Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er p piller sikkert?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har gått på P

Hei, lurte på hvor sikkert p piller er?

Noen som har erfaring eller vet om noen tester?

Vil gjerne slippe kondom.

Jeg har gått på p-piller i 4 år, og har ikke fått unge enda. Litt forskjell på pillene, men alle sies å være like sikre. Hvilken type du skal velge, får du spørre lege din om, eller evt. helsesøster.

Lenke til kommentar

P-pillenes sikkerhet avhenger også av hvor flink brukeren er til å ta dem på korrekt tid, bruke tilleggsprevensjon ved tilstander som kan minske effekten av pilla (diare, oppkast osv), og at man ikke glemmer piller. :)

Skjønte ikke helt? Er det ikke piller en må ta hver dag?

Forresten kan man bruke det rett før sex og deb funker?

Jeg har jo selvfølgelig tenkt og hoppe ut før jeg kommer, men det er alltid litt sæd som popper ut før selve ereksjonen.

Lenke til kommentar

P-pillenes sikkerhet avhenger også av hvor flink brukeren er til å ta dem på korrekt tid, bruke tilleggsprevensjon ved tilstander som kan minske effekten av pilla (diare, oppkast osv), og at man ikke glemmer piller. :)

Jeg har jo selvfølgelig tenkt og hoppe ut før jeg kommer, men det er alltid litt sæd som popper ut før selve ereksjonen.

P-piller må tas til samme tidspunkt hver dag. For at det skal være trygt å benytte seg av kun p-piller som prevensjonsmiddel må man ha brukt pillen i minimum syv dager sammenhengende.

Å hoppe av i svingen er aldri et trygt alternativ, men kombinert med p-piller som benyttes på korrekt måte vil jeg si sjansen for graviditet er lav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

P-piller må tas til samme tidspunkt hver dag. For at det skal være trygt å benytte seg av kun p-piller som prevensjonsmiddel må man ha brukt pillen i minimum syv dager sammenhengende.

Å hoppe av i svingen er aldri et trygt alternativ, men kombinert med p-piller som benyttes på korrekt måte vil jeg si sjansen for graviditet er lav.

Hva om jeg spermer helt fullstendig inne i henne, er p piller trygt da?

Lenke til kommentar

Hva om jeg spermer helt fullstendig inne i henne, er p piller trygt da?

P-piller skal være tilstrekkelig som prevensjonsmiddel, ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Harley Quinn

Alle er forskjellige! Men så lenge de tas til så og si samme tidspunkt hver dag er de ganske så sikre! Eller så kan man være som meg, sløv som faen, glemme opptil flere piller til tider, og fortsatt så skjer det absolutt ingenting! Men vil ikke akkurat anbefalle det til andre da!

Lenke til kommentar

Har lest at alt av p-produkter, herunder p-piller, p-plaster og p-sprøyte, er omtrent like sikkert, rundt 99,4% sikkert. Noe som tilsvarer at om 100 kvinner på p-produkter har sex jevnlig, vil 0,6 av disse bli gravide. Mer aktuelt: om 1 milliard kvinner har sex vil seks hundre tusen bli gravide. På verdensbasis er nok ikke 1 milliard seksuelt aktive kvinner et urealistisk tall. En av disse seks hundre tusen kvinnene kan være din kjæreste/fuckbuddy :)

Hvor mange som bruker p-produkter aner jeg jo ikke.Vet heller ikke hvordan dette blir i forhold til tid. Generelt: forbehold om store feil, da jeg egentlig ikke kan særlig mye om statistikk etc.

Generelt stoler jeg på p-produkter, og man er nok svært uheldig om man blir gravid på slikt. Vil for øvrig anbefale p-plaster, en tidligere kjæreste av meg hadde god erfaring med dette. Såvidt jeg husker hadde hun det på tre uker i måneden, av én uke, og så på tre uker. Hun slipper å tenke på det i det hele tatt, det tåler vann og friksjon og alt. Da slipper man dette tullet med å huske piller hver dag, og man slipper eventuelle bi-effekter av p-sprøyte som man ikke kan gjøre noe med de neste månedene.

Lenke til kommentar

Ingen prevensjonsmidler er absolutt 100% sikre. Jeg har noen venner som plutselig har blitt pappa selv om de brukte både p-piller og kondom. Er du gutt kan du heller ikke styre om det i så fall blir abort eller ikke.

