preb1en Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 Hei, idag kjøpte jeg et par øl på butikken og hadde med meg en kompis som er under 18, når jeg skulle betale gikk han ut, og da ble damen i kassen mistenksom og spurte om han hadde legg, da svarte jeg at han var under 18 men at det var jeg som skulle ha ølet. Når vi dro så vi butikksjefen sto å så på oss og er derfor litt bekymret for at jeg skal bli anmeldt for å ha kjøpt alkohol til mindreårige når jeg ikke har gjort det. Hvordan er det slik fungerer? må de ha stoppet meg da, eller kan jeg risikere å få et brev fra politiet i posten? Lenke til kommentar
Hoywin Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 ingen fare, er ikkje ulovlig å ikkje kjøpe alkohol til mindreårige, og en mistanke frå butikksjef er ikkje nok som bevis. Lenke til kommentar
preb1en Skrevet 16. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2012 jaok, så han må ha sett at jeg ga drikken for at han har noe grunnlag i det heletatt? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 Den som selger skal nekte salget dersom det er tvil om kjøparen er gammal nok eller dersom det er mistanke om langing. I utganspunktet skulle du ikkje fått kjøpt (vinmonopolet er mykje strengare på dette). Du kan bli anmeldt av butikksjefen men alt som vil skje er då at politiet vil etterforske saka, straff blir berre aktuelt dersom politiet kan bevise at du har kjøpt alkohol til mindreårige. Du kan bli anmeldt for forholdet av kven som helst og når som helst, det er ikkje slik at berre fordi du har fått fullført handelen så har du sluppet unna. Det kan derfor være lurt å i framtida handle alkohol utan å ha med mindreårige (eller personer som er under aldersgrensa). Du vil kunne få samme problemet dersom du som 20 åring tar med deg ein 18 åring på polet der du kjøper brennevin og 18 åringen kjøper berre vin. Dersom vinmonopolet er i tvil om brennevinen blir kjøpt til deg eller 18 åringen så vil dei nekte salget av brennevin. 1 Lenke til kommentar
preb1en Skrevet 16. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2012 Hvilke data bruker de da på å anmelde? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 ingen fare, er ikkje ulovlig å ikkje kjøpe alkohol til mindreårige, og en mistanke frå butikksjef er ikkje nok som bevis. Har du hjemmel for den påstanden?? Alkoholloven §8-8: «§ 8-8. Ulovlig kjøp Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år. » 1 Lenke til kommentar
Hoywin Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 legg merke til at det er ein dobbel ikkje i setninga 4 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 Gi barna alkohol før idretten kommer og tar dem. Alkohol og mindreårige er en kinkig sak. De får tak i det de vil uansett. 5 Lenke til kommentar
preb1en Skrevet 17. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2012 Hvilken type etterforskning blir gjort? Og igjen, hvilke data kan butikken bruke på å event. Anmelde meg? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Vitneavhør av deg, den mindreårige, butikkpersonell. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Og så sier OP at han kjøpte til seg selv. Hva skal de gjøre da? Retarded å bruke ressurser på tull som dette. Idiotisk at man kan nektes å kjøpe alkohol fordi man har med seg en person under 18. Hvis man skal kjøpe til mindreårige uansett går det ann å bruke hodet å dra alene å kjøpe for å så gi det til de mindreårige en annen plass. Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Politiet vil aldri i verden bruke ressurser på dette, det er påstand mot påstand. Det eneste som kan skje helt realistisk er at de stoppe deg i kassa og sier du ikke får lov til å kjøpe alkohol fordi de misstenker at du skal gi den til mindreårige (dette har de lov til). Lenke til kommentar
fenele Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Politiet vil aldri i verden bruke ressurser på dette, det er påstand mot påstand. Det eneste som kan skje helt realistisk er at de stoppe deg i kassa og sier du ikke får lov til å kjøpe alkohol fordi de misstenker at du skal gi den til mindreårige (dette har de lov til). Jeg ser ikke hvorfor de vil gjøre det. Bare å dra på en annen butikk, han og/eller den mindreårige får uansett kjøpt alkohol. De eneste som taper noe er butikken. Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Politiet vil aldri i verden bruke ressurser på dette, det er påstand mot påstand. Det eneste som kan skje helt realistisk er at de stoppe deg i kassa og sier du ikke får lov til å kjøpe alkohol fordi de misstenker at du skal gi den til mindreårige (dette har de lov til). Jeg ser ikke hvorfor de vil gjøre det. Bare å dra på en annen butikk, han og/eller den mindreårige får uansett kjøpt alkohol. De eneste som taper noe er butikken. Fordi det er ulovlig. Jeg tror heller ikke det skjer så ofte, men butikken har lov til å gjøre det. Siden butikken har lov, vil jeg også anta at det skjer med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Politiet vil aldri i verden bruke ressurser på dette, det er påstand mot påstand. Det eneste som kan skje helt realistisk er at de stoppe deg i kassa og sier du ikke får lov til å kjøpe alkohol fordi de misstenker at du skal gi den til mindreårige (dette har de lov til). Jeg ser ikke hvorfor de vil gjøre det. Bare å dra på en annen butikk, han og/eller den mindreårige får uansett kjøpt alkohol. De eneste som taper noe er butikken. Fordi det er ulovlig. Jeg tror heller ikke det skjer så ofte, men butikken har lov til å gjøre det. Siden butikken har lov, vil jeg også anta at det skjer med jevne mellomrom. Hvis butikken har mistanke om at alkoholen går til mindreårige har de ikke lov til å selge. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 (endret) Jeg ser ikke hvorfor de vil gjøre det. Bare å dra på en annen butikk, han og/eller den mindreårige får uansett kjøpt alkohol. De eneste som taper noe er butikken. En butikk som bryter alkoholloven kan tape langt, langt mer enn den lille fortjenesten de kan få ved å selge alkohol ulovlig. Brudd på alkoholloven fra butikkens side kan føre til at butikken mister bevilgning sin til å selge alkohol (ref §1-8). En butikk som ikke lenger får lov til å selge alkohol vil miste omsetning, ikke bare på alkoholholdige varer, men også generelt siden kundene typisk vil oppsøke en annen butikk for å kjøpe alle varene sine. Det kan i ytterste konsekvens føre til konkurs for butikken. Se http://www.lovdata.no/all/nl-19890602-027.html for hele alkoholloven. Endret 17. mai 2012 av what_no2000 Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Du må passe deg nå, snart kommer kripos på døra med enveisbillett til delt celle med Breivik. Lenke til kommentar
preb1en Skrevet 17. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2012 Som de fleste nevner regner jeg på at det skal gå fint, de har som også sagt ingen beviser og har derfor ingen sak på en måte. Bare min flaks å event. Bli dømt for noe jeg ikke har gjort ! God 17. Mai til alle :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå