Gå til innhold

[Løst] Trådløs nett trenger forbedringer


Anbefalte innlegg

Hei ...

 

Først vil jeg si at jeg er veldig dårlig på dette med trådløse nett, nok derfor at jeg trenger jeg hjelp med dette som nok er veldig enkelt for andre ;) ..

 

Sagen er den at jeg bor i et forholdsvis nytt hus, hvor vi fik installert Sandefjord Bredbånd (altibox), den routeren blev installeret i vores sikringsskab (dårlig ide) da dette betød at vi ikke kunne bruke den som vores wifi punkt, og som det er nå kan jeg ikke demontere den og sette den op et andet sted.

 

Så jeg satte op en ny router oppe på kontoret mitt, en gammel "telenor" router jeg købte da vi havde telenor sist, en Zyxel router. Og dette har funket ganske okay, ha måtte resette den et par gange, da den pludselig blir tregg eller vi kan ikke forbinde til den ...!

 

Men nå er det blevet ganske ille, mig og kona spenderte ny iphone på os... og da er nettet blevet utrolig dårligt... Det vi har forbundet til den routeren er nå vores Imac, Ipad og de 2 Iphone og jeg tenkte er det evt fordi den ikke klarer så mange forbindelser?

 

Vi har 50mbit forbindelse så jeg vet at nettet er sterkt nok, og det er ikke for at alle enheter er på, på samme tid.., de er dog bortset fra ipaden! Vi er stort set kun meg og kona som bruker dette nettet, da kidsa er forsat for små (ennå).

 

Hvad kan jeg evt gjøre for at for dette til at fungere bedre?

 

Jeg har bare 1 data uttak i huset som er på kontoret mitt i 2 etasjen, kan man evt kjøbe en bedre router, som fx de apple airports?

 

Uanset har signalet aldrig vert helt top på kjøkkenet som ligger i 1 etasjen lengst vekk fra routeren, så tar gjerne imot alle råd som kan gi os bedre total opsetningen af vores trådløse oplegg!

 

Jeg håber dette overskueligt ellers gjerne kom med spørgsmål etc.

 

 

MVH

 

Masimo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du behøver er et godt aksesspunkt. Trådløsroutere er mest solgt og man kan med fordel bruke disse som trådløst aksesspunkt. For å bruke de som aksesspunkt, så må man slå av DHCP-serveren som deler ut IP og koble sentralen til en av LAN-portene. Man bør også gi routeren en ipadresse i samme subnetrange som sentralen. Da vil man kunne endre kanal og kryptering på trådløs senere.

 

Testresultater på 2,4GHz av raske routere: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/94-2_4-ghz-updn-40

Lenke til kommentar

Styrke på signal og stabilitet er ikke det samme. Du kan godt ha et svakt signal sålenge det er stabilt.

 

Problemet ditt er nok at Zyxel routeren er ustabil og derfor bør byttes i noe som er stabilt.

 

De beste merkene akkurat nå er Netgear, Linksys og Asus.

Jeg har selv hatt en Netgear WNDR3700 i drift nå i over 2år og den er så stabil at den restartes kun når jeg skal streame film fra Voddler o.l. Det er den beste og mest stabile routeren jeg har sett.

Den er også relativt rimelig i innkjøp da den begynner å dra på åra men den støtter rein N så den står ikke noe tilbake teknologisk.

 

Linksys har også dønn stabile routere. Jeg har satt opp flere WRT160 hos folk som har hatt samme problematikk som du har og de har løst problemet hver gang.

 

Nå er WNDR3700 stadig på tilbud til rundt 500kr så om mulig ville jeg avventet et slikt tilbud.

Lenke til kommentar

Det du behøver er et godt aksesspunkt. Trådløsroutere er mest solgt og man kan med fordel bruke disse som trådløst aksesspunkt. For å bruke de som aksesspunkt, så må man slå av DHCP-serveren som deler ut IP og koble sentralen til en av LAN-portene. Man bør også gi routeren en ipadresse i samme subnetrange som sentralen. Da vil man kunne endre kanal og kryptering på trådløs senere.

 

Testresultater på 2,4GHz av raske routere: http://www.smallnetb...2_4-ghz-updn-40

 

 

Denne her var for meg et stort "?" ... skjønte ingenting er på dette niveau for si det såen.

 

Men den under skjønte jeg.. det er nok en investering i en ny router som må til.. tak for tilbake meldingen til jer begge, men det har altså ingenting og si hvor mange enheter som bruker min router?

 

Min Zyxel router er dog kun 3-4 år gammel, men det kan henne det er den som er problemmet. For vel bare teste det ut ;)

Lenke til kommentar

:) Du skal få hjelp med trinnvis forklaring om du behøver.

 

Din router bør byttes ut og settes opp som aksesspunkt. Det gjør man for at man skal få full tilgang til internett med all software.

 

Det er fordel om du ikke velger en tilfeldig router i en butikk, men heller kjøper en som er kjent for å være stabil. Som Vidar sier, så er toppmodellene til Asus, Netgear og Linksys bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...