Buddy Dakota Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Gamasutra.com la nylig ut følgende artikkel, anbefaler alle å ta en titt: http://www.gamasutra.com/view/news/170243/When_digital_dies_where_does_that_leave_game_preservation.php Dette er en problemstilling som lenge har ligget og gnagd i bakhodet mitt. Jeg anser meg selv som en spill-connoisseur, og er dermed opptatt av å samle på og oppbevare spill. Derfor har jeg med voksende uro fulgt utviklingen av alltid-online-DRM, digitalt innhold og hvor mye av spillenes underholdning som faktisk er avhengig av at en eller annen server står og durer et sted. Dette gjelder spesielt konsoller, hvor alt av nedlastbare spill, nedlastbard innhold vil bli utilgjengelig så fort MS/Sony/Nintendo kutter ut tjenestene sine. Det vil kanskje ta noen år, men jeg tviler på at det vil være mulig å hente ned Trials HD fra XLive om 20-30 år. Jeg gikk nylig til innkjøp av en 250 gig harddisk til Xbox-en. Ikke fordi jeg egentlig trengte det, men fordi jeg ville sørge for at jeg hadde alle arkadespill og tilleggspakker lagret lokalt, slik at jeg om 20 år kan plukke fram maskinen og fortsatt spille gjennom Ballad of Gay Tony og Super Meat Boy. Jeg gruer meg til å spille framtidens gamle klassikere, med tanke på hvor mye herk i form av kopisperrer som sannsynligvis vil måtte ordnes opp i før man kan spille, fordi utgiverne for lengst har trukket ut pluggen. Det går jo an å sette sin lit til sider som gog.com, men vil vi egentlig det? Det plager meg at det er så få som påpeker dette i dag. Ingen utgivere har tatt stilling til det, og for å være helt ærlig så virker det som om de fleste er mest opptatt av å selge så mye som mulig de første ukene, og så begynne på en oppfølger med utgivelsesdato året etter. Hvem er det egentlig som ser på Call of Duty-spill som mulige klassikere? Ikke jeg i alle fall. Og tydeligvis ikke utviklerne heller. Spillpressen har også vært meget stille rundt dette, og få har turt å stille kritiske spørsmål til de som faktisk sitter med kontrollen over utviklingen. Hva gjør vi når Steam og lignende forsvinner? Direct2drive ble jo nettopp kjøpt opp av gamefly, med det resultatet at enkelte spill forsvant fra katalogen. Dette var spill som fra før av var vanskelige å få tak, for ikke å snakke om at folk faktisk hadde kjøpt digitale kopier av spill som de nå ikke har mulighet til å få tak i. Noen som har tanker og innspill rundt dette? Eller byr ikke folk flest seg? Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Noen som har tanker og innspill rundt dette? Eller byr ikke folk flest seg? Kickstarter. GoG. Har sto tro på at det ordner seg på PC, og det vil alltid finnes en crack for å omgå eventuelle DRM-er som ikke finnes lenger. På konsoll er det nok annerledes. "Heldigvis" finnes det ingen moderne konsollspill jeg ser på som klassikere, og de gamle som faktisk var det finnes det emulatorer til. Kjipt for dem som mener det motsatte, og samler på moderne konsollspill, men det er tydeligvis et for lite marked for spillere som liker å eie spillene sine på konsoll til at noen gidder (har råd) å gjøre noe med dette, i rak motsetning til det vi ser og har sett tendensen av på PC en god stund. 1 Lenke til kommentar
oma Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 360en er jo allerede chippet uten store problemer og det finnes nok av torrenter for å få tak i de spillene man vil måtte ønske å spille gjennom vil jeg tro. Så jeg ville satt min lit til piratene - noe vi alle gjorde før GoG kom på plass uansett. PS3 dlc er det nok litt verre med. Forhåpentligvis så vil det komme emulatorer til disse maskinene om 10-20 år slik at man kan spille dem på pc ^^ Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Jeg kjøper ikke digitale spill som ikke koster så lite at det "ikke gjør noe" økonomisk at jeg mister de. Eventuelt får man sørge for å alttid få en CD- key og/eller kvittering. Da kan manpiratiere med god samvittighet om du skulle miste tilgangen på den kjøpte kopien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå