Gå til innhold

Finnes førerkort på samisk?

Anbefalte innlegg

Ikke et særlig viktig spørsmål... Bare en tanke som plutselig falt meg inn.

Da jeg tok lappen, spurte dama i skranken hos Vegvesenet om jeg ville ha lappen på bokmål eller nynorsk.

Det er ikke stor forskjell.

Bare ting som navn eller namn, førerkort eller førarkort.

Og det står jo på engelsk i tillegg, i tilfelle jeg må fremvise det på tur i utlandet.

Det jeg lurer på, er om det finnes flere alternativer.

Kunne jeg valgt engelsk utgave? Eller samisk?

Jeg fikk ikke disse alternativene. De er uansett ikke aktuelle for meg, da jeg er etnisk norsk og ikke samisk.

Men kunne jeg valgt noe litt "kulere" enn bokmål eller nynorsk?

Hvis det finnes flere alternativer enn bm og nn, er man nødt til å være innvandrer eller same for å kunne velge disse?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samelova setter krav om korleis samisk språk skal benyttast, men eg trur ikkje du får samiske førerkort i dag. I utganspunktet er det nok heilt uproblematisk å lage førerkort på samisk/engelsk med den nye standard utforminga av førerkort, men eg har ikkje sett henvisning til at dette har blitt gjort.

Det ser ut som at den største kampsaka til samane på språkfronten er å få lover, regler og offentlige skjema på samisk språk i tillegg til at vegvesenet skal skilte på samisk.

Så det er sikkert mulig å kreve samisk førerkort, men eg trur ikkje det er så mange som bryr seg.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har blandt anna varsla at 110-sentralen i Hammerfest skal kunne ta imot nødsamtaler på samisk med henvisning til samelova. Fristen er satt til 31 august i år.

Det blir spennande å sjå kva som skjer i denne saka sidan dette vil føre til kurositeter som at også 110-sentralen i Oslo nok må ha samisk talende operatører då Oslo er den kommunen der det bur flest samar.

Eg trur at samane nok velger sine kampsaker svært forsiktig og at førerkortet som ein svært skjelden bruker tid på å studere nok er langt nede på prioriteringslista.

Lenke til kommentar

Bokmål og nynorsk er likestilt i hele landet, jfr. målbrukslova, mens samisk har en begrenset likestilling som reguleres av sameloven kapittel 3 (der førerkort ikke er inkludert).

Førerkortforskriftens vedlegg 2 § 3 fastslår ellers at førerkort kan utstedes på "begge målformer", og det siktes da til bokmål og nynorsk. Engelsk eller samisk er ikke aktuelle alternativ.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...