Gå til innhold

Hvor handler man filter til en "billig" penge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan nesten ikke forvente at filtere skal være billige og samtidig gi god kvalitet.

Sjekk ut maxsaver.net - en god del billigere enn i Norge, men forvent at du må ut med minst 500,- for ett godt filter selv via denne websiden - avhengig av dimensjonen du trenger.

Hvis du uansett har lyst til å holde på litt med filtere er det en god ide å se på filterholdere fra Lee eller Cokin. Formatt leverer filtere som passer i disse holderne til en OK pris.

Lenke til kommentar

Som emnetittel sier. Jeg har lyst til å utforske filter, men har ikke lyst til å bruke tusenvis av kroner på Lee filter osv. Derfor lurer jeg på om noen har noen tips?

Jepp, jeg har et tips.

Dropp det!

Det viktigste filteret du kan ha er helt gratis, og sitter mellom øra. I denne sammenheng bruker du det til å filtrere bort setninger som; "Du må ha UV-filter" og tilsvarende setninger.

Lenke til kommentar

Det viktigste filteret du kan ha er helt gratis, og sitter mellom øra.

Lurer på hvilken drog man må ta for å kunne få bluret vann ved bruk av hodet :p

Både PL-filter og ND-filter er kjekke og ha, og trenger du ikke en filterholder samt tilpassete filter er Maxsaver en grei butikk med kurante priser, bruker de selv til filter-kjøp.

Apropos UV0-filter så er det ikke en styggedom, men må brukes med fornuft og kun i de situasjoner man har behov for det. Ville heller kjøp rene beskyttelsefilter istedenfor av høyeste kvalitet for beskyttelse av frontelementet, bruker selv disse beskyttelse-filtrene titt og ofte i utsatte miljøer.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg har et tips.

Dropp det!

Det viktigste filteret du kan ha er helt gratis, og sitter mellom øra. I denne sammenheng bruker du det til å filtrere bort setninger som; "Du må ha UV-filter" og tilsvarende setninger.

Tja, her har du tydeligvis tatt utgangspunkt i at TS kun mener UV-filter, noe jeg ikke klarer å lese utifra spørsmålet. Det er vel lite å utforske på UV-filter fronten.

Ser ikke hvordan ND og Pola filter sitter mellom øra...

Lenke til kommentar

Ja, det er en grei nyansering, Nautica. (Og egilh som skrev samtidig som meg...)

ND og PL kan i noen sammenhenger være kjekt å ha. Men med digitalkamera er vel dette omtrent de to eneste filterne man trenger. Det meste annet har man bedre kontroll på i etterbehandling.

Og de bør absolutt ikke være billige, slik trådstarter spør om. Da blir det nok mer enn lyset som blir filtrert...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Jeg annbefaler kvadratiske ND filtere med holder fremfor sirkulære, og spesielt hvis du har objektiver med fler størrelser.

Polafiltere fåes jo kun som runde til utebruk/natur etc. og her er dte størrelsen på filterene som i stor grad bestemmer prisen. Hva som er bra vet jeg ikke, men må innrømme at jeg ikke har spesielt mye godt om Cokin. Er flere jeg kjenner som ikke liker filtere samt tilbehør derfra.

Er du ute etter det beste av det beste så er Lee et merke du bør kikke litt på. Jæ**** vanskelig å få tak i grunnet stor etterspørsel, og det er kun ebay som er tingen her.

Personlig har jeg filtere og filtersatser samt adaptere fra Lee og er strålende fornøyd.

Trenger du derimot sirkulære og justerbare ND filtere så har jeg 2stk. til salgs i størrelse 82mm fra LCW. Disse kan du se nyprisene på hos fotovideo.no. Jeg har både Mark II og Ultra II.

Lenke til kommentar

Polafiltere fåes jo kun som runde til utebruk/natur etc. og her er dte størrelsen på filterene som i stor grad bestemmer prisen.

Polafilter fås ikke kun som runde skru-inn filtere. Du kan også kjøpe 100x100mm(150mm) polafilter, både linjære og sirkulære polafilter. (Sirkulært polafilter er nødvendigvis ikke det samme som ett rundt filter). Lee f.eks. lager dette.

Lenke til kommentar

Polafiltere fåes jo kun som runde til utebruk/natur etc. og her er dte størrelsen på filterene som i stor grad bestemmer prisen.

Polafilter fås ikke kun som runde skru-inn filtere. Du kan også kjøpe 100x100mm(150mm) polafilter, både linjære og sirkulære polafilter. (Sirkulært polafilter er nødvendigvis ikke det samme som ett rundt filter). Lee f.eks. lager dette.

Hvis du leser det jeg skriver, så vil du legge merke til at jeg skrev til utebruk/natur. Lee har rektangulære filtere, men disse er i følge siden dems beregnet på studiofotografering.

Lenke til kommentar

Hvis du leser det jeg skriver, så vil du legge merke til at jeg skrev til utebruk/natur. Lee har rektangulære filtere, men disse er i følge siden dems beregnet på studiofotografering.

Jeg leser hva du skriver, men da vil det i praksis gjelde alle 4x4 filtere.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg skjønte hva du mente nå...

Lenke til kommentar

Og de bør absolutt ikke være billige, slik trådstarter spør om. Da blir det nok mer enn lyset som blir filtrert...

Billig er jo relativt, et godt filter som koster over 1000.- i Norge kan man få eksakt samme merke kjøpt til langt under halve prisen på Maxsaver og være sikker på at det er originalt.

Jeg vil karakterisere det som "billig"

Lenke til kommentar

Det jeg mente var følgende: Hvis Lee sine kvadratiske 100mmx100mm Pola filtere ikke egner seg til utebruk, så vil det bety at ingen kvadratiske filtere til holder passer ute.

Det Lee faktisk skriver er følgende:

"This version is recommended for studio use, or when no filters are required in addition to the polariser."

Altså kan de fint benyttes til utebruk, men det er ikke anbefalt sålenge du skal benytte de sammen med andre filtere i tilegg. Skal du uansett stacke flere filtere sammen med polafilter, så kommer man ikke unna ett rundt 105mm filter som passer i holderen. Alt annet blir klønete og håpløst å bruke.

Lenke til kommentar

5D MkIII er jo også beregnet for studiobruk, men du bruker det vel ute også :)

Lenke til kommentar

Det jeg mente var følgende: Hvis Lee sine kvadratiske 100mmx100mm Pola filtere ikke egner seg til utebruk, så vil det bety at ingen kvadratiske filtere til holder passer ute.

Det Lee faktisk skriver er følgende:

"This version is recommended for studio use, or when no filters are required in addition to the polariser."

Altså kan de fint benyttes til utebruk, men det er ikke anbefalt sålenge du skal benytte de sammen med andre filtere i tilegg. Skal du uansett stacke flere filtere sammen med polafilter, så kommer man ikke unna ett rundt 105mm filter som passer i holderen. Alt annet blir klønete og håpløst å bruke.

Ja... det stemmer det....

5D MkIII er jo også beregnet for studiobruk, men du bruker det vel ute også :)

Javel... Hvem er det som sier at MK III i utgangspuktet er beregnet for studiobruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...