Har du sex, tenk over om du synest det er ok om du til syvende og sist skulle få et barn med denne jenta. Så lenge du er det ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig, sjansen er tross alt veldig liten for at det faktisk skjer.

Lenke til kommentar

Skal det benyttes p-piller trenger du uansett resept. Anbefaler derfor å ta disse spørsmålene med helsesøster eller lege. Videre finner du instrukser og informasjon på pakningsvedlegget til pillene.

Følger du dette vil p-piller være svært sikkert. Ikke 100%, men det er det tross alt bare avholdenhet som er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

P-piller i teorien 100% sikre. Når det er sagt så burde man ta pillen på omtrent samme tid hver dag (helst sånn ca f.eks fra 10-12 hver eneste dag) og man må ta den HVER ENESTE DAG, ellers vil sikkerheten minske. Det er med mini-pillen (østrogenfri p-pille for de som ikke kan bruke p-piller) som må tas på akkurat samme tidspunkt hver eneste dag.

Hvis man tar pillen HVER ENESTE DAG på omtrent samme tidspunkt kan du sperme så mye du vil inni henne. Det skal være 100% sikkert hvis du bruker p-pillen RIKTIG. Les ALLTID bruksanvisningen før du begynner på noen slags medikamenter.

Du trenger ikke vente 7 dager før dere har sex hvis kvinnen begynner på p-pillen på hennes første dag av menstruasjon. LES VEDLEGGET; der vil det ligge MASSE nyttig informasjon.

Problemet med p-piller er at det er så lett å glemme å ta pilla, og EN PILLE glemt er ALT som trengs før man sitter der med en unge.

FORØVRIG; har du heller vurdert annen semi-permament p-prevansjon?

Jeg bruker f.eks p-ringen. Første gang man skal bruke den så setter man den i når man først får mensen. Da vil den være sikker dagen etterpå. P-ringen skal sitte der i tre uker, så tar du den ut og har enten en ringfri periode på en uke hvor man får mensen, eller så kan man eventuelt bare sette i en ny p-ring hvis man vil hoppe over den ringfri perioden. Du er fremdeles sikker når man har ringfri periode.

Det fantastiske med p-ringen er at man lar den være der i 3 uker, den er ikke i veien for sex, den er superlett å bruke og hvis man mot formodning skulle glemme å ta ut eller bytte p-ringen så er den faktisk sikker i en uke ekstra!!

Den fungerer også lokalt, og er derfor ett lavdoserings p-prevansjon preparat i motsetning til p-piller og minipillen som må gå gjennom hele blodsystemet ditt før den fungerer der den skal.

Det finnes også mange andre p-prevansjon preparater man kan bruke, som f.eks p-stav (som jeg har hørt MASSE bra om), p-sprøyte (også hørt masse bra om) og p-plaster.

Har du noen andre spørsmål så bare fyr løs. Jeg er KJEMPEFORØYD med p-ringen min!

• Liker 1
Lenke til kommentar

P-piller i teorien 100% sikre. Når det er sagt så burde man ta pillen på omtrent samme tid hver dag (helst sånn ca f.eks fra 10-12 hver eneste dag) og man må ta den HVER ENESTE DAG, ellers vil sikkerheten minske. Det er med mini-pillen (østrogenfri p-pille for de som ikke kan bruke p-piller) som må tas på akkurat samme tidspunkt hver eneste dag.

Hvis man tar pillen HVER ENESTE DAG på omtrent samme tidspunkt kan du sperme så mye du vil inni henne. Det skal være 100% sikkert hvis du bruker p-pillen RIKTIG. Les ALLTID bruksanvisningen før du begynner på noen slags medikamenter.

Du trenger ikke vente 7 dager før dere har sex hvis kvinnen begynner på p-pillen på hennes første dag av menstruasjon. LES VEDLEGGET; der vil det ligge MASSE nyttig informasjon.

Problemet med p-piller er at det er så lett å glemme å ta pilla, og EN PILLE glemt er ALT som trengs før man sitter der med en unge.

FORØVRIG; har du heller vurdert annen semi-permament p-prevansjon?

Jeg bruker f.eks p-ringen. Første gang man skal bruke den så setter man den i når man først får mensen. Da vil den være sikker dagen etterpå. P-ringen skal sitte der i tre uker, så tar du den ut og har enten en ringfri periode på en uke hvor man får mensen, eller så kan man eventuelt bare sette i en ny p-ring hvis man vil hoppe over den ringfri perioden. Du er fremdeles sikker når man har ringfri periode.

Det fantastiske med p-ringen er at man lar den være der i 3 uker, den er ikke i veien for sex, den er superlett å bruke og hvis man mot formodning skulle glemme å ta ut eller bytte p-ringen så er den faktisk sikker i en uke ekstra!!

Den fungerer også lokalt, og er derfor ett lavdoserings p-prevansjon preparat i motsetning til p-piller og minipillen som må gå gjennom hele blodsystemet ditt før den fungerer der den skal.

Det finnes også mange andre p-prevansjon preparater man kan bruke, som f.eks p-stav (som jeg har hørt MASSE bra om), p-sprøyte (også hørt masse bra om) og p-plaster.

Har du noen andre spørsmål så bare fyr løs. Jeg er KJEMPEFORØYD med p-ringen min!

Ikke noe spørsmål nei.. Virker som ei kul kente du :p

Neida men gjør det vondt for jenta å ta f.eks p ringen? Hva eller hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar

Nei, det skal absolutt ikke gjøre vondt. Det kan være mindre ubehagelig når man skal prøve å sette den inn for første gang, men det går seg til fort når man får teken på det. Vet om kvinnfolk jeg kjenner som ikke vurderte p-ringen engang fordi de må ha den i skjeden, selv om de samtidig gjerne bruker tamponger når de har mensen.. Det er ganske dumt!

Det er en liten gummiring som man tar ut av en forseglet pose. Den er myk og elastisk. Man 'klemmer den' med pekefinger og tommel (eller langfinger og tommel, alt ettersom hva man selv foretrekker og syns er enklest) og bruker den andre hånden til å skille kjønnsleppene mens man fører den inn. Dette kan man gjøre stående med ett ben opp, liggende eller sittende på huk. Jeg bare gjør det når jeg sitter på do :p De første gangene så klarte jeg forresten å MISTE den i do.. så det er ikke å anbefale før man er blitt kjent med p-ringen :p

Når man fører p-ringen inn så skal den ''folde seg ut'' og da skal den sitte fint. Hvis den mot formodning faller ut under sex så er det bare å stappe den inn igjen. Den skal ikke være i veien for sex, er den det så kan det være lurt å prøve å dytte den litt lenger opp. Den havner ikke i livmoren, så det er ingen fare å dytte den lengre opp. Hos meg så sitter den trygt bak den svamplignende greia som man kan kjenne i skjeden.

Har opplevd å dra p-ringen ut samtidig som når jeg drar ut tampongen, men så lenge man passer på og bare dytter den opp igjen eller setter den inn igjen hvis den har dettet ut så er det ingen problemer. (jeg gjorde forøvrig ikke dette siden jeg satt på do når jeg gjorde det. da tok jeg en ny p-ring! anbefaler forøvrig å sette den inn mens man er i dusjen eller badet) Dette med tampongen vil man kun ha litt vansker med den første uken hvis man setter inn p-ringen når man først får mensen og bruker tamponger, ellers har man jo mensen når man ikke har ringen inne.

Når p-ringen er inne så skal man ikke føle den overhode. Man skal altså ikke merke at den sitter der. Det kan føles rart første gang, og man innbiller seg at det er ''noe'' der, men det er bare fordi det er nytt og man vet at det faktisk er der. Når man blir vandt til det så er alt flott, så å si!

Lenke til kommentar

Jeg gikk på p - piller i 3 år og fikk blodpropp i høyre lunge i desember. Legen sa jeg var heldig som fikk symptomer og overlevde :) så, vær forsiktig! syns alle jenter skal sjekke seg, ettersom det dør flere jenter enn vi vet om av blodpropp pga p-piller. Har fått høre flere tilfeller nå av legen når jeg fikk det, enn jeg visste om før. Men nå bruker jeg kobberspiral da :D haha, funker fint OG jeg slipper hormonsvingninger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...