Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Lest, spurt om veiledning fra journalister, notert, sortert. Lenke til kommentar
Gutt_96 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 thezzi: På min skole er det ikke lov. Vi får en egen had-bruker, og en egen bestemt pc! Lenke til kommentar
Gutt_96 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Uff, gruer meg skikkelig til eksamen! Saktekster er lettere å skrive enn skjønnlitterære. Jeg aner ikke hvorfor! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Dette blir FOR lett. :) Lenke til kommentar
CamillaLarsen Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Uff, gruer meg skikkelig til eksamen! Saktekster er lettere å skrive enn skjønnlitterære. Jeg aner ikke hvorfor! Jeg er helt enig! Sannsynligvis for at i saktekster trenger man ikke bruke fantasien like mye. Føler fantasien min streiker for tiden så vet ikke hvordan det skal gå på den skjønnlitterære.. Lenke til kommentar
Gutt_96 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Skriv åssen det gikk etter eksamen da! Ønsker dere alle lykke til med eksamen! Btw, hvilke skoler har dere søkt på? (1., 2. og 3. valg - linje) Lenke til kommentar
thezzi Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 thezzi: På min skole er det ikke lov. Vi får en egen had-bruker, og en egen bestemt pc! Jeg må bruke egen pc.. har dere søkt på? (1., 2. og 3. valg - linje) Medier og kommunikasjon - sentrum Lenke til kommentar
CamillaLarsen Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Skriv åssen det gikk etter eksamen da! Ønsker dere alle lykke til med eksamen! Btw, hvilke skoler har dere søkt på? (1., 2. og 3. valg - linje) Har søkt musikk, dans og drama på 1. valget, men har søkt på privatskole i Stavanger og kommet inn, så blir ikke noe av musikken da Du da ? Lenke til kommentar
TheAnimeForce Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg tror det lønner seg at vi bare snakker om ting som er relevante til norskeksamen på denne diskusjonstråden. Ellers kan det bli utrolig rotete å finne fram til ting som faktisk er viktige å få med seg. Husk på at brukere fra hele Norge antageligvis kommer til å bruke denne siden i dagene fremmover, og også 97-kullet når de antageligvis får vår oppgave til vårtentamen neste semester. Lenke til kommentar
xx_xx Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Hadde vært utrolig kult om vi fikk et tema "liv og død" eller lignende! Føler tekstene mine alltid blir bedre dersom noen dør Hahaha så sant Det hadde vært kjempekult å ha temaet liv og død. Jeg kom opp i eksamen i norsk i fjor (jeg er 95-er og går vg1). Jeg fikk 5 i nynorsk og 5 i bokmål i standpunkt, og gikk ned mye i karakter i eksamen. Fikk 4 i nynorsk og 3 i bokmål. Vær forberedt... Dette høres ikke bra ut Har også 5 i standpunkt.. Lenke til kommentar
Fredheim96 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Enig med deg der TheAnimeForce. Start eller en ny tråd der dere kan diskutere hvor folk har søkt vidregåendeskole ; ) Ikke for å være noen som helst slags ''gledesdreper'', men lettere for andre å finne frem da, om vi bare tar for oss relevante temaer. Lenke til kommentar
XAndy Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 *Mine innlegg* Kom opp i norsk selv.. Lenke til kommentar
xx_xx Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Er det noen her som er flinke til å skrive, som er villig til å dele noen notater og generelle skriveråd? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Det jeg skrev på forrige side er for øvrig ganske viktig å bemerke seg. Er veldig lite kjent, og jurister, journalister, statsministeren m.f. gjør denne tabben stadig vekk. Lenke til kommentar
CamillaLarsen Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Er det noen her som er flinke til å skrive, som er villig til å dele noen notater og generelle skriveråd? Holder på å lage et hefte til eksamen med info om sjangere og litt sånn forskjellig, men blir lettere å skrive notater i morgen når vi får forbredelseheftet Kan heller dele notater da ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Absolutt, del så mye som mulig. Lenke til kommentar
CamillaLarsen Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Kommareglene er nok veldig viktige å huske på, så her er de : Regel 1: Komma mellom sideordnede setninger Regel 2: Komma når leddsetningen står først i helsetningen Regel 3: Komma etter en innskutt leddsetning Regel 4: Komma foran en innskutt leddsetning som ikke er nødvendig i helsetningen Regel 5: Komma foran og etter innskudd og forklarende tillegg Regel 6: Komma foran og/eller etter tiltaleord, svarord og utropsord Regel 7: Komma mellom ledd i oppregninger Regel 8: Komma foran ettersatte setninger som sa hun Regel 9: Komma foran en unødvendig leddsetning som står sist i en helsetning Regel 10: Komma mellom sideordnede adjektiver uten konjunksjon Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Dette lærer vi jo på barneskolen. Lenke til kommentar
CamillaLarsen Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Om vi gjør, men de fleste går ikke å husker på alle kommareglene i hodet. Læreren vår kommenterer det hvert år etter tentamen at det er mange som må øve på bruk av komma. Poster det bare som hjelp, så om du kan det er det bra for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå