Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trukket opp i et fag jeg ikke skal ha eksamen i. Gjentrekk?

Anbefalte innlegg

Ble trukket opp i en skriftlig eksamen i Spansk nivå 1 idag, men for meg er det ikke avsluttende, og var derfor en feil hos skolen. Fikk så vite at jeg skulle bli trekt på nytt, og så få beskjed, enten muntlig eller skriftlig. Dette var i seg selv greit.

Men allikevel sitter jeg fortsatt uten svar.

Har de rett/lov til å bare sette meg opp på en evt. muntlig eksamen uten å "trekke" meg opp i enten muntlig eller eksamen? For så vidt jeg vet så tikker klokken og dagene går, og jeg har allerede mistet en dag i forberedelsestid til en skriftlig eksamen.

Det er vel lettere for skolen å sette ved en ekstra pult til på en skriftlig eksamen, ettersom de er kostbart nok med sensorer, iallefall på en skole med dårlig råd. Men igjen har jeg mistet tid, og dette kan vel rettes opp med en muntlig eksamen, som ikke har trekk før neste måned.

Så vidt jeg vet er det størst sjanse til å begynne med, til å bli trekt opp i matte. Men er det skolen som avgjør dette, har jeg rett til et rettferdig trekk, kanskje vente til høsten eller hva?

Sitter her og venter på svar fra en rådgiver som spiser aborterte fostre til lunsj, for så å drikke tårer til kaffe'n. Hjelp, noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ringe fylkeskontoret eller noe, de som har med trekkingen å gjøre. Regner med at du har snakket med en eksamensansvarlig eller noen andre på skolen? Dette har du rett på til å vite, og du skal ha like lang forberedelsestid som de andre. Ver dessverre ikke noe mer enn dette, og hvordan reglene er, men det er jo veldig urettferdig om du får beskjed om å komme opp i skriftlig matte kun noen dager før eksamen, men du da må du klage til de og se hva de sier...

Lenke til kommentar

Du må ringe fylkeskontoret eller noe, de som har med trekkingen å gjøre. Regner med at du har snakket med en eksamensansvarlig eller noen andre på skolen? Dette har du rett på til å vite, og du skal ha like lang forberedelsestid som de andre. Ver dessverre ikke noe mer enn dette, og hvordan reglene er, men det er jo veldig urettferdig om du får beskjed om å komme opp i skriftlig matte kun noen dager før eksamen, men du da må du klage til de og se hva de sier...

Takker. Får vel klage, isåfall. Men redd for å bare bli satt opp til muntlig uten noe som helst sjanse for å kunne komme opp skriftlig, pga. deres egen feil.

Lenke til kommentar

Takker. Får vel klage, isåfall. Men redd for å bare bli satt opp til muntlig uten noe som helst sjanse for å kunne komme opp skriftlig, pga. deres egen feil.

Ja, skjønner det. Er ikke lett å vite hva man skal gjøre. Jeg synes du burde slippe eksamen siden de klarer å gjøre en slik stor feil, og i hvertfall hvis du ikke får noe informasjon snarest. Men synes å huske at vår eksamens ansvarlig sa at hvis dette skjedde, at det ble gjort en slik feil som skjedde deg, så slipper man ikke eksamen, dessverre. Men med tanke på at det går så lang tid før du får vite noe, da er det kanskje en annen sak. Kan hende du blir nødt til å ta eksamenen til høsten... Men nå skal ikke jeg uttale meg mer, siden jeg ikke har peiling dessverre. Lykke til i hvertfall! :)

Endret av 24erBest
Lenke til kommentar

Skolen er forpliktet til å avholde eksamen. Sentralt gitt eksamen følger reglene i opplæringsforskrifta, herunder § 3-28 fjerde ledd:

Eleven skal få vite kva fag han eller ho skal prøvast i, 48 timar før sjølve eksamen. Laurdagar, søndagar, høgtidsdagar og heilagdagar skal ikkje reknast med. Utdanningsdirektoratet fastset dato for melding om trekkfag.

Jeg kom en gang opp i et muntlig fag jeg ikke hadde. Det endte med at jeg slapp muntlig eksamen det året.

Dette var i VK1

Dette var i VK1

Andre året kommer en vel opp i enten skriftlig eller muntlig uansett. Så er nok ingen vei unna en eventuell eksamen, nei.

VK1 er andre år av VGS (eller var det under R94), tilsvarer nåværende VG2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...