Fish Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Jeg var en av de første som gikk hos meg....gikk kl. 13 Lenke til kommentar
iwantnirvanaa Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Valgte oppgave en og skrev 2 1/2 side. Satt til klokka 13 og var den eneste igjen tror jeg Jeg hadde med minnepenn, og læreren måtte til og med låne den av meg flere ganger.. Noen som har en nynorsk ordliste eller noe slikt? Jeg bruker den blå/svarte nynorsk ordboka:) Mye bedre enn ordliste! Lenke til kommentar
annaaaa Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Skrev oppgave 5, men føler jeg bommet litt.... Det sto reflekter rundt hvorfor noen mennesker har behhov for å lage en livsløgn. Skrev om hvorfor og når men det ble ikke for og mot. Skulle jeg hatt det? Hva gjorde dere andre som skrev oppgave 5? 1 Lenke til kommentar
iwantnirvanaa Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Gjort er gjort folkens! Ikke noe å gjøre med det. Vi gjør det beste vi kan imorgen også, og la oss bruke denne tråden på å diskutere morgendagens eksamen. 3 Lenke til kommentar
Fish Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Av en eller annen grunn får jeg bedre i sidemål enn i bokmål. Skriver jo på bokmål til vanlig :3 1 Lenke til kommentar
ymin Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Skrev oppgave 5, men føler jeg bommet litt.... Det sto reflekter rundt hvorfor noen mennesker har behhov for å lage en livsløgn. Skrev om hvorfor og når men det ble ikke for og mot. Skulle jeg hatt det? Hva gjorde dere andre som skrev oppgave 5? Tror ikke du bommet Er vel ikke så mye for og i mot når det gjelder livsløgner, enten er du det, eller så er du det ikke skrev samme oppgave! Lenke til kommentar
Snoop Dogg Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Av en eller annen grunn får jeg bedre i sidemål enn i bokmål. Skriver jo på bokmål til vanlig :3 Samme her får vel kanskje 4 på denne eksamenen, men får sikkert 5 elns på nynorsk Lenke til kommentar
ymin Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Jeg var en av de første som gikk hos meg....gikk kl. 13 Første? Oi, hos meg gikk førstemann klokka 10! 1 Lenke til kommentar
annaaaa Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Noe av det jeg fant til nynorsktentamen som jeg bruker nå også, ikke jeg som har skrevet det, kan være nyttig å ha! Det som sensorer ikke liker er om du blander a - og - e - infinitiv! Bestem deg for å enten bruke e/a i slutten av infinitivene:) Har du begynt å skrive "å reise" og i neste setning skriver "å snakka" så har sensor allerede trukket deg ned på skalaen... Ler deg også hovedreglene for verb og substantiv! Verb: SLÅ OPP ALLE STERKE VERB OM DU ER USIKKER (sterke verb er de uten ending i presens, altså i nåtid, f.eks å eige. Det er "eig" i presens, dermed et sterkt verb som en bør slå opp om en ikke er bombesikker på at slik er det) Svake verb kan være a eller e verb, og en regel som stemmer i 95 % av tilfellene er følgende: Verbene som på bokmål i fortid (preteritum) har - et endelse, som f. eks jeg KASTET alle bøkene mine. KASTET = et - endelse og er dermed A - verb på nynorsk som betyr at verbet har en relativt lett bøyning: Å kaste/kasta - kastar - kasta - har kasta Andre verb: Å hoppe: På bokmål i fortid: Hoppet, dermed et A - verb på nynorsk: Å hoppe/hoppa - hoppar - hoppa - har hoppa. Det folk lett "brenner seg" på i nynorsk er at de tror at "alt" ender på - a, og skriver f. eks "eg meinar at...." MEN SLIK ER DET IKKE! NYNORSK HAR OGSÅ E - VERB! Nynorske e - verb er de verbene som IKKE ender på - et i fortid i bokmål, som f. eks å mene. Dette blir da på nynorsk: Å meine - MEINER - meinte - har meint Nå blir folk gjerne forvirret pga det med infinitiver, men der skal du ikke ta hensyn til om verbet er et a eller e verb. Der skal du bare være konsekvent og bruke enten a/e endelse. Man kan f. eks skrive å meina, og i neste setning skrive "eg meiner". Dette er fordi man da har valgt a - endelse i infinitiv, men man ikke gjøre noe med at "å meine" er et E - verb, og man er nødt til å skrive "eg meiner". ALTSÅ INFINITIV: DRIT i hvilken type verb det er, bare skriv lik ending på alle verbene i infinitiv! Jeg velger alltid e - endelse fordi jeg da tenker mer på hvordan skriver, og slipper disse dumme feilene der jeg skriver " eg meinar" fordi jeg er så vant til å skrive alle ord med a - ending:) Mye flere regler her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=956501 Endret 23. mai 2012 av annaaaa Lenke til kommentar
KristineML Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Noen som valgte oppgave 2? Hvordan svarte dere på den? Lenke til kommentar
Yobrochill Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Er det noen som vet om noen store løgner? Som kan føre til konflikt, og som er "farlig" å lyve om? Lenke til kommentar
Helskul Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Nokon som valgte oppgåve 3? Eg valgte den og skreiv leserinnlegg på 900 ord Lenke til kommentar
Helskul Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Oppgave 3, leserinnlegg, 800ord føler dt gikk helt greit. Eg og eller eg skreiv litt øve 900 ord då, men nesten da samma. Kva karakter håpar du på? Lenke til kommentar
Fish Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Nokon som valgte oppgåve 3? Eg valgte den og skreiv leserinnlegg på 900 ord Valgte den jeg og. Leserinnlegg på 837 ord tror jeg. Håper på 5, men får nok 4... håper sensor likte resonnementene mine da .) Endret 23. mai 2012 av PostSpareBanken Lenke til kommentar
ymin Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Er jeg den eneste som ikke forbereder meg til nynorsk eksamen i morgen? Har jo lov å ha med hjelpemidler, og jeg er ganske stødig i faget! 1 Lenke til kommentar
Toroll Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Noen som trenger hjelp med noen ord igjen ? Har en bra liste helt nederst på side 16 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1435440&st=300 Lenke til kommentar
MariHe Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Hvordan vet man om det skal stå ein, ei eller eit foran? Finnes det en regel for det? Lenke til kommentar
Fish Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 ein = hankjønn ei = hokjønn eit = inkjekjønn Lenke til kommentar
KarolineN Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Er det noen som vet om en bra side med nynorske grammatikkregler? :-) Lenke til kommentar
ymin Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Hvordan vet man om det skal stå ein, ei eller eit foran? Finnes det en regel for det? hankjønn, hunkjønn og intetkjønn? :-) ein foran hankjønn, ei foran hunkjønn (hokjønn) og eit foran intetkjønn (inkjekjønn) Tror jeg i hvert fall :-D 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå