Gå til innhold

[Løst] Intel i5 3570k - Kjøpe ny vifte, eller bruke stocken?

Anbefalte innlegg

Hallo, kjære lesere :p Jeg har tenkt å kjøpe pc, men jeg er litt usikker på om stock vifta fungerer fint, eller om den er så dårlig som alle sier. Jeg har hørt mange si at i7 stock vifta er dritt, men ikke like mange som sier at i 5 vifta er like dårlig, er dette sant? Jeg skulle gjerne likt å høre deres mening på dette. Jeg har ganske lite budsjett, men hvis det er vært det, så slenger jeg gjerne på en phanteks/noctua...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo, kjære lesere :p Jeg har tenkt å kjøpe pc, men jeg er litt usikker på om stock vifta fungerer fint, eller om den er så dårlig som alle sier. Jeg har hørt mange si at i7 stock vifta er dritt, men ikke like mange som sier at i 5 vifta er like dårlig, er dette sant? Jeg skulle gjerne likt å høre deres mening på dette. Jeg har ganske lite budsjett, men hvis det er vært det, så slenger jeg gjerne på en phanteks/noctua...

Kjør stock du, den holder. Bare sørg for god ventilasjon og ta deg god tid til å legge alle kabler pent å ryddig. Tenk på at luften bør sirkulere med så få hindringer som mulig. Ingen kjølere som funker, og det er badstue inni kassa. :)

Lenke til kommentar

Stock kjøleren klarer å takle temperaturen med stock clocks men det er mye bedre med en annen kjøler - selv en dålig kjøler er bedre enn stock fra intel. Men du kan bare glemme å overklokke CPUen dersom du skal bruke stock kjøleren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann.

Anbefaler deg en 3rd parts kjøler pga støynivå og kjøling

Her har du den får best ytelse pr krone :)

Koster ikke allverden heller ;)

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Haha, akkurat den jeg skikket på selv :)

Vil jeg med den eventuelt ha en sjanse å over klokke den om et lite år?

Kjør stock du, den holder. Bare sørg for god ventilasjon og ta deg god tid til å legge alle kabler pent å ryddig. Tenk på at luften bør sirkulere med så få hindringer som mulig. Ingen kjølere som funker, og det er badstue inni kassa. :)

Jeg går for Corsair 500R, den har jo gode kabel løsninger. Det følger vel også med 3 eller 4 vifter til den(correct me if im wrong). Jeg kjøper ingen ekstra vifter, jeg regner med det holder?

Lenke til kommentar

Den kjøleren kan du klokke langt på :)

Men ikke alltid det kommer av å ha en god kjøling av CPU viss du har dårlig luftgjennomstrømning.

Ok, så da går jeg sikker for den CPU viften, jeg tenker å overklokke både cpu og skjermkortet, ikke at jeg kommer til å overklokke det så mye, men ihvertfall lit.

Takk!

Lenke til kommentar

Men ikke alltid det kommer av å ha en god kjøling av CPU viss du har dårlig luftgjennomstrømning.

Klokke langt med den kjøleren og i5 3570K? Tror nok ikke det. Han må nok investere i H100 dersom kan skal sikte på veldig høye frekvenser.

Lenke til kommentar

Klokke langt med den kjøleren og i5 3570K? Tror nok ikke det. Han må nok investere i H100 dersom kan skal sikte på veldig høye frekvenser.

Jeg har jo selfølgelig ikke tenkt å klokke den opp til 4,5 ghz eller noe i nærheten av det. Jeg tenker mer å gjerne å klokke den opp 0,4 eller noe lignende.. Da er vell Master Cooleren nokk?

Lenke til kommentar

Jeg har jo selfølgelig ikke tenkt å klokke den opp til 4,5 ghz eller noe i nærheten av det. Jeg tenker mer å gjerne å klokke den opp 0,4 eller noe lignende.. Da er vell Master Cooleren nokk?

Ja, du trenger sikkert ikke øke spenningen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

For en som ikke har tenkt til å klokke all verden er Ivy et bedre valg enn Sandy, og med kjøleren som blir nevnt her i tråden kan TS leke seg med overklokking uten å være bekymret for for høye temperaturer.

-Deluze

Ivy er uansett 10% bedre enn Sandy hvorav den også har PCIe 3.0 og andre fordeler. Dette gjør Ivy bedre til tross for at den er vanskeligere å overklokkke med mye spenning da temperaturen blir høy. En Ivy bridge på 4.5Ghz yter bedre enn en Sandy på 4.95Ghz da:

10% av 4.5Ghz = 0.45

0.45 + 4.5 = 4.95Ghz

Med andre ord hvis du klarer over 4.5Ghz slik som 4.6Ghz+ så yter den bedre enn Sandy på 5Ghz. Husk at frekvens ikke er alt.

Jeg har selv bestilt denne CPUen så skal poste resultater seinere.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk kun sagt at Ivy er et riktig valg for TS, spesielt med tanke på at TS ikke skal klokke noe særlig. Grunnen til at du ser et forbehold der er fordi jeg ikke har testet Sandy og Ivy for å kunne uttale meg om hvilken av dem som er best valg for en OC-entusiast (noe som egentlig ikke bør være et poeng da vedkommede bør vite hva som er best selv). Personlig ser jeg liten grunn med Sandy når Ivy er ute, mye på grunn av PCIe 3.0 med mer.

Når det kommer til tallmaterialet ditt er det mer eller mindre riktig alt etter som hva gjennomsnitts maksklokk for Sandy og Ivy er.

-Deluze

Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk kun sagt at Ivy er et riktig valg for TS, spesielt med tanke på at TS ikke skal klokke noe særlig. Grunnen til at du ser et forbehold der er fordi jeg ikke har testet Sandy og Ivy for å kunne uttale meg om hvilken av dem som er best valg for en OC-entusiast (noe som egentlig ikke bør være et poeng da vedkommede bør vite hva som er best selv). Personlig ser jeg liten grunn med Sandy når Ivy er ute, mye på grunn av PCIe 3.0 med mer.

Når det kommer til tallmaterialet ditt er det mer eller mindre riktig alt etter som hva gjennomsnitts maksklokk for Sandy og Ivy er.

-Deluze

Hehe, ja. Tenkte egentlig ikke på TS. :wallbash:

Det er cirka 2-3 år siden jeg sist installerte en helt ny CPU og hovedkort (i7-930) så det blir spennende med dette. Skal også reapplye thermal paste på GPUen.. Håper jeg ikke ødelegger noe.

Jeg håper 4.0Ghz med i5 3570K men tror at jeg burde klare 4.3-4.5Ghz med H100 men blir ikke skuffet med mindre. Uansett hva så er det en stor overgang fra min i7-930 som sliter merker jeg.. HT var også et dårlig valg da jeg bare gamer. Gleder meg. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...