KroenenKarl Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 (endret) Hei. Har sett på to type bærbare pcer fra multicom. Har tatt med SSD(128gb), uten OS (har selv), 8gb ram (1333ghz) og ingen ekstra hardisk. Laptop 15" : http://www.multicom....3003-10519068-1 Laptop 17,3" : http://www.multicom....3017-10519068-1 Som dere ser er det snakk om 400kr forskjell, men har begynt å tøye grensa i budsjettet mitt ganske mye nå. Skal bruke den i programmeringstudie bachelor grad, gaming av bf3, diablo 3, wow, skyrim. Og photoshop, sony vegas og after effects. Har da tre følgende spørsmål (ja jeg har søkt på forhånd, men fant ikke noe godt svar). 1. Begge laptopene har 1920 x 1080 skjermoppløsning. Hva vil da være best for spill, 15 eller 17? Atm så føler jeg får 15" pga av at jeg må drasse den med meg til og fra skole, men vet ikke hvordan det blir med oppløsning og fps i spill. 2. Som dere ser har jeg valgt 120gb SSD for oppstart og raskere pc generelt. Jeg har dåg ikke valgt noen ekstra hardisk fordi jeg har en ekstern hardisk. Men vil det kunne funke bra nok istedet for å kjøpe en som er innebygd i pcen? Eller burde jeg kjøpe en ekstra harddisk (tar da 250gb tror jeg, med mindre dere har noen invendinger) 3. Har lest flere steder angående SSD at man ikke skal laste ned torrents osv fordi det gjør den mer sårbar osv. Burde jeg behandle SSD på en "spesiell" måte? Kan for all del skippe dette spørsmålet, vet det er dårlig formulert. Det ble en del, men håper noen av dere kan svare på dette! Tusen takk! Endret 16. mai 2012 av KroenenKarl Lenke til kommentar
thomit Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 (endret) 1. Oppløsningen er jo den samme på begge skjermene, så det er ingen forskjell i forhold til spilling - annet enn at den ene skjermen er større enn den andre. 2. En ekstern harddisk vil være like bra som en intern harddisk, i hvert fall hvis den er koblet via eSATA eller USB 3. På USB 2 vil farten bli noe strupet. Men jeg synes likevel at du kan sette inn en ekstra snurredisk i maskinen jeg. De koster ikke stort, og kan være kjekt å ha i tilfelle du ikke får med deg den eksterne disken. Jeg har selv en løsning med SSD + intern snurredisk + ekstern eSATA snurredisk. Den siste bruker jeg mest til å ta backups, den interne snurredisken brukes til å lagre filer. 3. Nedlasting vil jo innebære mye bruk av harddisken - det er vel derfor du har hørt at det ikke er så bra for SSD'er, fordi man var redd for å "bruke dem opp". Dette er ikke noe som du behøver å bekymre deg for - det vil ta årevis å "bruke opp" en SSD, selv om du laster ned noenogørten GB i døgnet, hver dag. Men hvis du er usikker, så kan du jo bare legge folderen med filer du deler, eller de du laster ned, til den eksterne disken eller til en eventuell intern snurredisk. Eller legg hele torrentklienten dit. Torrent'er har ikke behov for farten til SSD'en. Om du velger 15 eller 17 tommer, er det vel egentlig bare deg selv som kan svare på. 15 tommer er mer praktisk, 17 tommer gir deg større skjerm. Ditt valg. Jeg ville i dag ha valgt 15 tommer, + en 23-24 tommers skjerm å koble til når jeg er hjemme. Endret 16. mai 2012 av thomit 1 Lenke til kommentar
KroenenKarl Skrevet 16. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2012 (endret) Jepp har en 24" som jeg bruker nå. Altså går jeg for 15" ! Så takk for gode svar (igjen), Thomit! Endret 16. mai 2012 av KroenenKarl Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 Sitter med en Alienware M14x her, som har et GT 650M, og du kan bare glemme å kjøre BF3 på 1920x1080 med et så svakt skjermkort. 1366x768 vil gå akseptabelt, men ikke forvent mirakler så lavt heller. Heller mot 15" jeg også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå