Gå til innhold

Autofokus i video mode (5D Mark III)?

Anbefalte innlegg

For det første så er jeg HELT grønn når det gjelder video og speilrefleks, så jeg regner med at dette er et spørsmål jeg får kjapt svar på:

Når jeg skal filme eller ta opp video med mitt 5D Mark III kamera, så kan jeg ikke se at kameraet fokuserer på det jeg peker det mot automatisk. Må dette gjøres manuelt?

Hva jeg har av optikk ser dere i signaturen min hvis dette skulle ha noen betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I video-modus har du, som i mkII, kun crappy kontrastbasert AF.

Du har jo forsåvidt fått svar, men problemet ligger i at kontrasbasert AF som er det eneste som kan brukes under filming er så treg at Canon har valgt å ikke implementere kontinuerlig fokus i videomodus. Du kan imidertid trykke på en knapp for å få det til å refokusere, men du rissikerer da at lyd fra fokusmotor høres på opptaket og du vil også se hvordan fokusen leter seg frem til ny korrekt fokus. Det kan være ganske forstyrrende på opptaket og ta lang tid, helt avhengig av objektivet, lysforhold, motiv og hvor mye fokus har endret seg.

Nikon har gjort motsatt valg og gir (også treg) kontinuerlig fokus. For folk som bare vil ha et enkelt opptak og ikke er supernøye med kvalitet er det en ganske stor forbedring i brukervennlighet tross alt og noe jeg synes Canon også burde implementert. Dette spørsmålet kommer opp ganske jevnlig så det er opplagt noe som forbauser/irriterer mange.

Speilløse kameraer som NEX har bare kontrast-AF og den virker mye bedre under filmingfordi disse objektivene er designet for denne måten å fokusere på og derfor klarer det mye raskere, men for eks den første Samsung NX-modellen hadde heller ikek kontinuerlig fokus under opptak, men jeg tror alle nåværende modeller har det.

Den som eventuelt greier å få til rask og sikker kontrastbasert fokus med speilrefleksoptikk vil ha en stor fordel ved at alle gamle objektiver plutselig vil være helt kurrante også på speilløse modeller. Og videomodsu vil selvsagt også bli bedre på speilreflekser for de som fortsatt lager det. Sony har valgt en mellomløsning med halvgjennomsiktige speil i sine SLT-modeller og Nikon har fasebaserte sensor integrert på sensoren på Nikon 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...