han ikke har hatt sex!

men hvordan får du HIV/AIDS ? egentlig? og er det farlig i norge?

 

Om du ikkje blir smittet kan du per definisjon ikke få det heller, sidan ein faktisk må vere i kontakt med sjukdommen for å få den..

ja, hiv/aids er farlig, ein kan ikkje kurere sjukdommen, men det finst medisinar som kan utsettje sjukdomsforløpet.

 

sæd er ikkje direkte farlig å få i øyet foruten om at det svir voldsomt,

 

men har hørt at du kan bli smittet gjennom øyet

Lenke til kommentar

HIV smittar hovudsakleg på tre måtar, seksuelt, fra mor til barn i svangerskapet og ved blod som blir ført inn i kroppen, fortrinnsvis via en sprøyte eller blodoverføring.

 

smitte gjennom øyet er teoretisk mogleg men ekstremt usannsynleg.

Lenke til kommentar

mest sansynelig har han ikke det, har ingen anelse :o ganske sikker på at han ikke har hatt sex!

men hvordan får du HIV/AIDS ? egentlig? og er det farlig i norge?

 

Han må da ha hatt ubeskyttet sex med en som har HIV, men du sier selv at han ikke har hatt det, så kan vi stryke den muligheten fra lista. Eller så har han hatt sex, men det er en veldig liten sannsynlighet for at han skal ha hatt sex med en som har HIV, med mindre han betalte en hore.

 

Ja det er like farlig i Norge som i Sverige, USA eller Nigeria. Men det er ikke like utbredt i Norge som i Nigeria for eksempel. Og du kan bare slappe av, det er en ufattelig liten sjanse for at du har fått HIV. Men du kan alltids teste deg hvis du er redd for at du har fått HIV.

Lenke til kommentar

mest sansynelig har han ikke det, har ingen anelse :o ganske sikker på at han ikke har hatt sex!

men hvordan får du HIV/AIDS ? egentlig? og er det farlig i norge?

 

Han må da ha hatt ubeskyttet sex med en som har HIV, men du sier selv at han ikke har hatt det, så kan vi stryke den muligheten fra lista. Eller så har han hatt sex, men det er en veldig liten sannsynlighet for at han skal ha hatt sex med en som har HIV, med mindre han betalte en hore.

 

Ja det er like farlig i Norge som i Sverige, USA eller Nigeria. Men det er ikke like utbredt i Norge som i Nigeria for eksempel. Og du kan bare slappe av, det er en ufattelig liten sjanse for at du har fått HIV. Men du kan alltids teste deg hvis du er redd for at du har fått HIV.

 

er ikke akoratt så veldig redd for det! jeg tror ikke han kom så langt at han sæda, og jeg vet ikke om hvor mye som skal til jeg for og bli smitta jeg! tror ikke det er noe fare.

 

men takk for svar :)

Lenke til kommentar

Selv om du har sex med en som er HIVpositiv så er det liten sjanse for at man blir smittet. F.eks som kvinne så må man f.eks ''revne'' litt nedentil (kan fort skje ,og er i seg selv ikke farlig i utgangspunktet) og fremdeles så er det ikke sikkert at man får det.

 

Forresten så er det visst slik at en viss prosent av befolkningen er immun mot viruset. Jeg for min del ville ikke satset på det, for å si det sånn..

Lenke til kommentar

Selv om du har sex med en som er HIVpositiv så er det liten sjanse for at man blir smittet. F.eks som kvinne så må man f.eks ''revne'' litt nedentil (kan fort skje ,og er i seg selv ikke farlig i utgangspunktet) og fremdeles så er det ikke sikkert at man får det.

 

Forresten så er det visst slik at en viss prosent av befolkningen er immun mot viruset. Jeg for min del ville ikke satset på det, for å si det sånn..

 

går det ikke ann og ta en test om og finne ut det? eller må du bare hoppe i det og prøve og få det :p ..

 

men den medesinen er det sånn at du kan leve helt vanelig bare du går på de tablettene som holder HIV/AIDS nede?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var i oslo i dag og like ved operaen så lå det et "basseng" med sprøyter :hrm: jeg så jo ikke hvor jeg tråkket så jeg tråkka oppi nesten alle.... jeg tror ikke det kom noe igjennom skoen min, ikke som jeg merket :O

 

men her er spørsmålet: tar narkomanene med sprøyte spissen? siden jeg la merke til at de fleste sprøytene ikke hadde en spiss (var rundt 20-30 sprøyter der )

 

jeg fikk helt panikk når jeg så hva jeg sto på! var jævelig redd (har hørt jævelig mye om at du skal passe deg for sånne spisser)

 

tror dere at jeg tråkket på en spiss? hadde jeg merket det da?

 

Det er faen meg ikke bra og lese forum der jeg har lest det og har blitt så jævelig redd for det. og etter jeg leste det sa jeg til meg selv at jeg faen ikke skulle tråkke på en sprøyte spiss...

(Og nei var ikke for og se på justin bieber.

Endret av wizhl
Lenke til kommentar

Jeg tror du hadde merka det om du tråkka på ei sprøyte, og nåla gikk gjennom skosålen.

 

HIV er viruset.

Det ødelegger immunforsvaret til pasienten. Du dør ikke av HIV, men av andre, såkalte oppertunistiske sykdommer som "slår til" når immunforsvaret ditt er svekket.

 

Når immunforsvaret er svekket kraftig, kalles det AIDS.

De fleste som har HIV i Norge får medisiner som undertrykker HIV-viruset. Dermed får det aldri gå så langt at man kan kalle det AIDS.

 

Folk som har HIV må ta en cocktail av forskjellige medisiner resten av livet, for å unngå at det utvikler seg til AIDS.

Noen av pillene bekjemper HIV, andre bekjemper faktisk bivirkningene av de førstnevnte pillene.

 

HIV-viruset er utrolig flink til å mutere, og det finnes mange typer.

Noen HIV-virus er immun mot medisinen, og dermed kan ikke pillene hindre at du utvikler AIDS.

Nye medisiner utvikles hele tiden, men viruset har et forsprang.

 

Folk med HIV kan leve et tilnærmet normalt liv, og lever ikke merkbart kortere enn gjennomsnittet, dersom de får medisin.

Men pillene kan ha endel bivirkninger.

 

Folk med HIV er ikke farlige å kysse, klemme eller håndhilse.

HIV er veldig lite smittsomt. Man må utveksle kroppsvæsker for å bli smittet.

Det skjer ved samleie, eller folk som er dumme nok til å bruke samme sprøytespiss som kompisen.

Homoseksuelle er spesiellt utsatt, for de har gjerne analsex uten kondom.

Analsex er spesiellt farlig, fordi anus (rompehullet) ikke er beregnet på sex.

Det vil uunngåelig oppstå rifter som blør litt, selv om det ikke nødvendigvis synes.

Dermed kan viruset lett smitte begge veier.

 

Fastlegen kan ta HIV-test.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...