Gå til innhold

Kjemi eller ikke?

satser

Anbefalte innlegg

Jeg har valgt realfag til neste år, VG2. Jeg har da valgt kjemi, fysikk og R1. Jeg vurderer å skifte ut kjemi, da jeg synes dette høres ut som et kjedelig og tungt fag som jeg ikke har så stor interesse for. Jeg vil heller skifte det ut med samfunnsøkonomi som mer fanger min interesse og jeg tror jeg vil få mye ut av.

Det jeg lurer på er hvor mye muligheter jeg mister av videre utdanning hvis jeg velger bort kjemi?

Noen som har erfaringer med dette - og som eventuellt angrer på å ikke ha tatt kjemi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du burde ta det og se hvordan det går. Hvis du føler at det er for vanskelig eller for kjedelig kan du søke om å få bytte. Så vidt jeg vet har du muligheten til å bytte helt frem til jul, sånn er det ihvertfall her.

Husk på at du får realfagpoeng av fysikk, det får du ikke av samfunnsøkonomi. Og nå har ikke jeg hatt R1, men jeg er rimelig sikker på at du får bruk for det du lærer i R1 i fysikken.. eller omvendt. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes du burde ta det og se hvordan det går. Hvis du føler at det er for vanskelig eller for kjedelig kan du søke om å få bytte. Så vidt jeg vet har du muligheten til å bytte helt frem til jul, sånn er det ihvertfall her.

Husk på at du får realfagpoeng av fysikk, det får du ikke av samfunnsøkonomi. Og nå har ikke jeg hatt R1, men jeg er rimelig sikker på at du får bruk for det du lærer i R1 i fysikken.. eller omvendt. :)

Dette var rart, jeg kunne sverge på at det stod fysikk...

Men det samme gjelder for alle realfagene generelt sett.

Lenke til kommentar

Samfunnsøkonomi er eit plankefag som er eit veldig trygt valg (men det er eit fag som "alle" velger).

Kva planlegger du å utdanne deg til? Det er ikkje så mange utdanninger som krever kjemi frå vidaregåande lenger, NTNU hadde det før på siv.ing studiet men dette kravet er no tatt vekk.

Så med mindre du skal fordjupe deg i kjemi så vil du nok ikkje ha bruk for kjemi.

Matte og fysikk er krav for ingeniørstudier så dei faga kan det være greit å ha dersom du har plana om å studere i den rettninga.

Så reint taktisk sett så kan det være lurt å velge fag som gir best mulig karakter slik at du har eit godt snitt når du skal søke på høgare utdanning.

Men vær obs på at mange høgare utdanningar har kjemi som ein del av studiet, så ved å velge kjemi på vgs så vil du spare deg litt arbeid i framtida sidan du kan ein del av pensumet frå før når du kjem på høgskulen/universitetet.

Lenke til kommentar

Gå for kjemi!

Samfunnsøkonomi vil du ikke ha så mye igjen for. Det kan gi deg en god karakter, men ikke noe mer. Kjemi er ikke noe vanskelig så lenge du jobber litt med det. Og det kan gi deg en god karakter + realfagspoeng. Og hvis du synes det er lett (som det kanskje kan hende at du synes) så kan du ta kjemi 2. Noe som gir deg enda mer !

Det er flere linjer som krever kjemi 1+2. Men de har som regel at du kan ha flere. Feks kjemi 1+2 eller fysikk 1+2 eller matte r1+r2. Så det kommer litt an på hva du skal velge neste år igjen. Men jeg ville ha gått for kjemi. Er bare positivt å ha realfag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...