Gå til innhold

Canon EOS D10 eller EOS D300?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bytte ut mitt Cybershot DSC-F717 som jeg er svært fornøyd med så hvis det er noen som skal ha et slik så send meg en PM. :wink: Har da tenkt å innvestere i ett Speilrefleks Kamera og valgene har falt på D10 eller D300. Hvilke av disse anbefaler du mlwirak :roll: Hvis noen har ett D10 som skal selges så send meg en PM du oxo. :yes::D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden Mr. Wirak har en 10D selv så tipper jeg anbefaler 10D.

Jeg anbefaler ihvertfall 10D. (Har en selv jeg også :))

Men er jo snakk om prisforskjell på 5500.- inn til forhandler da, så har du penger så kjøper du 10D. Har du ikke så mye penger så kjøper du D300.

Du får jo "nesten" samme kameraet, litt dårligere bygd og litt annerledes spec. men du får hva du betaler for.

Lenke til kommentar

Jepp, enig med andreash. Har ikke noen av kameraene selv, men det er faktisk så enkelt som at 10D bare er et dyrere og litt bedre kamera enn 300D. Altså, skal du ha det beste kameraet kjøper du 10D, skal du ha det billigste kjøper du 300D.

Lenke til kommentar

Legger inn en komentar jeg også selv om du gjerne vil ha en komentar fra mlwirak.

Dette kommer jeg til å savne på 300D som kommer til å bli mitt valg siden det er ganske likt Eos100 som jeg har:

-Vridbar LCD som på G5. Hvorfor har ikke speilrefleks dette?

-Rattet på baksiden på 10D

-blender og lukker info på toppen av kamera som 10D

Ellers så er jo 10D større og tyngre. Virker som 300D blir på størrelse med Eos100 og ikke Eos 300 som er litt liten, om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
-Vridbar LCD som på G5. Hvorfor har ikke speilrefleks dette?

Hva skal du egentlig med vridbar LCD-skjerm på et speilreflekskamera? Du bruker jo den optiske søkeren for å komponere bildet, og det er vel ikke så vanskelig å holde kameraet i en gunstig posisjon for å se bilder etter at de er tatt :-)

Men jeg skal ikke begynne å kverulere, hehe :D

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har lest så MÅ man vel bruke den optiske søkeren på 10D,kan kun se bilder som er tatt gjennom LCD skjermen?

Jepp, stemmer det! Det var derfor jeg lurte på hva som var poenget med vridbar LCD-skjerm :-D Vet det var litt kverulerende, men kunne ikke dy meg, hehe.

Når det gjelder 10D og 300D så er det et argument til sistnevntes favør at det kommer spesiallagede objektiver til dette kameraet, som blir billige og dekker de fleste behov for glade amatører som meg. Disse objektivene kan altså ikke brukes av 10D, og det er litt frustrerende. For som du sier, CosworthPower, det er objektivene som koster penger!

Lenke til kommentar

Det finnes jo "billige" objektiver til Canon 10D også da.

Du får objektiver fra 950 kroner og oppover.

Men da er også kvaliteten på de billige objektivene deretter også.

Ihvertfall de billigste.

Lømorks er billige på objektiver, Itech er også billig på Sigma objektiver.

Faktisk nesten halve prisen av Elite foto på enkelte objektiver.

Lenke til kommentar

Så man må bruke søkeren på speilrefleks. Hva er grunnen til at man bare ser det ferdige bildet, og ikke at bildet oppdaterer seg hele tiden som på kompaktkamerer som G5?

Søkerbildet er jo skjelden 100% mer rundt 92% Å LCD skjermbildet gir vel 100% på G5.

Dette var et lite tilbakeslag, Da gynger valget fortsatt mellom G5 og 300D.

Kommer Canon til å lage noen billige objektiver ned mot 10 mm? På grunn av crop faktoren på 1.6 må man jo ned mot 8mm for å få 14mm på 35 format. Men denne 14mm fra Canon koster jo grasalt mye.

Lenke til kommentar

Jepp, du må bruke den optiske søkeren på speilreflekskameraer. Nå er jeg absolutt ingen ekspert, men jeg mener det har med å gjøre at CCD-brikken ikke blir "eksponert" før man trykker ned utløseren. Det er jo her dette med speil kommer inn i bildet. I det man trykker på utløseren så flyttes noen speil, slik at søkeren blir svart, og CCD-brikken blir eksponert. Er det ikke sånn ca. slik det foregår? Eller er jeg helt på bærtur? :-D

Og ja, du får ikke 100% søkerbilde i en optisk søker, slik som du gjør med en LCD-skjerm, så dersom det er topp prioritet så gjør du nok lurest i å anskaffe deg et sånt "wannabe-speilrefleks" uten utskiftbar optikk, og med LCD-skjerm! Jeg har jo et slikt, Fuji S602, men kommer nok definitivt til å oppgradere til speilrefleks neste gang. Og jeg har en snikende følelse av at det ikke blir så alt for lenge til heller! :woot:

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er heller ingen ekspert, men jeg har nå nettopp kjøpt meg G5 selv og har tenkt å lære meg fotografering skikkelig etterhvert.

Etter som jeg har forstått så ser man rett gjennom linsa når man ser i søkeren på et speilrefleks, dermed så får man ingen parallaksefeil som man får på kompaktkamera.

I tillegg så har G5 det kjente problemet med at objektivet skjuler nedre venstre hjørne i søkeren, spesielt ved vidvinkel. Dette er ikke så stort problem allikevel, pga. den gode LCD skjermen.

Dette problemet får man forøvrig heller ikke med et speilrefleks pga. samme årsak som nevnt over.

Lenke til kommentar

Eos 300D har 95% man ser gjennom søkeren. På digitale kompaktkamera er søkeren unødvendig å bruke da LCD skjermen hele tiden oppdaterer bildet.

Men det er vel bare å bite i det sure eplet å titte i søkeren da på disse speilrefleksene. Canon hadde en Eos 1 (RN)? som man kunne se i selv når bildet ble tatt. Noe spesielt med speilet og da er det mye lettere å panurere kameraet om man skal følge en bil eller ligninde.

Men har 300D mulighet til å låse speilet oppe i 2 sek før man tar bildet slik som på Eos 100? Utrolig hendig til nærfotografering da kamera lager vibrasjon når speilet slås opp?

Er det foresten lukker på andre blendergardin på den innebygde blitzen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...