Symmetrical Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Ser dette bra ut? Jeg har resten av komponentene som trengs (se signatur). Core i5-3570K Processor ASUS P8Z77-V DELUXE Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9 (X2 slik at det blir 16GB totalt) ARCTIC MX-4 Kjølepasta Totalt: 4738,- kr Edit: Budsjettet er på 6000,- kr Edit-2: PCen skal kun brukes til gaming og andre generelle ting (ikke video redigering osv). Endret 15. mai 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Arctic Silver pastaen hadde jeg bytta ut. Den må jo brukes x-antall timer før den fungerer optimalt, og det er vel en stund siden den var best. Har hatt den selv en gang i tiden. Enten med MX-4 eller NT-H1. http://www.komplett....aspx?sku=660674 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460665 Endret 15. mai 2012 av FiveInline 1 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Arctic Silver pastaen hadde jeg bytta ut. Den må jo brukes x-antall timer før den fungerer optimalt, og det er vel en stund siden den var best. Har hatt den selv en gang i tiden. Enten med MX-4 eller NT-H1. http://www.komplett....aspx?sku=660674 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460665 Oppdaterte førstepost. Funker MX-4 like bra til GPU? Har tenkt å smøre på ny kjølepasta til GPUen i samme slengen. Hva syntes du om resten av valgene mine? Endret 15. mai 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Det vil jeg tro den gjør, et kjapt google søk viser att flere bruker den også på GPU. Endret 15. mai 2012 av FiveInline 1 Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Om du oppgrader fra det som står i signaturen din så er det relativt poengløst med mindre du skal ha multigpu, men da bør du ha en ivy pga pci-e 3.0 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Den vil jeg tro den gjør, et kjapt google søk viser att flere bruker den også på GPU. Takker. Om du oppgrader fra det som står i signaturen din så er det relativt poengløst med mindre du skal ha multigpu, men da bør du ha en ivy pga pci-e 3.0 Jeg tar utgangspunkt i dette: Tror du at en 2500K yter betydelig bedre enn 930 i MMORPGer med massevis av ting som skjer på en gang - Guild Wars 2, Tera, etc..? Japp, du ser på nesten 40% forbedring når begge prosessorer er overklokket. Begrensningen er antall draw calls som kan utregnes, og med mindre det er snakk om directX11 vil dette være ren singlethread-ytelse. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 ivy har bedre enkelttrådsytelse enn sandy(klokker dog noe mindre) ,men har noen andre fordeler i form av lavere effektforbruk, pci-e 3 og bedre onboard gpu Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Er meget fornøyd med det hovedkortet, har det selv. Flotte greier. 1 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) ivy har bedre enkelttrådsytelse enn sandy(klokker dog noe mindre) ,men har noen andre fordeler i form av lavere effektforbruk, pci-e 3 og bedre onboard gpu Det hovedkortet jeg har valg støtter Ivy Bridge (og pcie 3.0?) men temperaturene for Ivy bridge er forferdelig høyt under overklokking. Dette er grunnen til at jeg ikke har valgt i5 3570k. Er meget fornøyd med det hovedkortet, har det selv. Flotte greier. Da holder jeg på den. Endret 15. mai 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Støtter kun pcie 3.0 om du har en ivy bridge cpu. 1 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Støtter kun pcie 3.0 om du har en ivy bridge cpu. Hmm, ok. Men jeg holder på hovedkortet og kanskje kjøper en tock av Ivy Bridge senere. Tviler på at PCIe 3.0 gjør noen som helst forskjell for GTX 580. Hva skjer når jeg plasserer kortet i PCIe 3.0? Går den tilbake til PCIe 2.0 (med tanke på at jeg ikke har Ivy Bridge CPU)? Endret 15. mai 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Vil ikke få pci-e3 med 580, men som regel så oppdaterer man gpu oftere enn cpu. At den er varm gjør da ingenting så lenge den er stabil? Har en 2500 selv, men skulle jeg kjøpt nytt nå så hadde jeg ikke vært i tvil! Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Vil ikke få pci-e3 med 580, men som regel så oppdaterer man gpu oftere enn cpu. At den er varm gjør da ingenting så lenge den er stabil? Har en 2500 selv, men skulle jeg kjøpt nytt nå så hadde jeg ikke vært i tvil! Jeg blir litt bekymret når jeg leser tester med H100 da i5 3570K treffer 85c+ på 4.5Ghz i motsetning til i5 2500k som når cirka 55-60c med samme overklokk. Jeg kan kjøpe den men som nevnt tidligere er den høye temperaturen ikke bra hvorav jeg ønsker å holde CPUen under 70c. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 85+ på 4,5 forteller bare at den som klokker bruker alt for mye strøm. Hvorfor et ønske om å holde under 70grader da det er variasjoner mellom arkitekturer? Er ikke en stabil overklokk godt nok lenger? 1 Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Du bør ikke fokusere så mye på hvilken hertz du oppnår på den ene eller den andre, men den faktiske ytelsen du sitter igjen med. 3570k har en fordel ved å yte 5-10-15% bedre enn forgjengeren utifra hvilken test du ser på. I det store og det hele har det ikke så voldsomt mye å si, begge er gode produkter til spill. Jeg kjøpte ny pc i forrige uke, og valget var klart. Det ble ivy. 1 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 85+ på 4,5 forteller bare at den som klokker bruker alt for mye strøm. Hvorfor et ønske om å holde under 70grader da det er variasjoner mellom arkitekturer? Er ikke en stabil overklokk godt nok lenger? Hehe, jeg blir bare nervøs av høye temperaturer. Første gang jeg bygde en PC for 3-4 år siden så fikk jeg nesten anfall av 80c. Jeg ser at prisen på 2500k er veldig lik 3570k. Syntes du at jeg burde kjøpe den? Du bør ikke fokusere så mye på hvilken hertz du oppnår på den ene eller den andre, men den faktiske ytelsen du sitter igjen med. 3570k har en fordel ved å yte 5-10-15% bedre enn forgjengeren utifra hvilken test du ser på. I det store og det hele har det ikke så voldsomt mye å si, begge er gode produkter til spill. Jeg kjøpte ny pc i forrige uke, og valget var klart. Det ble ivy. Hvordan er temperaturen og overklokkingen for deg? Hva slags kjøler bruker du? Kanskje jeg kjøper Ivy basert på ditt resultat. Kanskje jeg overreagerer når det gjelder temperatur? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Uansett hva mitt resultat er, må du ikke basere deg på det, eller noen andre sitt. I cpu-lotteriet kan du ende opp med en bra brikke, eller en dårlig en. Det er ingen fasit på hvor bra overklokkingspotensial en cpu har. Du ser ofte de hardcore folka med LN2 gå igjennom flere brikker som klokker dårlig før de får verdensrekord etc. Har uansett ikke fått prøvd meg på klokking enda, fikk alt i gang rett før helga og kjører stock intel kjøler for øyeblikket. Har en H100 som skal inn, men den må trolig byttes først, den er defekt. Venter på at corsair skal få ut fingern. 1 Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Uansett hva mitt resultat er, må du ikke basere deg på det, eller noen andre sitt. I cpu-lotteriet kan du ende opp med en bra brikke, eller en dårlig en. Det er ingen fasit på hvor bra overklokkingspotensial en cpu har. Du ser ofte de hardcore folka med LN2 gå igjennom flere brikker som klokker dårlig før de får verdensrekord etc. Har uansett ikke fått prøvd meg på klokking enda, fikk alt i gang rett før helga og kjører stock intel kjøler for øyeblikket. Har en H100 som skal inn, men den må trolig byttes først, den er defekt. Venter på at corsair skal få ut fingern. Hmm.. Core i5-3570K Processor Dersom jeg kjøper denne slik at også PCIe 3.0 fungerer. Hva skjer dersom jeg plasserer GTX 580 i dette sporet (vet at GTX 580 kun er 2.0)? Er PCIe 3.0 bakoverkompatibel med 2.0? Det er hovedsakelig dette som jeg leste: However, while our Corsair H100 didn't feel particularly warm, the temperature of our CPU was sky-high and only just below the Tj Max of 105°C. It's clear that the heat density is so high, that modern coolers are simply focussing their efforts on too large an area. High-end water cooling may help to deal with anything significantly higher than 4.8GHz, but this is still a stonking overclock that easily achievable with a high-quality air cooler. http://www.bit-tech....0k-cpu-review/8 Endret 15. mai 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Er bakoverkompatibel ja og som nevnt, jeg hadde ikke vært i tvil og tatt ivy. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 PCIe 3.0 og 2.0 fungerer om hverandre, forskjellen er høyere båndbredde. Du merker ingen forskjell med ett kort, det er først når du begynner med 2 eller 3 kort at det kan ha noe å si på syntetiske tester. Den cpuen i den reviewen klarte 4.8Ghz. Det vil ikke bety at min eller din, hvis du kjøper en, klarer det samme. Jeg personlig er ikke ute etter å ha så høy prosentvis overklokk som overhodet mulig på min 3570k, men en mild+ overklokk jeg kan kjøre stabil over lengre tid uten et fnugg av problem. Hva dette blir, gjenstår å se for min del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå