Gjest Slettet+56132 Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Velkommen, Jeg har 2 stk ReadyNAS PRO 2, som jeg ønsker å seriekoble, slik at du trenger bare å logge inn på den ene, men likevel få tilgang til alt av innhold på begge serverne, er dette mulig? Jeg har for øyeblikket 6TB på den ene serveren, og hvis dette er mulig da kommer jeg til å installere 6TB på den andre serveren, slik at jeg får 12TB tilsammen i en og samme system. Min visjon er slik; Skriver inn IP, logger deretter inn, så kan en velge å trykke på en av to mapper, der den ene mappen er for "Server 1", og den andre mappen er for "Server 2", men at server 2 er underlagt server 1. Er dette mulig? Bare å koble en Ethernet kabel i port nr 2 på server 1, og deretter i port nr 1 på server 2? Den andre readyNAS er ny, og uten harddisker, så jeg kan ikke teste dette i praksis enda, men dersom dette fungerer, da vil det få en høy prioritet. Søker intelligente svar Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Du kan speile et nas mot et annet men ikke utvide et volum på den måten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Det er ikke et dumt formål å bruke den andre NAS serveren til, kan de enten lenke til eller nevne litt om fremgangsmåten? Jeg kunne utvide volumet ved å koble til en ekstern harddisk vis USB 2,0, og da kunne brukerne få tilgang til innholdet på ekstern harddisk. Er det altså ikke mulig å få til samme opplegg med en sekundær NAS server? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Volumet eller disken om du vil i et NAS kontrolleres av raidkontrolleren. Det går ikke å utvide med en annen logisk enhet. Det som evt. kunne virke er som du selv nevner en ekstern disk eller en JBOD, men jeg kan ikke svare for at det heller vil fungere da det også er tvilsomt i dette tilfellet. Det finnes dog helt sikkert raidkontrollere som kan bruke utvidelser i form av JBOD's men siden jeg ikke har oversikt over alle løsninger på markedet kan jeg ikke svare for det. Jeg tipper dog at det finnes slike kort i pci utgave som kan utvides med JBOD. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Jeg har funnet ut hvordan en kan bruke to ReadyNAS til å speile hverandre. For de som lurer så finner du den Her. Er det noen andre som kan fortelle mer om hvordan jeg kan eventuelt koble disse sammen, slik at jeg kan få tilgang til begge på samme måte en kobler til en ekstern harddisk, og får tilgang til den? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Du kan speile dem, ikke bruke begge. Det er ikke det du er ute etter, ihvertfall ikke slik jeg forstår innlegget ditt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Innlegget er kanskje noe uklart. Den veiledningen forteller hvordan du kan få den ene serveren til å ta backup jobb, og lagre backupen på den andre serveren, istedenfor på en ekstern harddisk etc. Dette er et alternativ måte å bruke den andre serveren på, dersom jeg ikke kan øke lagringsplassen med den. Lenke til kommentar
leo24 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Har du sjekket ut muligheten for iSCSI ? Bruker selv QNAP som har noe de kaller "Virtual disk". Du deler rett og slett ut disken på enhet 2 som iSCSI og "mapper" den opp med iSCSI på enhet 1. http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?virtual_disk.htm Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Det finnes ingen muligheter for det på Netgear Nas. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Jeg har forsøkt iSCSI, der jeg brukte min Dell server, for å koble til ReadyNAS. Da måtte jeg opprette et "lun" som var plassert på ReadyNAS, og det "lunet" ble tilgjengelig på serveren som om det var en intern harddisk. Det som var problemet er at dette "lunet" overstyrer selve ReadyNAS, slik at brukerne som logger inn på ReadyNAS ikke kan få tilgang til "lunet". Du kan velge hvor stort lunet er, om det skal ta halvparten eller alt osv. Tar du alt, da er det ingen diskplass igjen for brukerne, mens de fremdeles ikke får tilgang til "lunet" via ReadyNAS. Eneste måten brukerne kan få tilgang til "lunet" er via serveren, men da må jeg opprette en fildelings rolle, og det passer ikke akkurat nå, ettersom jeg driver mye med testing på serveren, og da ville det ha blitt tull ettersom jeg endrer på nettverk og roller. Derfor er det beste alternativet å la Dell server, og ReadyNAS være to separate uavhengige enheter, inntil jeg skaffer Denne, som skal overta etterhvert. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Man kan innlemme NASet i Active Directory men da er det AD som tar over styring av grupper og brukere på NASet. Det står endel om dette og annet på ReadyNAS Wiki/Faqen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå