Gå til innhold

Xbox 720 og Playstation 4.


Force

Anbefalte innlegg

Jeg tror at inneholder

 

Xbox 720:

- 256 kjerner á per ca 250 MHz men ekstra 2-3 kjerner på 3 GHz hver med mindre instruksjoner og hver CPU kan kjøre på lavere GHz hvis spillet eller hva som helst trenger ikke all CPU kraft, så kan den underklokke, kanskje også overklokke 1-3 kjerner av 256 kjerner.

- 4 GB RAM som brukes av GPU og CPU.

- Nesten ingenting instruksjonssett pga mindre utviklingskostnader siden den kan porte til en annen arkitektur med billigere kostnad.

- Muligens stor harddisk til digital DVR eller PVR eller ekstern lagring koble til.

- Kanskje mindre kjøp i butikk hvis spillet inneholder f.eks maks 8 GB.

- GPU ytelse som yter ca 2000-4000 gigaflops med spesifikk hastighet hver GPU kjerne etter behov.

- Muligens mindre strømforbruk.

- Lite sannsynlig med støtte for 4K

- Muligens en co-prosessor som hjelper til og meget rask til ren regneoperasjoner.

- Muligens GPU overtar det meste av CPU eller CPU regner ut GPU kraft eller GPU regner ut CPU kraft, dvs GPU og CPU er i ett enhet.

 

Playstation 4:

Støtte for 4K mot bekostning av andre ting.

Kanskje fortsatt Cell arkitektur men andre typer instruksjoner.

Mulighet for backup av filmer som forbruker kjøper i butikk.

Mer nett-spill.

Mer lik x86 arkitektur.

Mye større L1 og L2 cache i CPU.

Annerledes måte å regne ut binær tall på.

Utviklere får mer fleksibilitet.

3D støtte

Bedre tilleggsutstyr.

 

Hva tror dere ?

Endret av Force
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at inneholder

 

Xbox 720:

- 256 kjerner á per ca 250 MHz men ekstra 2-3 kjerner på 3 GHz hver med mindre instruksjoner og hver CPU kan kjøre på lavere GHz hvis spillet eller hva som helst trenger ikke all CPU kraft, så kan den underklokke, kanskje også overklokke 1-3 kjerner av 256 kjerner.

- 4 GB RAM som brukes av GPU og CPU.

- Nesten ingenting instruksjonssett pga mindre utviklingskostnader siden den kan porte til en annen arkitektur med billigere kostnad.

- Muligens stor harddisk til digital DVR eller PVR eller ekstern lagring koble til.

- Kanskje mindre kjøp i butikk hvis spillet inneholder f.eks maks 8 GB.

- GPU ytelse som yter ca 2000-4000 gigaflops med spesifikk hastighet hver GPU kjerne etter behov.

- Muligens mindre strømforbruk.

- Lite sannsynlig med støtte for 4K

- Muligens en co-prosessor som hjelper til og meget rask til ren regneoperasjoner.

- Muligens GPU overtar det meste av CPU eller CPU regner ut GPU kraft eller GPU regner ut CPU kraft, dvs GPU og CPU er i ett enhet.

Hva tror dere ?

Det er ikke noe som heter "x-antall Hertz per kjerne". Kjører prosessoren på 250 MHz, ja så kjører den på 250 MHz. Og ble veldig forvirrende med tre kjerner på 3 GHz og andre deler på hver sin frekvens.

 

Nå vet jeg ikke hvor du har hentet denne informasjonen fra, men det høres ut som du egentlig beskriver en prosessor med tre kjerner på 3 GHz, som også har en IGP (integratet graphic processor) som opererer på 250 Mhz og har 256-streamprosessorer tilgjengelig.

 

256-stream prosessorerer i dag er ikke særlig imponerende, men trenger ikke bety at det er dårlig ytelse da vi ikke vet hvordan disse skalerer i såfall.

 

Dette er absolutt mulig da IGP'er i dag begynner å bli gode nok for bittelitt gaming, og om disse modifiseres så KAN det være en mulighet som gir god ytelse per watt.

 

Det kan også forklare den kryptiske meldingen nederst for Xbox 720. :p

 

En CPU med 256+ 3 kjerner slik du beskriver er høyst usannsynelig.

En CO-prosessor er strengt talt nettopp det en GPU/IGP er. Den tar over tunge regneoperasjoner (parralelle laster) for CPUen.

 

Et HD 6670 i dag er ikke fullstendig usannsynelig, selv om det er ganske skuffende. Jeg håper virkelig Mircorsoft tar til fornuft. Det er vel og merke ca 3 ganger kraftigere enn Xenon GPU'en, og om AMD integrerer den med en god CPU så får man i det minste noe raskere responstider, høyere effektivitet og bedre integrering.

 

HD 6670 har 716 Millioner transistorer som opererer på 800 MHz mot Xenon sine ynkelige 232 millioner som opererer på 500 MHz. Med en ytelse på 768 GFLOPS mot 240 GFLOPS så snakker vi jo om en solid forbedring.

 

Men med tanke på at ytelsen nesten halveres om du går fra 720p til 1080p (når GPUen er flaskehals) så sitter du ikke igjen særlig mye ytelse til overs til å forbedre grafikken om du skulle øke oppløsningen på alle de 720p-spillene som finnes til Xbox 360 (de fleste). Det er jo nettopp pga for dårlig GPU at de kjører i 720p.

 

Force: Snakker vi plutselig om 2-4 TFLOPS, ja så kan man få til mye mer, og vi kan virkelig se noen fine titler igjen. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hadde sett det som et fint valg om konsollen ble basert på et hd7870 som i dag er et moderat valg. når alle spill skal ut på ps3,xbox og pc legger vel xboxen en demper på mye av spillutviklingen.

 

men har skjønnt det slik at microsoft ønsker å lage en egen Wii med denne nye konsollen

Lenke til kommentar

Jeg håper at den neste Xbox maskinen er bygget opp rundt Windows8. En dedikert spill maskin som kjører Xbox spill men som samtidig pga den kjører på en utgave av Windows8 kan kjøre alt av pc spill som er laget for Windows8.

 

Alle pc spill for W8 ville da ha en Xbox profil så når en putter pc spillet i Xbox så vil spillet kjenne igjen maskinen og kjøre spillet i denne profilen som stiller automatisk inn grafikk innstillinger osv for optimal ytelse.

 

Om Microsoft gjør dette så vil Sony slite voldsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...